Köra ridtravare?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Catrine
  • Startdatum Startdatum
C

Catrine

Jag har en ridtravare som jag tömkör, rider och hoppar lite med.
Eftersom jag alltid har varit intresserad av ALLT som har med hästar att göra har jag funderat på om man vågar spänna för en vagn...

Såvitt jag vet har det aldrig hänt någon olycka med sulky...

Vad säger ni?
Är det dumt att ens tänka tanken? En kompis sade att det var förenat med livsfara att spänna för en sådan...

Sv: Köra ridtravare?

Är hästen inkörd? Hur länge sedan i sådana fall? Har du själv någon kör vana?

Är hästen inkörd så skulle jag be någon kunnig, körvan människa hjälpa till första gången för att se till att det inte händer något. Döva ner med bomull, fundera på vilket bett som fungera bäst osv.

Det kan gå jättebra men det kan även gå åt skogen, jag har sett båda varianterna...

Catrine skrev:
Jag har en ridtravare som jag tömkör, rider och hoppar lite med.
Eftersom jag alltid har varit intresserad av ALLT som har med hästar att göra har jag funderat på om man vågar spänna för en vagn...

Såvitt jag vet har det aldrig hänt någon olycka med sulky...

Vad säger ni?
Är det dumt att ens tänka tanken? En kompis sade att det var förenat med livsfara att spänna för en sådan...

Varför skulle det vara förenat med livsfara ??? :confused:

Om hästen är inkörd (troligen tränad och kanske startad) och det aldrig har hänt något vid körning är det nog bara att sela på och köra....MEN....det gäller ju att den som håller i tömmarna är van att köra häst och det är viktigt att använda en vagnstyp som hästen är van vid (viktigt)......jag antar att du inte tänkt spänna för en tung flakvagn direkt ;)

Du kan säkert ta kontakt med någon tränare inom travet som kan sela på, låna ut vagn och köra en sväng för att kolla hur hästen är för vagn.
Bor du i närheten av en travbana kan du ju ta dit hästen och få hjälp första gången. Kan tänka mig att en mindre proffstränare (om han har tid över) tar en hundring eller så för besväret, men inte mycket mer.....

Om du inte provar att spänna för hästen kanske du missar en massa trevliga körturer och det vore väl synd :D

Senast ändrad av en moderator:

Hästen har gått på travet förut så inkörd är han.
Den vagn jag hade tänkt mig är någon typ av rockard eller liknande.

Mantorp är den bana som ligger närmast mig.

Det är ju i längsta laget för att åka och kolla om hästen går att köra kanske. :D

Men det finns ju en tränare i Söderköping, någon i hans stall kanske kan hjälpa dig? :idea:

PM:a om du vill ha hjälp med telefonnummer...

/// ghost

Hej Catrine! Jag o min kompis är i samma situation som du är. Vi har en travare som vi rider, fick henne i december. Vi tänkte också försöka köra lite. Hon - hästen - har tränats o kvalats och var väl usel som travare, därför fick vi henne. Varken jag el min kompis kan något om trav. Men nog skulle det vara himla kul. Vi söker nu efter rockard och sele. Har en släkting som håller på med trav och har tänkt att be honom om hjälp. Lycka till med oss!! :)

Jag tror inte det ska bli något problem, så länge du vet hur man manövrerar en häst med vagn.
Kanske har du nån amatörtränare i närheten som kan låna saker av (om du kan sela) till så slipper det bli en sån apparat och kanske behöva transportera iväg hästen.
Om du inte vet hur hästen är framför vagn så kan det nog vara bättre att göra det i hemmatrakten först istället för att börja i närheten av en travbana, man vet ju inte om en bana får minnen att väckas till liv och hästen råkar bli piggare än man klarar av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 367
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 417
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka