Köra travare med annan sele...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare minternet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Köra travare med annan sele...

Ha ha!!! det är allt jag kan göra, kommer klistra in ditt svar/inlägg på körforumet, och se om de håller med om att man ska dölja ljud för hästar, dra tills händerna blir blå och om de tycker att deras hästar kröker på nacken pga ett bett!! Haha .. kan inte sluta..
det märks att vi befinner oss miltals iväg från varandra vad gäller körning som konst.

Bettet är en säkerhet, tro det eller ej men hästarna lyssnar på det bettet, det är ett skarpt bett. Men jag hade ALDRIG satt ett sånt bett i adielsson, kontio o gängets händer. Bettet är egentligen ett av de mildaste så länge man inte drar i det. och jag förstår att det är förbjudet på travet, och det måste det förbli!

kan nämna till dig att min häst inte kräver att man ens håller i bettet, hon lyssnar till mina viskningar, lätta piskanvisningar och stannar på bara rösten. nämn EN aktiv travare som gör det. eller ännu bättre, nämn EN aktiv kusk som strävar åt det hållet.

"" En pigg häst som inte går att kontrollera är enligt mig inte inkörd ordentligt..."" så du menar att hälften av sveriges travare inte är ordentligt inkörda.. vet du, jag håller med. speciellt om de har bomull i öronen :)
Jenny, ler fortfarande.

Skratta du, JAG har inte kört ihjäl någon häst... Du verkar ju inte vara riktigt frisk, tycker du det är roligt att du förlorade din ponny? :eek:

JAG kan nämna många som står still på kommando, och som stannar med rösten fast de springer fort!! AKTIVA travare!
Det är en LÖGN att alla travare är som du säger....mina står STILL, de har INTE bomull i öronen och behöver varken pisk eller annat bett utan ENDAST röst! :bow:
Å det är bjässar med KILOVIS av havre innanför västen :p

Du skrev svaret själv, så där skarpa bett gör att de krullar ihop halsen för att komma undan och det är inte önskvärt hos en travare som använder halsen som balansverktyg.

Jag red alltid min ponny på delat pelham (jo jag vet ju hur lämpligt DET bettet är men på den tiden varken begrep man eller hade speciellt brett urval av skarpare bett till ponny) egentligen av samma anledning som du säger, jag fick stopp på eländet om han fick ett sting. Men en gång tog jag ridhuvudlaget av ren lathet och det var enda gången under de åren jag hade den hästen som han slog bakut och skrotade en vagn. :o :angel:

Ja det var ju inte så konstigt, han fick väl skitont i munnen häststackaren när han tog stöd som vanligt...

/// ghost

Andas..... Ta inte åt dig så hårt, snigeln har varit länge här och argumenterat att vi kör våra hästar fel, dom är inte inkörda för att dom pullar, alla är i princip idioter som håller på med travhästar för dom har ju så taskigt liv mm mm. Jag kan skriva en roman snart med hennes argument. :-)

Så ta ett djupt andetag och le åt hennes inlägg istället.....

hahahhahaha ja u kommer verkligen från en annan planet..att öva en häst lugnar hästarna pucko.. och javisst varena travare kapar iken och hörn för om piper iväg såort man satt sej i vagnen och vi som kör måste såga tills munnen går sönder. så tokiga är alla travare vettu

krullar ihop för att komma undan? komma undan vad? sådana händer har inte jag, men med tanke på vilket forum jag befinner mig på så...

nilema får gärna le :) jag vet vad jag sett, konstigt att inte fler försöker göra livet drägligare i travstallen.. blundar man så ser man inget. allt är bra tralala..

Men hallåååå, missar du vad jag säger????

Det gör ONT att ta stöd i ett sånt där "mördarbett", jo jag har använt själv på grund av att jag inte var tillräckligt "duktig" för att få stopp på ett russ trots att jag var i de övre tonåren, men de är totalt olämpliga att köra trav på. :mad: :mad: :mad:

Det är ju så att om hästen inte tar stöd på bettet har man inte en chans att hjälpa den om den skulle ta ett felsteg ellernågot annat skulle hända. I och med detta försöker jag inte att säga att hästen ska hänga på bettet så att man blir blå om händerna. Travhästar som är fina i munnen får mycket beröm av kuskarna.

Var det inte du som tyckte att Faksens bett var höjden av tortyrredskap förresten, jag har för mig det???

/// ghost

Jag tycker bara det var trist att ponnyn skulle få sätta livet till (som jag förstod den fått göra i en körolycka). När snigelfarmor sedan skrattar när jag beklagar vad som hände med ponnyn fick mig faktiskt att ilskna till... För mig visar det på en total brist på empati för djur... :crazy: och sådana människor har jag svårt för...

vadå tortyrredskap jag tycker inte det är dåliga bett min gick på sådant innan gummiklätt det unkae rätt bra tycker jag.. men honv erar ju rätt psyko

haha... göra liven "drägligare"?
Har du nån gång varit in i ett travstall?!
Och ifall du har det, vars tusan kan du ha varit, när det var så himlarns hemskt, då?
Det vill jag verkligen veta!
Jag kan ju säga det att jag har aldrig varit i ett "ridstall" där de behandlat hästarna bättre än i ett "travstall"!!
Kasta inte ur dig skit, som du inte har en susning om! Tack så länge!

/ Karro

Snigelfarmors kall i livet är att kasta skit på travfolk och förmedla hur illa travhästar blir behandlade. Det är ingen idé att ödsla energi på hennes inlägg. :cool:

du gillar att vrida o vända....

tycker du jag skulle svara på ditt krassa inlägg genom att gråta mot din axel? Det du sa var så naivt o roligt att läsa att jag faktiskt satt o skrattade.
Min ponny har jag kommit över, det är länge sen nu. Fortfarande en tråkig historia men inte ska jag behöva snyfta fram mina svar för det?

Jag är dessutom vegetarian och har således enormt mycket mer empati är dig, som säkert käkar andra levande varelser med glädje.
är detta en emaptitävling eller en diskussion??
har faktiskt lite svårt för dig med :)

hej karro. Jag skulle gärna vilja berätta vilka stall jag varit i, men det är förtal då de inte är dömda för något. Det hästarna utsätts för finns inte ännu i djuskyddslagen.

det är tre av landets främsta tränare/kuskars stall. Sen ser man ju så mycket mer när man jobbar på banan, både på Umåker o Jägersro. Men de vet jag inte vem som tränar.
Vilka ridstall har du varit i då?
Denna diskussion handlade egentligen om att sätta en travhäst i en värdelös sele..
Hur har du resonerat?

en annan grej, någon har lyckats förvränga det jag sagt till att jag vill sätta ett postkandar i en aktiv travares mun... vilket ju är felaktigt.
Er ilska gör att jag får förklara mig hela tiden, på sånt som är oviktigt.
Jag har alltså ingen aktiv travare, utan en välutbildad häst som reagerar på rätt sätt med mitt bett. Hon tar visst stöd i bettet, det är en förutsättning för att kunna tävla dressyr o precision. Men inte ett "hänga " stöd.
Mer om detta kan ni läsa på körsidor eller körforumet.
Med bilden ville jag visa hur man kan kombinera en travsele, travrockard med en svängel. Svängeln gör så att hästen kan utnyttja sina bogar till att trava med. Utan att få skav, som man får av en sån sele som trådskaparen diskuterade att hon ville ha på sin travhäst.
Klart slut/jenny

cämela skrev:
vadå tortyrredskap jag tycker inte det är dåliga bett min gick på sådant innan gummiklätt det unkae rätt bra tycker jag..

Järvsöfaks entömsbett eller? Det är bara ett skruvat minne sen en tidigare intelligent debatt med Snigelfarmor.... :p

Inte mycket att bry sig om... :angel:

Själv kör jag hästarna på bett som hästarna trivs med, och även rider för den delen. Jag har en donna som inte vill ha något annat bett än sitt tredelade travbett med kula, och då får hon ha det även vid de tillfällen jag rider så slipper hon bli stirrig. :)

///ghost

snigelfarmor skrev:
kan nämna till dig att min häst inte kräver att man ens håller i bettet, hon lyssnar till mina viskningar, lätta piskanvisningar och stannar på bara rösten. nämn EN aktiv travare som gör det. eller ännu bättre, nämn EN aktiv kusk som strävar åt det hållet.

Jag kan nämna (förutom det hundratals hästar som jag känner till) alla mina sju aktiva travare som passar in på denna beskrivning. Och jag har inte bomull i öronen heller. Men har jag det är det för att de ska få en extra växel in på upploppet när jag rycker ut den. Det är alltså valfritt om jag vill ha bomull eller inte.

Min tvååring gick premielopp utan bomull och hon skrittade lugnt runt på banan och lyssnade på min röst fast det sprang hästar runt omkring. Det enda hon hade på sig var sele och huvudlag och sulky.

Så jag fattar inte vad du menar med att det inte skulle finnas aktiva travare som inte lyssnar??? Det är helt befängt. Det är ju att dra alla över en kam.

Men nu var det väl inte det här som frågeställaren ville diskutera?

Rockard är mysigt att köra i om hästen är van vid det. Annars kan den bli rädd av grussprutet som smäller en del. Men det beror ju som sagt egnetligen på hur hästen är som individ. Man kan väl i princip köra vilken häst i vilken sele och vagn som helst, bara den är van vid det och att det passar. :) Jag brukar köra i travsele oavsett om det är ridhästar eller travhästar. :)

jag vet vad jag sett, konstigt att inte fler försöker göra livet drägligare i travstallen.. blundar man så ser man inget. allt är bra tralala..[/QUOTE]

Öhhh...du lilla vän...Man ska VERKLIGEN inte dra alla över en kam, oavsett om det är "travare" eller "ridhästar".... :mad:
Tar VERKLIGEN illa vid mig när du sitter å bedömmer alla travares situation...tycker du borde passa dig lite för vad du säger...om inte annat så har du inte sett mkt i dina dagar, eller så har du haft otur och hamnat hos rötägg...som finns I ALLLLLAAAAA genrer OAVSETT om det är TRAV eller RID folk....
Jag har travhästar, och dom har ett paradis!! Milsvida hagar som dom är fria att gå i dygnet runt! In å ut går dom som dom vill, fri tillgång till hö, allsidig träning, kompisar och massor av KÄRLEK! Och dom är LIKA lydiga som "din", och går i form säkert finare än många ridhästar! :love: och jag skulle ALDRIG i h***** tvinga dom att springa om de inte själva VILLE....de springer gladeligen med spetsade öron å svansen i vädret, UTAN tussar! :d
Jag kommer själv från ridsidan, så jag har sett båda hållen, och jag ska tala om för dig att jag gillar denna sida MKT bättre, här är det HÄSTARNA som är i fokus, och inte märket på sadeln eller de nya ridbrallorna :angel:
NÄä...tycker du ska passa dig innan du drar alla över en kam sådär...se dig omkring i världen först och få reda på lite >FAKTA....annars....håll tyst! :(

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Det du sa var så naivt o roligt att läsa att jag faktiskt satt o skrattade.
Vad i mitt inlägg var naivt? Är det att en pigg häst går att kontrollera som är naivt att tro? Eller att hästen kan komma undan bettets verkan genom att sätta in nosen i bringan? Har du aldrig varit med om det, du som är van vid bett med kindkedja?
snigelfarmor skrev:
Jag är dessutom vegetarian och har således enormt mycket mer empati är dig, som säkert käkar andra levande varelser med glädje.
Vad grundar du det antagandet på?

.......känner inte någon som äter levande varelser :eek: .......gör Solros det tror du :confused: . I så fall håller jag med om att hon saknar empati.
Vi andra äter nog köttet när det levt färdigt (förhoppningsvis ett gott liv) :angel:

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
G
Körning Jag har kört lite häst hos tidigare sköthästar, gått några kurser på ponnytrav osv. Efter det så har mitt körintresse vilat då jag ridit...
Svar
1
· Visningar
772
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 191
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama