Köra turister - säkerhet mm?

gadriel

Trådstartare
Skulle vilja ha lite tips och råd inför sommaren.

Fick flera förfrågningar förra sommaren av turister som såg mig om de inte kunde få åka häst och vagn men jag tyckte inte att jag hann få henne i tillräckligt god kondition och ordna med försäkringar och allt för att ta med dom därför riktade jag in mig på att köra lite den här sommaren istället, på hemmaplan. Blir inte så stor verksamhet utan mest för att det är roligt men jag vill ändå göra det ordentligt.

Hoppas att jag tänkt på det mesta men skulle gärna vilja ha råd av er duktiga körfolk om det är något jag missat:

*Min häst är en riktig klippa och klarar av vilda barn, stora skogsmaskiner, motorcyklar, älgar och liknande. Hon har en bra sele som köptes in förra sommaren samt en bra vagn.

*Försäkringar ska jag självklart teckna, håller på att kolla med mitt föräskringsbolag just nu var som är bäst för verksamheten.

*Hästen är i bra kondition och kommer att byggas upp ytterligare i kondis närmaste månaden.

*Jag har tittat ut vackra rundor att köra och kollat hur lång tid dom tar, samt tittat ut bra rastställen och ska även prata med berörda ägare till vissa vägar jag kör på.

*Jag har sedan tidigare en F-skattesedel och är insatt i bokföring, skatter osv.

*Ska köpa in hjälmar till kunderna (och alltid köra med hjälm själv vilket jag slarvar med nu :o ). Ska jag ha hjälmtvång eller ska de välja själva? Vad tycker ni? Barn vill jag iaf ha hjälmtvång på.

*Ska lägga i en förstahjälpen-väska i vagnen

*Jag har tidigare jobbat ett år med turridning så jag har viss erfarenhet av hur den här typen av verksamhet fungerar.

*Självklart ska utrustningen hållas ren och prydlig liksom jag :D

Tackar så mycket på förhand :bow:

Sv: Köra turister - säkerhet mm?

Jag tycker att du ska införa hjälmtvång och sen ha med dig ett grimskaft till hästen ifall det skulle hända ngt.Sen kanske bjuda på ngn fika?
Lycka till och hoppas att det blir lyckat.Låter jätte roligt :bump:.

Jag tycker att du ska införa hjälmtvång och sen ha med dig ett grimskaft till hästen ifall det skulle hända ngt.Sen kanske bjuda på ngn fika?
Lycka till och hoppas att det blir lyckat.Låter jätte roligt :bump:.

Mm, hjälmtvång är nog inte fel. Vi hade det på turridningen jag jobbade på och då var det ingen som sa ngt.

Grimskaft måste jag ha i vilket fall för det ska vara fika/badpaus på nästan alla turerna så Lova får pusta lite.

Tack :)

Hjälmtvånget ska du nog överlåta till föräldrarna. Kan bli otrevligt om det händer något med en hjälm som inte har 100 passform.

Jag skulle nog ha skrivit i annonsen (förutsätter att du kommer att marknadsföra dig på något sätt) att all aktivitet sker på egen risk (det är inte alltid juridiskt bindande men kan ändå vara bra) och att du förordar hjälm. Sedan skulle jag ha skaffat ett antal sådana där ställbara hjälmar, var tusan jag nu såg dem, så att man kan anpassa storleken så bra som möjligt och ha dem som lånehjälmar.

Vad gäller försäkringar kan det vara bra att kolla med försäkringsbolaget om du kan teckna en olycksfallsförsäkring (inte bara en ansvarsförsäkring alltså) eftersom det kan hända så mycket som du inte blir skadeståndsskyldig för men som det ändå kan kännas bra att kunna lämna dina passagerare ersättning för.

En tavla med ordningsregler bör du sätta upp någonstans också, där kan det stå lite självklarheter som att man inte får springa och busa kring hästen och att man måste hålla in armar och ben under körturen samt att föräldrar ansvarar för sina barn.

Lägger till:

Förutom sjukvårdsväska bör du ha med kniv och lite verktyg/extraremmar och dyl. - man vet ju aldrig vad som kan hända!

Mobiltelefon skulle jag inte heller vilja vara utan - och jag skulle nog se till att ha någon form av backup-person som man vet är redo att rycka ut med bilen om man får problem

Och det kanske viktigaste av allt - om du har någon möjlighet alls till att få med en medhjälpare så är det guld värt! (Bra med framförställ när ovana människor ska ta sig upp i vagnen t.ex. och OM det händer något är det bra att vara två - en tar hand om hästen, en om kunderna etc.)

Tydliga instruktioner till dina gäster är viktigt. Många är inte vana vid hästar och har ingen aning om hur de fungerar eller om självklara regler som att inga passagerare får ta sig upp i vagnen förrän kusken är uppsutten och redo, och dylikt. Här är det också guld värt att ha en medhjälpare som har koll på folk - medans du gör iordning ekipaget/spänner för kan medhjälparen dirigera dina gäster och berätta vilka regler som gäller samt fånga in rara små barn som ska klappa hästen under magen etc. (Det kan ju vara svårt att splittra uppmärksamheten mellan hästen och människorna runt omkring i vissa situationer.)

Jag skulle dessutom vara noga med att låta kunderna veta (innan de dyker upp) att de måste vara NYKTRA och uppföra sig sansat. Det kan ju låta som en självklarhet i våra öron, men vid t.ex. möhippor/svensexor och företagsutflykter blir det lätt lite eh.... "uppsluppen" stämning... (Jag har själv kört grupper av lindrigt nyktra passagerare - och det är INTE kul och blir lätt farligt.)

Det är också värt att fundera på hur du ska göra vid regn/om det börjar regna när ni är ute. Ha regnjackor redo? Ställa in? Köra kortare tur? Ha i vilket fall som helst paraplyförbud i vagnen... :angel: (Jag körde en gång en rar liten dam som då det började regna vips drog upp ett litet paraply ur väskan, och slog upp det bakom hästen, innan jag ens hann reagera! :eek: Och då låg vi i en konvoj med grupper av gående spelmän emellan hästekipagen! Som tur var viftade hästen inte ens örat, men jag såg ju för min inre syn vad som skulle kunnat hända...)

Missuppfatta mig inte nu, jag försöker inte måla fan på väggen, och det är oftast jätteroligt att köra turister, men hästovana kan ta sig till saker vi inte ens skulle kunna drömma om, så det är viktigt att vara klar och tydlig i sina instruktioner och beredd på det mesta... ;)

Hoppas att du får riktigt roligt i sommar!

Va kul Galadriel!

Jag har inga ytterligare råd att ge än de som redan nämnts. Men stort lycka till och hoppas vi hinner ses i sommar!

Jag skulle nog ha skrivit i annonsen (förutsätter att du kommer att marknadsföra dig på något sätt) att all aktivitet sker på egen risk (det är inte alltid juridiskt bindande men kan ändå vara bra) och att du förordar hjälm. Sedan skulle jag ha skaffat ett antal sådana där ställbara hjälmar, var tusan jag nu såg dem, så att man kan anpassa storleken så bra som möjligt och ha dem som lånehjälmar.

Vad gäller försäkringar kan det vara bra att kolla med försäkringsbolaget om du kan teckna en olycksfallsförsäkring (inte bara en ansvarsförsäkring alltså) eftersom det kan hända så mycket som du inte blir skadeståndsskyldig för men som det ändå kan kännas bra att kunna lämna dina passagerare ersättning för.

En tavla med ordningsregler bör du sätta upp någonstans också, där kan det stå lite självklarheter som att man inte får springa och busa kring hästen och att man måste hålla in armar och ben under körturen samt att föräldrar ansvarar för sina barn.

Tack för alla tips! Såg att börjes iaf har ställbara hjälmar för barn men vuxna har jag inte hittat ngn för.

Tavla med ordningsregler är ju kanon, kan jag skriva på både engelska och tyska också. :)

Lägger till:

Förutom sjukvårdsväska bör du ha med kniv och lite verktyg/extraremmar och dyl. - man vet ju aldrig vad som kan hända!

Mobiltelefon skulle jag inte heller vilja vara utan - och jag skulle nog se till att ha någon form av backup-person som man vet är redo att rycka ut med bilen om man får problem

Och det kanske viktigaste av allt - om du har någon möjlighet alls till att få med en medhjälpare så är det guld värt! (Bra med framförställ när ovana människor ska ta sig upp i vagnen t.ex. och OM det händer något är det bra att vara två - en tar hand om hästen, en om kunderna etc.)

Tydliga instruktioner till dina gäster är viktigt. Många är inte vana vid hästar och har ingen aning om hur de fungerar eller om självklara regler som att inga passagerare får ta sig upp i vagnen förrän kusken är uppsutten och redo, och dylikt. Här är det också guld värt att ha en medhjälpare som har koll på folk - medans du gör iordning ekipaget/spänner för kan medhjälparen dirigera dina gäster och berätta vilka regler som gäller samt fånga in rara små barn som ska klappa hästen under magen etc. (Det kan ju vara svårt att splittra uppmärksamheten mellan hästen och människorna runt omkring i vissa situationer.)

Jag skulle dessutom vara noga med att låta kunderna veta (innan de dyker upp) att de måste vara NYKTRA och uppföra sig sansat. Det kan ju låta som en självklarhet i våra öron, men vid t.ex. möhippor/svensexor och företagsutflykter blir det lätt lite eh.... "uppsluppen" stämning... (Jag har själv kört grupper av lindrigt nyktra passagerare - och det är INTE kul och blir lätt farligt.)

Det är också värt att fundera på hur du ska göra vid regn/om det börjar regna när ni är ute. Ha regnjackor redo? Ställa in? Köra kortare tur? Ha i vilket fall som helst paraplyförbud i vagnen... :angel: (Jag körde en gång en rar liten dam som då det började regna vips drog upp ett litet paraply ur väskan, och slog upp det bakom hästen, innan jag ens hann reagera! :eek: Och då låg vi i en konvoj med grupper av gående spelmän emellan hästekipagen! Som tur var viftade hästen inte ens örat, men jag såg ju för min inre syn vad som skulle kunnat hända...)

Missuppfatta mig inte nu, jag försöker inte måla fan på väggen, och det är oftast jätteroligt att köra turister, men hästovana kan ta sig till saker vi inte ens skulle kunna drömma om, så det är viktigt att vara klar och tydlig i sina instruktioner och beredd på det mesta... ;)

Hoppas att du får riktigt roligt i sommar!

Tack så jättemycket för tipsen! :bow:

Tänkte att jag skulle köpa regnponchos som alltid ska ligga i vagnen vid plötsliga regnskurar, tror det kan funka.

Paraply på vagnen, ja herre gud, är nog som du säger, som hästvan tar man mycket för självklart.

Till att börja med blir det bara max 3 personer med i vagnen så det är nog lagom att börja med att hålla reda på, sen hoppas jag att vi kan ordna med en större vagn och ta ytterligare ett par personer.

Ja säger inget om hjälmar, har sagt mitt redan där. Försäkring är bra att ha om det händer nått, men jag tror du glömt det viktigaste. Polistillstånd för att stå på allmän plats och ta betalt, detta gäller inte bröllopskörningar. Ibland låter inte polisen en ha sk. trottoarpratare så kolla upp det innan. Om folk ser att du kör turister mot betalning vill dem nog också att du tar upp skiten efter dig. Jag vet också att många försäkringsbolag vill inte teckna sådana här försäkringar. När jag tecknade mitt fick ringa runt en massa, men det var också för sju år sedan. Lycka till!

Ja säger inget om hjälmar, har sagt mitt redan där. Försäkring är bra att ha om det händer nått, men jag tror du glömt det viktigaste. Polistillstånd för att stå på allmän plats och ta betalt, detta gäller inte bröllopskörningar. Ibland låter inte polisen en ha sk. trottoarpratare så kolla upp det innan. Om folk ser att du kör turister mot betalning vill dem nog också att du tar upp skiten efter dig. Jag vet också att många försäkringsbolag vill inte teckna sådana här försäkringar. När jag tecknade mitt fick ringa runt en massa, men det var också för sju år sedan. Lycka till!

Jag ska köra i skogen här hemma tänkte jag men längra fram kanske det blir på allmänplats och då ska jag kolla med tillstånd först, tack för påminnelsen :)

Tack så mycket :)

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 884
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka