Köra två hästar ?

M

MissWonder

Hej!

Måste man ha lastbilskort när man kör två hästar ?
Allstå hästarna är hästar, båda ligger på 153-157 i manken.

Dock hade inte jag tänkt köra då..

Sv: Köra två hästar ?

Lastbilskort gäller ju bara för lastbil. Men blir totalvikten för tung eller sambandet mellan tjänstevikt/totalvikt inte stämmer eller hur det nu va... äsch, kan inte reglerna superbra.

Men med ett BE-kort (bil med tungt släp) får du dra två hästar i släp och behöver inte oroa dig för att det blir för "tungt" för ditt körkort. :)

okej, orkar en Volvo V70 Diesle dra två hästar ?

Ingen aning :p Men vägverket eller någon som har koll på reglerna borde kunna räkna ut om det är tillåtet om du ger dom uppgifter om bilen och finkan och sånt... Nu kan jag inte hjälpa mer, har bara skrivit vad jag kommer ihåg från körkortsboken jag hade i skolan.

Det ska stå i bilens registreringsbevis hur mycket bilen får dra. Jag har själv en V70 diesel och den får dra 1800 kg på BE-kort och 1380 kg (tror jag) på b-körkort. Sen beror det på vad du har för släp och hur mycket du får lasta i släpet. Jag har ett släp som väger 990 kg och räknar med att mina hästar väger 550 kg, fullblod ca 160 cm. Jag kan alltså knappt köra en häst på B-körkort och inte två hästar ens med BE. Nu har jag tagit BE och åker bara med en häst i taget.

Det behövs alltså inte lastbilskort men förmodligen BE (personbil och tungt släp) och så måste du ta reda på bilens och släpets registreingsbevis för att se hur mycket du får lasta och dra

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 807
Senast: Svartkatt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur