Köra rockard med 2 pers.

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Hur stor skillnad blir det för hästen om den är "van" att köras med speedcart och man plötsligt selar ut den med rockard och slänger i två vuxna personer...?? Kan man göra det bara för nån tur eller bör man vänja in hästen med kortare bitar då och då...?

Kanske dum fråga..men det måste ju faktiskt bli stor skillnad och hästen i fråga har aldrig (knappt) ens gått med rockard förr. Inte på tre-fyra år i alla fall...

Är på väg igång efter skada dessutom så jag vill absolut inte överanstränga.

Hur skulle ni ha gjort??

Sv: Köra rockard med 2 pers.

Kör med rockard 1 ggr per år ;) och det på julaftonsmorgon (mys trots oftast mycket kallt)

har farit våran vanliga sväng. Men iof då har det varit med hästar som är tränade och har muskler.

Tja, jag kör ibland mina SHETTISAR med två personer i rockarden... :D
Och de överlever, så det gö rnog din stora häst också - såvida du inte ger dig ut på en fyramilarunda med otränad häst.. :angel:

Det är stora och starka djur=)
Jag kör alla mina med rockard....Jag och min sambo har då tagit ut stoet som aldrig gått med rochard, som treåring, och kört på utan problem...Vad hon tyckte om att dra två klumpar vet jag ju inte, men hon gjorde det gladeligen

:p
Sen beror det ju på vad hästen haft för skada, har den haft problem i bakknän/haser så skulle jag nog ta det lugnt med att dra alltför tungt tills hästen kommer i form igen .....
Annars är det nog lugnt! :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 491
Senast: Ajda
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 243
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 940
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka