Köra iväg med häst på dygn 25

devilsdaughter

Trådstartare
Ska ultraljuda mitt sto som förhoppningsvis är dräktigt.. Skulle ni våga köra iväg på dygn 25 eller ta det hemma? Hon är lättlastad och stressar inte upp sig.. Men hur pass känsliga är de egenligen under de känsliga dygnen?

Sv: Köra iväg med häst på dygn 25

Har egentligen redan svarat:angel: men nej det ska inte vara några problem! Hästar tål allt det. Jag vet en häst som var på typ dygn 20 och som tokskenade nästan en mil. Jodå, bebisen satt kvar :D så egentligen är det inte transporten i sig så farlig, snarare om stoet blir sjuk osv. Lycka till!

Kl
Jag hakar på denna tråden lite ;)
Mitt sto ska till stationen på söndag då hon ska komma i brunst.
Funderar oxå på ul sen eftersom hon stressar upp sig väldigt när hon ska åka transport?
Kan man åka på 16dygn och sen göra resten hemma kanske?
Hon är lugnare nu när hon kan stå brett i släpet.
13 år gammal och får plötsligt panik om hon inte kan bredda sig och plötsligt fixar hon inte att gå in i undersökningsspiltan utan mycket övertalning eller att man backar in henne!
Så det känns dumt att riskera att köra henne under den ömtåligaste tiden...

Gör vad som känns bäst :laugh: jag körde mitt sto 10 mil enkel väg på 16 dygn och det gick bra:D

poison: Tack för svaret!! Ska nog inte vara någon fara då.. Hon har fått föl tidigare och "kan detta"..

elina: När veterinären kör ut till gården hos oss gör de ultraljudsundersökning utan att hästen står i spilta. Du kan ju kolla med veterinären vad det finns för möjligheter..

Varför på dygn 25???

Kör iväg henne på dygn 17 och kolla. Just mellan dygn 20 och 40-45 är den känsligaste tiden då ägget fäster på livmoderväggen. Visst är det många som kör sina ston ändå då utan problem men varför riskera det i onödan när du kan kolla dräktighet och ev tvillingar tidigare?

Jag kör aldrig nåt sto i onödan innan 45-e dygnet men om jag hade varit tvungen att åka iväg för att dräktighetskolla hade jag gjort det på dygn 17 och sedan igen på 45 om det inte förelåg tvillingar eller liknande som skulle åtgärdas.

Wrangler har rätt. De ÄR känsliga på dygn 20-45. Massa hästar resorberar den tiden.
Bara för att några på buke haft tur, så betyder det inte att du har tur.
Innan 20 dagar tål de allt, men det är sen det är känsligt.

Skulle aldrig köra 25 dygn. Skulle kollat på 16-18 dygn. Sen efter 45 dygn igen om det vid 16 varit positivt.

Tack för svaren.. Nu är det så att 17 dygn redan passerat... 25 dygn är idag, så tidigare går inte..

Vänta till efter 40 dygn då och håll tummarna, alt ta hem en vet som har UL och kan kolla hemma.

Hmm.. nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. Min man skulle ringa veterinären nu och rådfråga iaf.. Ev att de kan komma ut hit istället kanske...

Jag hade nog försökt få hem en vet som kan kolla. Kommer göra så med min, som kommer att vara på dygn 24 på Söndag när hon kommer hem från hingsten. Jag vågar inte ut och åka mer med henne ifall det skulle vara att hon resorberar. Förhoppningsvis så händer inget under transporten hem.

Nu blev det så att vi körde iväg i alla fall. Allt gick jättesmidigt och hon var borta från hagen i 1 timme, bor inte så långt från stationen.. Och hon var dräktig.. Hoppas det håller i sig nu!

*KL*

Och jag har redan varit iväg med mitt sto 2 ggr för UL, dvs 17 dygn och därefter på dygn 23 eller 24. Vi ska åter till UL om ca 8 dagar.

Får ju verkligen hoppas att det kommer att gå bra med alla dessa transporteringar, nu blev jag ju helt orolig för det efter att ha läst era svar ovanför ang känslig period osv :eek:
Men veterïnären som vill ha dessa kontroller pga att hon hade vätska i livmodern vid första UL. Såg bättre ut sist, så hoppas det kommer att gå vägen utan att hon resorberar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 262
Senast: malumbub
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka