Köra in westernhäst?

Sv: Köra in westernhäst?

Här kommer det en bild på när vi körde kälke för första gången i våra liv, och det gjorde vi igår.

20091226187.jpg

Vi gjorde om manövern idag också, idag var det ännu tyngre men han fixade det med.

MVH Ann

Då är det inte helt ovanligt då..
Finns det några nackdelar egentligen?

Ja - att husse hade dragit ut min lilla quarter i skogen att köra timmer med de stora nordisarna :laugh::rofl:

Därför höll jag mig till tömkörningen av mina båda hästar (fast mest för att jag inte hade råd till riktig loksele som passade dem - nordisarnas är för stora ju) och det är jättenyttigt.

Hade varit kul om inkörningen vlivit av. är ju inte för sent än:angel:

24039241.jpg

24039238.jpg

Fast jag skulle inte kalla henne 100% inkörd än, vi ska jobba på det till våren igen!

Såhär ser vi ut i vanliga fall ;)
29321629.jpg

30117286.jpg

Hon ser onekligen väldigt lugn ut framför vagnen :)

Hon ser onekligen väldigt lugn ut framför vagnen :)

Visst gör hon!
Detta är första gången hon drar vagn, hade dragit skacklarna två gånger innan (ja.. vi slarvade lite med förarbetet :o)

Hon var väldigt duktig när hon skulle börja dra första gången;
Det tog ju givetvis emot i bröstan, och då provade hon att backa. Stopp. Hlger sida. Stopp. Vänster sida. Stopp. Här är ju risken att en häst får panik; när den sitter fast. Men hon stannade bara och tittade på oss som att säga: "Men, jag kommer ju ingenstans!" När hon sedan fick fart på vagnen gick det jättebra!

Hon har senare dragit lite "timmer", men inte vagn nåt mer, ska få tummen ur när snön försvinner igen :D

Åh ja det är inte lätt när det tar emot åt alla håll :D Sån är min häst med. Nä nu tog det stopp, kommer ingenstans *suck*.

Så får man leda honom lite, aha, jasså det gick att gå. Sen går det fint. Men nu har han lärt sig att man måste ta i lite.

Verkar ha bra psyke er dam :) Blir säkert en kanon körhäst också.

Vad roligt att se bilder på er och era hästar! Nu ska minsann min också köras in! :)

Precis! Innan dom fattar att dom måste ta i lite :D
Hon tyckte dock inte det var superkul att dra ner stockarna. Vagnen ger ju ändå efter när den börjar rulla, men stockarna fick hon ta i lika mycket hela tiden. Men hon fixade det, fick massor av beröm och löften om att hon inte ska behöva bli skogshäst :rofl:

Haha, och min häst hade nog velat bli skogshäst på heltid om han hade fått välja. Han drar stockar "hej vilt". Åh, ja kan detta matte, no problems!! *full fart framåt* Ser ut som en jättesnigel har hasat runt i löven, man ser spåren där han har gått.

DSC00449.jpg

Fast så är han ju Nordsvensk :p

Nu ska vi bara ta tag i ridningen också men det är ju snö och skit.. Så det går inte så bra att ens gå ut på vägen för tillfället.

Så här såg det ut första gången han fick dra, i somras..

http://www.pixbox.se/pic_show_id28835160.html

*kl*

Då har min lilla tös påbörjat inkörning ordentligt idag genom att dra grenar och träd i skogen. Dröjer inte länge tills vi sätter vagn bakom. Hon har dragit skaklar ett par gånger men det bryr hon sig inte om.

20378_262098831647_653951647_4882720_2812951_n.jpg

20378_262098836647_653951647_4882721_1234216_n.jpg

Den andra damen är inkörd sedan länge så henne är det bara att sela på så blir hon så nöjd..
20378_262098841647_653951647_4882722_287831_n.jpg

men OJ! Är det din 08a?!
vad långt ni har kommit! :eek:

Min har inte ens haft bett ännu, ännu mindre tömkörts :o:angel:

KL*

Min framtida westernhäst ska (enligt mitt schema :angel:) köras in under detta året.

Nej nej, det är sexåringen. -08an har precis lärt sig bli tömkörd men målet är att hon ska köras in i vinter/vår.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar