Jag har nog svarat när det gäller körning med sidepull tidigare.
Körde in min arab på sidepull och böt inte till träns förrän hon var fyra och och det krävdes för tävling.
Jag skulle nog inte köra vilken häst som helst på sidepull och jag skulle aldrig i livet prova det på en häst som inte är riden på sidepull, men på min plutta som jag själv körde in och dessutom red bettlöst också, var det inga som helst problem.
Det går som sagt var att skena oavsett vilket bett man har om det ska vara så, och det har nog mest med hela hästens attityd att göra och hur pass grundligt man gjort sitt jobb under inkörningen.
Nu ska jag inte slå mig för bröstet och säga att jag var exeptionellt duktig på att köra in, men jag hade som sagt var hästen sedan den var föl, körde in vid 1,5 års ålder med MYYYCKET förarbete - den är "utplastad" klarar av att longeras med stora sopsäckar fladdrandes bakom huvudet eller sidorna, fixar skrammel och skrap, beröring på alla ställen på kroppen och sist men inte minst, är van att styras med hjälp av sidepull - det var kort och gott, inga problem!
Har en ny ponny som jag däremot inte skulle ge mig på att köra i sidepull i första taget och har även haft hästar jag inte skulle ge mig på att köra alls oavsett bett eller huvudlag. Så, det är rätt individuellt...