Köra travare med annan sele...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare minternet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Köra travare med annan sele...

snigelfarmor skrev:
Jag är dessutom vegetarian och har således enormt mycket mer empati är dig, som säkert käkar andra levande varelser med glädje.

Men vilken debatt?! :crazy: :crazy:
Det är väl inte empati vi ska prata om här utan selar?!

Men hur som helst så blir man rätt upprörd när man läser dina inlägg. Var någonstans har Solros skrivit att hon inte är vegetarian? Och varför skulle icke-vegetarianer ha mindre empati än vegetarianer? Du är snabb med att döma andra människor.

Lugna dig lite med att dra folk/människor över samma kam. Såväl travare som icke-vegetarianer. Ta reda på fakta istället och bidra till en saklig debatt.

hahahahahahahhahahahahahahahahaahha :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja hörrni vad det har blivit skoj härdå! (Trådskaparen)
Värsta dokusåpan vill jag mena, lite kul faktiskt. (Fast jag inte är vegetarian och då antagligen inte har nån empati :rofl: )
Nu är det ju så att jag frågar lite så här eftersom jag inte vill göra nåt med mina hästar utan att tänka efter först. :angel: Och i och med detta så kommer vi till min nästa fråga: Det som hon den där märkliga "snigeln" pratar om att bröstsele inte är bra... Varför då? Jag har använt bröstsele i många år på andra hästar men de har inte fått skav eller andra problem. Men jag kanske är en djurplågare ändå? ;) Kram på er. P.S Nån annan här som tycker att man liksom blir lite beroende av bukefalos? :angel: :D D.S

hm... många " MINA hästar har det bra" ...
hade jag haft en travare hade den oxå haft det bra.. men det är den stora massan jag talar om. och om den stora massan inte kan respresenteras av en tränare med 45 hästar, plus många stall på jägersro bana, plus tränare på umåker med 15 hästar och banans andra stall, ja, då vet jag inte vad den stora massan är. jag har tyvärr inte möjlighet att som ni åka till alla sveriges travstall o köra alla hästar och se att alla är lyckliga, äter bra, slipper skavsår, blistringar, och ensamhagar. Har ni gjort det har ni faktiskt missat alla de hästar jag haft hand om o kört, för de hade det inte så bra.
Sammanlagt över 100 hästar. Ni har alltså en del bilturer skåne - umeå att göra.

och nä solros...min häst sätter inte nosen i bringan pga en kindkedja, varför skulle hon göra det och vilket syfte skulle det ha? Däremot kan hon dra upp huvudet när hon vill springa snabbare än hon får, och då är postkandaret ett effetivt, milt sätt att få tillbaka henne till arbetet. med tränsbettet hade jag fått använda armstyrka istället för lillfingret. Vill du lära dig om kandar etc så föreslår jag att du söker på internet. Har många bra hemsidor på lager där olika bett beskrivs om du vill ha.

indyhope skrev:
Man kan väl i princip köra vilken häst i vilken sele och vagn som helst, bara den är van vid det och att det passar.

man ska inte köra hästar med vilken sele som helst, hur kan du säg sånt? Vissa selar ex bröstselar är inte gjorda för att dra nåt i. men de säljs tyvärr ändå för att folk snålar eller inte vet bättre.

till er som bara hänger på o skrattar o fjånar er... bidra istället. Det ni sysslar med är inte särskilt moget, tänk om det sett ut så på en debatt i tv.. småflickorna står bakom rygg o hånar.. Illa.

131020_dal_s.jpg

har du en sån här bröstsele tycker jag du ska byta. detta är en billighets sele med dubbla gjordar. oftast ingår inte baksele heller. så ej på bilden heller. Däckeln är alldeles för litet o klen och på denna bilden är bröstan tom för liten o räcker inte runt.

oavsett skav eller inte så fäster du skaklarna för lågt=svårt att svänga, hästen får skaklarna i armbågen vid böjning.
Hästen blir stum i sin bog, istället för att bygga upp bryter du ner.
Det är även väldigt obekvämt att åka in en rockard utan draglinor och svängel. och är det obekvämt för dig, då blir det samma ryckningar i hästen.
Du kanske inte alls har en sån här utan en riktig sele..Man kan även göra vissa justeringar på en sån här så att man får upp skaklarna och sätter draglinor i dragringen istället.

/jenny

snigelfarmor skrev:
indyhope skrev:
Man kan väl i princip köra vilken häst i vilken sele och vagn som helst, bara den är van vid det och att det passar.

man ska inte köra hästar med vilken sele som helst, hur kan du säg sånt? Vissa selar ex bröstselar är inte gjorda för att dra nåt i. men de säljs tyvärr ändå för att folk snålar eller inte vet bättre.

Nja, men alltså, ta en travare tex. Många tävlar helt utan (i synnerhet i Frankrike) brösta/förbygel. En del tävlar med bara en tunn förbygel som inte har som funktion att dra överhuvudtaget utan som endast sitter där för att selen inte ska dras bakåt. Trots detta är alltså selen komplett och fungerar utmärkt. Det beror sig väl lite på hur vagnen ser ut som sitter bakom selen också. Självklart ska man inte ha en tung rockard bakom då, men det viktiga är väl ändå som jag skrev förut att selen/vagnen passar hästen/ändamålet.

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
till er som bara hänger på o skrattar o fjånar er... bidra istället. Det ni sysslar med är inte särskilt moget, tänk om det sett ut så på en debatt i tv.. småflickorna står bakom rygg o hånar.. Illa.

Undrar vem det var som låg dubbelvikt åt Solros inlägg förut om bomull i öronen?! Du skrattade väl ett bra tag över det och hånade henne?

snigelfarmor skrev:
hm... många " MINA hästar har det bra" ...
hade jag haft en travare hade den oxå haft det bra.. men det är den stora massan jag talar om. och om den stora massan inte kan respresenteras av en tränare med 45 hästar, plus många stall på jägersro bana, plus tränare på umåker med 15 hästar och banans andra stall, ja, då vet jag inte vad den stora massan är. jag har tyvärr inte möjlighet att som ni åka till alla sveriges travstall o köra alla hästar och se att alla är lyckliga, äter bra, slipper skavsår, blistringar, och ensamhagar. Har ni gjort det har ni faktiskt missat alla de hästar jag haft hand om o kört, för de hade det inte så bra.
Sammanlagt över 100 hästar. Ni har alltså en del bilturer skåne - umeå att göra.

Det jag tror problemet här var, var att du från början sa att det inte finns EN enda aktiv travare som inte lyssnar på rösten eller lätta viskningar, utan att alla skulle vara tokheta och inte få stopp på. Du skrev ju att vi skulle nämna EN travare och EN kusk som eftersträvade något sådant och menade på att det inte fanns någon. Det är att generalisera och dra alla över samma kam.

Det är samma sak som att säga att ALLA araber är tokhispiga eller att ALLA nordsvenskar är lugna som filbunkar. Så är det ju självklart inte.

Det är inte frågan om att vi ska göra bilturer mellan Skåne och Umeå. Många av oss har erfarenheter av heta hästar, men kanske har fler erfarenheter av lugna, trevliga travare och därför blir man lätt upprörd när du menar att det inte finns sådana travare. Det är ingen här som har sagt att det INTE finns heta aktiva travare. Det vet vi alla. Precis lika väl som det finns heta halvblod, araber, nordsvenskar och fjordingar. Men för den sakens skull kan man inte säga att ALLA är det.

Hej igen! :cool: Eftersom jag bara kört med bröstsele, travsele och loksele, så vet jag inte vad draglinor och svängel är. :confused: Jag ser inte riktigt på din (snigelfarmor) första bild vad det är du menar heller så du får gärna beskriva närmare. :D Nu ska ju inte jag köra speciellt mkt men jag vill ju att det ska bli bra. Har lite gamla böcker om körning men de beskriver inte heller så bra om draglinor och svängel. :angel:

Jag tror jag leker "småflicka" lite och "gömmer" mig bakom ditt inlägg... :d
*Håller med* ;)
Däremot har jag aldrig träffat på en nordis som e lugn som en filbunke....hihi :angel:

Det är jättetråkigt att du sett och fått erfara sådana hemska saker...tycker oxå det finns MÅNGA som missköter resp. tränar sina hästar fel och låter dom lida...men det gälller ÄVEN ridsidan....tro mig, har sett hemska saker där..... :(
Är väl ingen som kan säga att ridskola hästar i ALLMÄNHET har det bra??? Finns det några hästar som får smaka så lite frisk luft som dom?

Men njaaa....det vet i 17 du om det du sett räknas som stora massan ändå....inte om du räknar alla registrerade travare :idea:

...just det BIDRA! Sitt inte här på ett internetforum och klaga på OSS!!! Det kommer väl knappast att hjälpa J.N:s hästar? Jag skulle bli väldigt tackam om du kunde förklara hur du hjälper dessa hästar genom att sitta här och rent ut av förolämpa oss!? :confused: Kallar du det att bidra? Ut med dig i stallet och bidra istället.. Jag blir så fruktansvärt less :mad: ... Jag uppfattar dina inlägg som mycket prat men lite verkstad... :smirk:

nilema skrev:
Andas..... Ta inte åt dig så hårt, snigeln har varit länge här och argumenterat att vi kör våra hästar fel, dom är inte inkörda för att dom pullar, alla är i princip idioter som håller på med travhästar för dom har ju så taskigt liv mm mm. Jag kan skriva en roman snart med hennes argument. :-)

Så ta ett djupt andetag och le åt hennes inlägg istället.....
:p Kan vara därför Jari inte kunde hålla sig från att "påpeka" det där med bettet :p

lite tjatigt att alltid berätta om fler misskötta hästar. Jag har väl sett en jädra massa skit på anläggningar oxå, men det är inte det jag talar om på ett travforum.

mycket snack, lite verkstad. Kanske, eller ja, jag håller med. Men finns det inte i några lagar kan man inte göra så mycket mera. När jag är där gör jag vad jag kan, jag ger ex hö på marken, stannar en timme gratis för att hästarna ska få en timme till ute, ger mer hö i hagarna än de gör.. ger massage till nervvraken, går ut o går med de uttråkade stackarna. öppnar boxluckorna om nån står inne, rengör vattenkopparna dagligen istället för Never. Skrittar fram o av. tar hand om småsår, skav. Är överhuvudtaget lugn mot hästarna i deras hem istället för stressen som osar över banornas stall.

Jag gör det jag kan, utan att få sparken. Och hade jag sett något som stred mot djurskyddslagen hade jag givetvis anmält det. Jag utbildar ju mig till djurskyddsinspektör. Hästlagen kan jag som rinnande vatten.

Nilema, kan du inte skriva den där romanen och uppdatera Maj-Britt Wikmans bok från 67?

Mycket utevistelse, fri tillgång till hö och god hygien/stallmiljö är vad nutidens tränare förespråkar (även de "stora" proffsen........bara att läsa reportaget i "Vinternumret" från i år). Synd att du hamnat i ett stall där hästarna lever ett så bedrövligt liv.........men vilken tur att du inte ser någon som strider mot djurskyddslagen.
Du får väl utarbeta nya lagar som alla elaka travtränare kan rätta sig efter när du kommer ut i arbetslivet.

det glädjer mig, då kanske de "nyheterna" kommer till Norrland om hundra år...

en lag jag skulle vilja få till är hästens psykiska välbefinnande... men hur.

Överallt i litteratur om travare och travträning står det att det viktigaste är att hästen ska trivas och hållas på gott humör (att detta är viktigt är allmänt känt....speciellt när det gäller att träna ston). Ta en titt i Nya Champion och övriga "biblar" för travtränare får du se att man även lägger stor vikt vid hästens psykiska hälsa. I intervjuer med tränare är det också vanligt att de betonar att hästen är en individ som ska må bra.

Är du tränare själv och vilka böcker har du läst och vilka kurser har du då gått i så fall ?

Kan det vara så att du hamnat hos "fel" läromästare eller varför är du så negativ.......tycker ärligt och uppriktigt synd om dig och hoppas att du förstår att din verklighet inte behöver vara den "sanna" verkligheten när det gäller trav.

OBS Jag förnekar inte att det finns några riktigt usla ställen, men de är INTE i majoritet.

Senast ändrad av en moderator:

haha vem i ume kan vara så hemsk med sina hästar näm en så får vi väl se om jag håller med dej...

Dom "nyheterna" praktiseras av flertalet tränare i norrland, både stora och små.... finns vissa som har dom ute dygnet runt från maj tom september, dock av förklariga skäl inte på bete.
Och för att förtydliga det skälet är att tävlingssäsongen pågår som intensivast under sommarmånaderna och många gårdar har inte arrende nog för att släppa annat än unghästarna på bete.

Men lite är ju bättre än ingenting.....

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
G
Körning Jag har kört lite häst hos tidigare sköthästar, gått några kurser på ponnytrav osv. Efter det så har mitt körintresse vilat då jag ridit...
Svar
1
· Visningar
772
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 191
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama