köra på grimma....

Nix, skulle inte våga...
Hästen är jättesnäll att köra, men tänk om... :eek:
Kör oxå mycket ute i trafik, och har ofta någon med mig, som vill njuta av en tur. :)
Skulle aldrig våga ta den risken!

Nopp, vad händer om hästen blir rädd? Det är trots allt ett flyktdjur! Och även den snällaste häst/ponny kan bli rädd och skena!!
Jag sett skador som blivit efter vilda skenturer med vagn!! Den hästen fick tas bort pga skadorna. Båda framknänen var så uppskrapade så att skelettet syntes..........
Nej tack!

Kör ibland med grimma eller sidepull. Jag (och även hästen, tror och hoppas jag) tycker det är både kul och lärorikt att göra på olika sätt.

LIA

hehe. jo jo du. skentur i all ära. men vill hästen skena så gör den det. varesej man har bett eller grimma!
så illa är det o det är bara att inse.

Med tanke på min, hästen och framför allt, alla anndras säkerhet så nej!

Äntligen hittar man någon som kan svara på hur det är att köra med sidepull.
Jag har funderingar på att övergå till bettlöst på alla minamen ingen har kunnat svara på hur det är att köra hästar med det.Hur uppfattar du det? Vid ev problem, lyssnar dina lika bra som på träns med bett? Även vid plötsliga svängar etc??
Tacksam för all info ;) :bow:

Jag har nog svarat när det gäller körning med sidepull tidigare.
Körde in min arab på sidepull och böt inte till träns förrän hon var fyra och och det krävdes för tävling.

Jag skulle nog inte köra vilken häst som helst på sidepull och jag skulle aldrig i livet prova det på en häst som inte är riden på sidepull, men på min plutta som jag själv körde in och dessutom red bettlöst också, var det inga som helst problem.
Det går som sagt var att skena oavsett vilket bett man har om det ska vara så, och det har nog mest med hela hästens attityd att göra och hur pass grundligt man gjort sitt jobb under inkörningen.

Nu ska jag inte slå mig för bröstet och säga att jag var exeptionellt duktig på att köra in, men jag hade som sagt var hästen sedan den var föl, körde in vid 1,5 års ålder med MYYYCKET förarbete - den är "utplastad" klarar av att longeras med stora sopsäckar fladdrandes bakom huvudet eller sidorna, fixar skrammel och skrap, beröring på alla ställen på kroppen och sist men inte minst, är van att styras med hjälp av sidepull - det var kort och gott, inga problem!

Har en ny ponny som jag däremot inte skulle ge mig på att köra i sidepull i första taget och har även haft hästar jag inte skulle ge mig på att köra alls oavsett bett eller huvudlag. Så, det är rätt individuellt...

Jag sade bara min åsikt i det hela. Jag tycker det är defintivt lättare att stanna en häst i träns.

Vi har inte diskuterat din häst! Inte jag i alla fall!

Nej, sidepull fungerar inte lika bra (men bättre än grimma) som med bett eller vid plötsliga svängar. Kommunikationen blir ”grövre”. Nu försöker jag undvika ”plötsliga” svängar genom att planera körningen samt ge hästen en liten förvarning om att, ”nu kommer snart en signal”. För vanlig hobbykörning duger det dock utmärkt.

Vill passa på att instämma med ”Geshira” i att man inte kör så med vilken häst som helst. En förutsättning är att hästen är orädd och ordentligt immunicerad mot olika slags störningar. En annan är att man har så bra kontakt med sin häst, att den lyder på signaler, så att ”våld” inte behövs. Med ”våld” menar jag här att slita och dra i ett bett för att kunna styra/stanna en hispig häst.

Är man det minsta osäker, skall man använda vanligt huvudlag. En av orsakerna är att hästen antagligen är van vid detta, och därför inte svarar på signaler bara via grimman. Alltså bör man tömköra med grimma/sidepull tills man vet att det sitter.

Otaliga är exemplen på hästar, som skenar för bagateller. Ofta alldeles i onödan! Det finns alltså all anledning, att noga lära hästen allt som har med körningen att göra samt allt annat i vår verklighet. Hur många lär t ex sina hästar att ben utanför skakel eller mellan draglina-skakel är fullt OK? Eller att vagnen knuffar på bakbenen? Eller att rockarden tippar omkull?

Avslutar med att önska Gott Nytt År till alla på körforumet!

LIA

:o Tänk på att ingen försäkring gäller om ni kör med grimma eller sidepull! Detta är dumdristigt att göra med tanke på det! Men ni kanske inte visste! Spelar ingen roll om hästen är säker men om tex ni blir påkörda av en bil så är ni betalningsskylldiga! Och det spelar ingen roll vems fel det var så är ni skyldiga "utan försäkring". Man får ej ut något av hästen heller om den går bort :cry:! Kul att ni provade men sluta upp för er egen skull! :smirk:

Kolla upp med erat försäkringsbolag

Hur står det skrivet i försäkringspapprena?
Hittar inget som helst passus om detta här.
Dessutor får jag ju tävla andra grenar på sidepull - så varför skulle det vara några problem att motionsköra med sidepull?

Såvitt jag vet, har inga försäkringsbolag åsikter i ämnet bett/sidepull/grimma.
Såvitt jag vet, har landets lagar heller inga åsikter i det ämnet.

Om du vet bättre, kan du väl informera om var och hur det står något om detta. Om du inte vet, förstår jag inte ditt inlägg.

Rent generellt anser jag, att det är bättre och säkrare med en utbildad och säker häst iförd grimma, än en hispervisper i träns, ute på vägarna. Det är inget jag "provar" utan gör för att bredda mitt och hästens samarbete och erfarenhet. Vi gör mycket annat "konstigt" också. :)

LIA

Iallafall så fick jag skarp tillsägning för att jag körde med Hakinmore vilket gick jättebra att köra med tyckte jag. Så fick jag upptryckt under näsan att detta inte är tillåtet enligt lagstagda fick ej körning ske på icke betlösa varianter! Jag rådfrågade mitt försäkringsbolag "Agria". De svarade att under en polisutredning så kommer detta fram om du kör betlöst och försäkringsbolaget kan vägra. men främst blir det böter. Går under samma kriterier som om att en pisk skall finnas i vagnen. Vilket jag inte använder mig av! Men visst kan ni motbevisa så är jag glad. För då kan jag köra med mitt hackinmore igen...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon mer än jag som syr i läder? Jag gick en helgkurs där vi lärde oss sy en grimma och har blivit stammis hos sadelmakaren...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 183
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Litauiska OS-ryttaren Justina Vanagaité delar med sig av sista passet inför avresan till Paris och OS - barbacka och i grimma.
Svar
4
· Visningar
373
Senast: Grazing
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama