Köra in westernhäst?

S

Seaholm

En fundering... Inom western, är det vanligt att man kör in sin unghäst?

Sv: Köra in westernhäst?

Jag hade planer på att köra in min unghäst, men p.g.a. brist på medhjälpare och instruktör då jag aldrig kört in någon häst själv innan, gav jag upp den tanken. Men jag funderar lite på det igen, dock är det en stor investering i utrustning då min sele är för liten och jag vill ha en ordentlig vagn.

Men hade jag haft chansen och haft utrustning och instruktör så hade jag definitivt gjort det, är jättehärligt att kunna spänna för vagnen och ge sig ut på en åktur:love: Och en nyttig erfarenhet för hästen!

vet iaf en western häst som är det och hoppas på att min också blir det, antingen om man får hjälp eller skicka iväg på inkörning =)

Tycke inte om det har att skicka ivägg en häst för skolning men strunter i sitt egit.
Finns kurser i körning och man behöve inte en kör sele för att tom kör, har tom kört in mina med sadeln.
En trav sele gå för 1800sk på Börjas.
Az

Jag håller på att köra in min westernhäst :)

Det började som en förberedelse inför ridningen, men sen tog ridningen mer tid och nu har jag tagit tillfället i akt när vi har snö och tolkar efter honom. Nästa steg är att sätta honom framför vagn.

Tömkörning förra vintern
24827180.jpg

Tolkning i går
30078626.jpg

Min blivande westernhäst är nu inkörd men jag tänker extra på att vara mjuk i handen. Det är väl de flesta men jag är OERHÖRT noga med detta o vid tömkörningen jobbade jag mycket med att han skulle gå undan för tryck med tömmen, allt för att förbereda honom för senare äventyr i westernsadel.

Jag kör alltid in mina unghästar.

Även om jag inte är särskilt road av körning :crazy: Men ser det som ett sätt till en bred och bra grundutbildning vilken alla hästar bör få.

//Waern

Där se man, folk göra inte väsen av sig, hade igen anning vi hade folk här som var GAMMLE SKOL och så ung, inkörning sen inridning.
Vad rolig :bow:
Az

Låter som en väldigt sund inställning!;)

Jag håller precis på att köra in min häst, är nu iofs ingen "riktig" westernhäst utan korsning nsv/vbl men endast westernriden! Vill gärna ha breda hästar då jag anser att ett omväxlande arbete stärker hästen i både kropp och knopp.

:D

Elanor har kört in sitt paintsto, som visserligen inte är en unghäst längre, men ändå :laugh:

Då är det inte helt ovanligt då..
Finns det några nackdelar egentligen?

Nej, jag ser bara fördelar med en väl genomförd inkörning. Mitt Quartersto, nu 15 år gammal, kördes in som unghäst. Men sen tog ridningen över och jag sålde av sele och vagn. Det ångrar jag nu.

Klart man har en inkörd pålle! Nu kanske jag är lite special, jag har en fjord/islandskorsning som egentligen används mest till hobby och bruks (men en trailkarriär ska kanske skapas till våren). Men givetvis kör jag honom! Han är en excellent körhäst, kalasbra att dra hem stockar från skogen med (fantastisk storlek till ändamålet, mycket poppis efter Gudrun- och Perstormarna). Faktum är att han är bättre framför vagnen än med ryttare.

Att köra, ffa i skog, "tvingar" hästen att ta eget ansvar och tänka själv. Den måste lära sig hur man ska röra sig mellan träden med ett träd på släp utan att fastna. Givetvis hjälper man som förare till, men målet är att hästen ska kunna själv. Ofta ger det ett så tydligt syfte att det inte tar lång tid innan poletten trillar ner.

Jag hade ett halvblodssto ett tag som jag red in för reining. Jag började köra in henne, men hann inte klart innan hon såldes. Tyvärr gick både western- och körkarriär i stöpet då och hon blev en vanlig tråkig hopphäst..

Jag håller på att köra in min (blivande) westernhäst! Hon är korsning paint/arab..

Hon är en sen -07:a så istället för att ha bråttom med inridningen så blir det inkörning, nyttigt både för huvud och kropp! Man lär sig att det är okay att ha saker runt benen, kommando-orden sitter bra och är lätta att sen använda vid ridningen. Ser bara fördelar! Dock så är jag mer noga på att vara extra mjuk i handen men ändå ge ett stabilt stöd, när man kör vill jag iaf ha dem lite mer på tömmen an vad jag vill ha handen när jag rider.

Har inte haft henne så länge så nu har vi kommit till tömkörning med ledare :laugh: Sen tränar vi vanligt markarbete vid sidan om där vi tränar på att släpa saker som låter och sånt!

Har en 1,5 åring quarterkorsning som jag skall köra in nu till våren. Han skall tävlas western men jag vill ändå att han skall bli inkörd även om han kanske inte kommer att köras så mycket sen. Har oxå en 1,5 årig cob som vi skall köra in samtidigt men hon är tänkt att gå som kör/promenad/lite westernhäst sedan då mammas man som äger henne gärna vill ha en körhäst.
Tänkte även köra in min quarter i sommar. :)

Jag tömkör mina hästar mycket och har kört med vagn lite grann innan men när det är dax att sätta för vagn första gången skall våra bästa kompisar komma ner och hjälpa oss. Dom jobbar med att köra in travhästar så dom har gjort det väldigt många gånger. Just första gångerna man drar vagn så är det väldigt bra att ha med sig nån som verkligen kan då det kan bli rätt farligt om hästen skulle bli rädd.

Jag ser bara fördelar med att köra in hästarna! Om man är lätt på handen vill säga. Hästarna blir vana vid skrammel och unghästarna bli mycket hanterade. Bra oxå för man kan ju köra in lite tidigare än vad man kan rida in dom oftast.

Både tömkörning och körning tycker jag är ett jättebra alternativ till ridningen och så kan hela familjen vara med när man kör! :D

Och förresten :) Vi köpte precis en jättefin sele för 800 kr som bara var använd 2 gånger så det behöver inte bli så dyrt :laugh:

Jag har tänkt att rida western på min nordsvensk så småningom när tillfälle ges och jag kan få hjälp med det, kanske inte tävla direkt men anamma ridstilen och träningssättet då jag gillar det skarpt.

Jag håller även på att köra in honom (med juluppehåll för tillfället, men jag hoppas att han kommer dra rockarden till våren) och hoppas att han ska bli en alldeles utmärkt liten allroundhäst.

Min häst är ju en nordsvensk travare så han var ju redan inkörd när jag köpte honom, men jag kan bara säga att det är skönt att kunna ge hästen variation. Också skönt att kunna ta ut honom och "köra av" honom lite när han har överskottsenergi. Dessutom är det skönt med variation för mig med. ;)

Nu när han är lite öm i ryggen och jag vill hålla igång honom så är det underbart att kunna få ha igång honom utan att belasta ryggen med sadel osv.
(veterinären har bett mig hålla honom igång med hjälp av körning, så det är inget som hon tror kan påverka honom just nu)

Vi har också kört timmar och han verkligen älskar det, det är så kul och en speciell känsla att sitta på ett timmerlass man har dragit ihop och kör hem :laugh:

*knapplån*

Jag har en paint (-07) som jag håller på att köra in. Dels för att jag vill göra alla förberedelser jag kan innan ridningen och dels för att jag faktiskt njuter av körning och tömkörning. Jag ser det som självklart att göra hästen van vid linor, gjorden som sitter åt runt kroppen, att ha saker runt benen, att det låter bakifrån, att jag inte går framför hästen i alla lägen och så vidare och då blir det ett naturligt steg att köra in, tycker jag. Och för en vuxen häst är ju tömkörning och körning mycket bra träning, där ryttaren inte stör balansen.

Det här är vi i oktober i år.
29615244.jpg

Vi har kommit lite längre med utbildningen, men inga bilder, tyvärr. Vi har hela tiden tagit det väldigt lugnt och gjort saker när jag känt att jag haft tid att upprepa de nya momenten några dagar i rad och utan att nån av oss varit skadad eller av annan orsak i behov av vila. Min häst har varit inne i många växtperioder nu, så vi myser istället då.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 607
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 066
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar