Köra in shettis??

A

Angela

Hejsan,jag har en shettis hingst på 2år,som jag skulle vilja köra in,hur ska jag börja??Vill få tips och hjälp steg för steg helst..Han är träns van iallafall.
Hur mkt orkar dom dra inkl vagn?
Mvh :bump:

ta det lugnt nu när du börja köra in han är ju bara 2 år. Jag brukar longera mina och sätterdå på selen så de är vana vid den och svansgjord. Sn brukar jag börja tömköra så de verkligen kan allt riktigt ordentligt alltså har inte för brått sen får de vila till sen höst okt nov innan jag sätter vagn på och då blir de bara vagn vana att de har dratt den och att man har suttit lite i den men inte mer än 10 min en kvart. sen när de kan det bra och är inte rädda så får de vila till det år de blir 3 år och sen börja jag igen lite lugnt vissa är ju mer utvecklade än andra så man får ju ha lite koll på det. Men eftersom vi kör i ponnytrav så kvalas ju 3 åringarna in där ju. Men jag har en 3 åring som inte är inkvalad ännu pga att hon har växt lite ojämnt osv osv men nu är det snart dags.

De orkar dra jätte mycket vågar knappt skriva någon vikt då blir man säkert påhoppad ;) av någon *S*

Nu har jag inte kört in jättemånga shettisar men jag skulle ta det lugnt och se till att tömkörningen verkligen fungerar. Är dom så pass lydiga när man tömkör (det är verkligen A och O) så brukar det inte vara några problem när vagnen ska på just för att dom är så lydiga och lyssnar på dig istället för att oroa sig för vagnen. Ett litet tips bara. ;)

Okej,,ja jag har provat o longera lite men han vill nästan bara rulla sig hela tiden och är inte alls framåt,så jag håller i en longer pisk och försöker få fram honom (använder den ej men påmanar honom med läten av den osv)men han bryr sig inte om pisken,,*suck*,,inte alls framåt.och får jag han lite i trav så saktar han av efter ett par steg hihi,,men jag får väl prova mer..men det är altså longering först & sedan lägga på selen vid longering,och slutligen tömkörning?(till o börja med)
:confused: :D

(orkar dom köra 2 vuxna männsikor? + rockard?)

Varför inte börja tömköra nu, hästen kanske tycker det är roligare än att springa runt bara. Jag hade tur när jag körde in min shettis för jag kunde ha med henne som föl vid mamman. Det största problemet tycker jag är att hästarna oftast är rädd för ljudet av vagnen och när skacklarna går emot hästens sidor. håller på att köra in en tjurigt unghäst av typen ardenner, hon är två år nu.
Korta stunder var det någon som nämde det är också bra, gärna någon medarbetare är bra att ha med.
Lycka till med inkörningen. MVH Ann.

Jag longerar inte mina alls. Jag tömkör mycket istället. Det kan man ju börja med ganska tidigt eftersom det inte är nån direkt tyngd för dem. Kör ut i skogen, runt träd osv, han tycker säkert att det är roligare ute i skogen än på ridbanan. Om han inte lyssnar framåt och vill lägga sig ner så skulle jag använda långpisken - tänk vad som kan hända om han lägger sig ner med vagnen senare!?

Man kan ju leda dom med selen först, man 'måste' inte longera med selen.

En shettis klarar (normalt) lätt två vuxna människor. :)

Att jag gärna longerar mina shettisar beror på att jag gärna vill kunna vänja dem vid sadel också och då är det bra att kunna longera dem. Sen kan man ju faktiskt longerar över bommar också det är jätte kul och de brukar faktistk tycka att det är kul när de väl har kommit på det*S* Jag löshoppar även med mina shettisa och brukar åka och vara med på talangjakt med 2 åringarna i okt-nov. Just nu har jag en bra kandidat till talangjakten hon är 2 år och idag hoppade barnen med henne 80 cm (för hand då ) s¨å barnen fick också hoppa *S*
Gör allt arbete roligt för din kille så ska du se att allt funkar och tragglar inte för länge med samma sak :banana:

Ok,ja det är ju så svårt tycker jag eftersom han inte vill,eller ja han är motvillig o få fram,vill helst rulla sej i paddocken eller bara stå stilla hihi,,men jag får kämpa vidare.är ju själv gravid i 7:e mån så jag funderar på att låta han "bara gå" tills i vår o starta då istället,men samtidig hade det varit skoj om man kunde få köra i vår istället :crazy:
mvh

Di kan ju alltid löshoppa han lite i paddocken men tränset på ju , oftast så tycker de om att få hoppa lite .
Lycka till med graviditeten också ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur