Köra unghäst

poppis

Trådstartare
Vore tacksam att få tips hur jag lämpligen kör en unghäst (islänning) på säkraste sätt i en 2-hästars hästbuss. Hästen är inte van att stå uppbunden.
Tack på förhand!

Sv: Köra unghäst

Hur gammal? Jag fick hem en tvååring som stod lös i en transport med all inredning uttagen.

Nu finns det ju väldigt olika typer av 2-hästars lastbilar.
Det bästa är ju om du kan få tag en av den modellen där hästen åker i box och inte behöver vara uppbunden om man inte vill.

De som har bom alt foderbord framför hästen är inte de lämpligaste eftersom det kan vara väldigt svårt att få loss en häst som går "över" i en sådan bil.

bästa är om ni kan stänga helt framför/över bommen med skivor så att hästen inte kan krypa under eller över bommen, sen ta bort mellanväggen och ha hästen lös i lastbilen. dvs ha den som i en låda, och ha mycket spån så den kan lägga sig ner om den vill det(eller om den tappar balansen och ramlar.)

bästa är om ni kan stänga helt framför/över bommen med skivor så att hästen inte kan krypa under eller över bommen, sen ta bort mellanväggen och ha hästen lös i lastbilen. dvs ha den som i en låda, och ha mycket spån så den kan lägga sig ner om den vill det(eller om den tappar balansen och ramlar.)

Efter att ha råkat vara med vid en poliskontroll så vet jag att det inte är godkänt om det är en häst (inte liten ponny) och en b-korts bil att köra på det sättet med hästen lös utan mellanvägg.
När man såg hur lastbilen krängde när hästen rörde sig så förstår man helt klart varför. Lös var OK om mellanväggen var i, det räknas som en typ av lastsäkring.

aha, visste jag inte tack :).

kanske vore bättre i en stor lastbil(större utrymme och stabilare då menar jag).

kanske om man har en bkortslastbil med baklängesåkning(de unghästar jag vet som körts första gångerna har velat vända sig om och åka baklänges). och då lös men med mellanvägg?

Den bil jag brukar använda är för baklängesåkning och har en hel vägg/dörr även vid hästens huvud. Vilket gör att man inte behöver har hästen uppbunden utan den kan stå lös i sin "spilta/box" och kan inte hoppa över något. För det finns inget att hoppa över helt enkelt. Jag sett att fler och fler tillverkare går över till den här modellen. Den är också väldigt praktisk när man lastar eftersom den som går med hästen kan gå ut framför den utan att behöva krångla runt mellanväggen. Om man är två kan medhjälparen enkelt stänga om hästen så fort den är på plats.

Liknande trådar

Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Mrs Chippy
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar