Köra in.. hjälp!

L

Lantlolla

Hejsan. Det är såhär att jag hade tänkt ha ett litet projekt till sommaren med mitt gamla halvblod på 19 år.
Hade tänkt köra in honom. Tror ni att detta är möjligt. Skall självklart bara ha honom till lite motionskörning som skritt o trav, och lite roligt. Så som omväxling någon gång i veckan.

Tror ni att han skulle klara detta ?

OCH vad är de tjag behöver tänka på ? han är inte bakåträdd utav sig, men är väl lite skumm på vagnar, men han har bara sett dem när en shettis har stått framför och hon vart lika skumm hon tyckte han :P

Sen undrar jag om de skulle funka med en gammal loksele och kasnke en beg. rockard ?
Jag menar jag vill inte köpa nya grejer ifall det hela inte skulle lösa sig ?

Några tips, på vart jag skall börja och liknande ?
Och vet ni storlekar på vagnar ?

Kan lägga in lite bilder på honom. dock lite smal, men han har kommit till nytt stall o de har varit lite förvirrande för oss båda!
Han är iaf 19 år och 175 cm hög, med en rejäl manke.

Har ni några tips så är jag evigt tacksam !
Blev lite hackigt och lustigt, hoppas någon kan få ut något av vad jag skrev!
Mvh Marica

Sv: Köra in.. hjälp!

Det är ganska mycket jobb att köra in en häst, vet inte om jag skulle gjort det med en 19-åring, om det är möjligt eller ej kan jag inte bedömma.

Är han tömkörd innan? Annars kan det vara ett projekt att börja med. När han väl kan det så har du lättare för att bedöma hur han skulle utvecklas som körhäst.

Urbra som omväxling att tömköra! Då kan du ha en gammal loksele alt tömkörningsgjord.

Jojo, självklart hade jag tänkt börja med tömkörning dels för att se om han lyssnar liksom. Men vad ska man ha för träns ?
Borde väl gå o köpa en gammal loksele i strl full, för de går väl tömköra i en sådan med ?

Känner att jag inte vill lägga ut alla mina pengar på det om han inte trivs med det överhuvudtaget.

För övrigt är kraken väldigt öppen för nya förslag = ).

hej!
Roligt att du ska köra in din häst!
Det är mycket mer arbete än man tror med att köra in en häst, det hoppas jag att du vet. ;)
Har du hållt på med körning förut? Om inte rekomendrear jag att du själv läser på om just körning innan du börjar .. ;)

Självklart går det alldeles utmärkt att både tömköra och motionsköra i en hederlig gammal loksele! Jag har kört in russ på det sättet och det har gått alldeles utmärkt :)

Lycka till!

Mjo jag vet att det är en hel del jobb.
Körning och körning, jag har hjälp en kompis med hennes shettis och andra russ vid travet. och kört dem själva så.
Men inte inkörning, utan bara kört själv då och selat osv osv..

Men min häst är inte direkt rädd för seldonet, så det tror jag inte är någon fara, funderar på att ha någon som går jämtehonom första gångerna jag tömkör för han känner gärna stöd hos en om man går jämte. (går efter en som en hund) bara liksom för socialt stöd. Tror det är bäst för honom, eller enklast.

Men då skall jag ta o lägga ut en annons om en gammal sele.. :D
Man skulle ju kunna kolla efter en gammalrockard som renoveringsobjekt kan ju sälja den om det inte skulle funka för oss menar jag !

Jojo, självklart hade jag tänkt börja med tömkörning dels för att se om han lyssnar liksom. Men vad ska man ha för träns ?
Borde väl gå o köpa en gammal loksele i strl full, för de går väl tömköra i en sådan med ?

Känner att jag inte vill lägga ut alla mina pengar på det om han inte trivs med det överhuvudtaget.

För övrigt är kraken väldigt öppen för nya förslag = ).

Loksele går utmärkt att tömköra i. Och använd du ditt vanliga huvudlag och ett tränsbett till att börja med. Sno ihop tyglarna under halsen på hästen och fäst upp i käkremmen så slipper du ta av dom varje gång du tränar.

Så vanliga tränset går bra ? Tur man har två då, använder bara det ena, så kan ju ha den andra då!

Sen har jag kollat lite på lokselar nu, så svårt o veta storleken, sen har ajg hittat ett par som måste renoveras, tror ni man kan lämna in den, och få någon annan att göra det ?
Jag är inte riktigt så händig nämligen, hehe.

föresten, går det lika bra med bröstsele som med loksele ? bröstselen är ju lite billigare ioch med att jag bara skall prova på i början..

Tycker ni det går bra att tömköra i loksele? Skulle aldrig få för mig nåt sånt :)

En bröstsele kostar från 2500:- komplett med draglinor och baksele.
Lokselar har tyvärr oftast inte baksele o draglinor inkluderat så det måste du tänka på när du kollar priser. Baksele kostar ca 400:- och är den som bromsar vagnen.

Ta hjälp av mycket erfaren inkörare när du ska börja, det lönar sig och det går fortare och säkrare.

hehe.. kanske... well vi får se.. jag brukar inte åta mig mer än jag klarar av.. får prova i små små etapper , går ngt , minsta lilla fel tillkallar vi hjälp!

Men jag hade tänkt köpa beg bröstsele... osv eftersom jag är inte helt säker på att han kommer trivas.. ?
så en beg kan gå på ?

Begagnad går ofta på mer för de billiga selarna har inte kommit ut på marknaden än. Det är först för två tre år sedan vi såg nya BRA selar för under 5000:- En bra sele begagnad ligger på minst 2500:- ofta ca 4000:- och oftast är det en begagnad hööksmodell (säljs inte längre hos hööks) eller en beg idealsele från Holland.

En sele jag varmt rekommenderar är Börjes holländska ideal sele. Det är en bra välarbetad sele för ett lågt pris, med snabbkopplingar som lätt släpper skaklarna om något händer.

Jag rekommenderar dig som inte vill lägga så mycket på din första sele att kanske kolla upp equilex.se eller driveout.se eller selar.se som säljer Pfiff´s selar. De är kompletta, och har högt skakelfäste, lös brösta och baksele/draglinor, tömmar och huvudlag. Allt som en sele ska ha, sen är de inga dirketa tävlingsselar om man har något större än bponny. Men du ska ju bara motionssköra och framförallt köra in :) Nackdelen vid inkörning och en billig bröstsele är väl att den inte håller för påfrestningar som ex en nylonförtärkt ideal sele gör. Förhoppningsvis innebär din inkörning inga " påfrestningar" utan går som smort!

Det får vi verkligen hoppas att det går som smort!
Pratade med min kompis mamma idag, och hon håller med om att jag skall ha någon som går jämte först så att han får det stödet. Men hon tyckte jag skulle börja tömköra med en såndär longeringgjord, för att se om det verkligen funkade om han lyssnade.

Hon hade nämligen en jag kunde ta. Kan ju testa med den och sen fixa ny osv = )
Jag är sååååå sugen på detta nu ! :D:D

Det är han säkert, men han har nog inte blivit tömkörd de senaste 10-15 åren iaf. innan det kanske.. = )

Ok. Men har han det sitter det nog där, och du behöver bara fräscha upphans minne, sen får du börja med att hänga lite i selen(du alltså) o se vad han tycker om trycket.

mm det kanske... men till bröstsele, behöver man baksele och allt det där också ?

`va ute och tömkörde kraken för första gången idag.. iaf för min del!
med vanlig longeringsgjord och träns. Det gick jättebra, och han lyssnade duktigt också!

Så kände mig riktigt stolt.. Skall testa några gånger till, sen spara ihop lite pengar och se om vi iaf kan köpa en beg i bra skick!

Fler tips ? Hur tränar jag med vagnen osv sen föresten ?
Vet att han kan vara lite rädd för hur vagnen ser ut först men tror nog att det går över, men iaf ?

baksele och draglinor behöver du till alla fordon med hjul. Annars kan inte hästen bromsa vagnen och han får vagnens vikt på manken, armbågen o svansroten.

Nu kommer jag säga nåt dumt, men känner du att du klarar av detta? Du vet inte vad baksele är, du har aldrig kört in en häst.. Jag skulle vara väldigt tveksam, och dessutom undra om det är värt det på en 19 åring.

Du ska inte bara köra in en häst, du ska även köra hästen sen, anpassa all utrustning korrekt, välja en bra rockard, en bra sele. Att köra kräver mera av en kusk än man tror, för det kan vara farligt. Händer något så HÄNDER det oftast mycket. En häst som springer lös med en vagn efter sig kan döda och förstöra mycket i sin väg. För att inte tala om dig.. Var rädd om dig!

Liknande trådar

Körning Hej Jag har ett 19-årig häst som jag funderar på att köra in, med hjälp av någon kunnig inom området. Tar gärna emot tips på hur man...
Svar
2
· Visningar
1 008
Senast: Mesrour
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 233
Senast: Nielaa
·
Körning Jag har en f.d tävlingsponny, hon är 15år men jag tävlar inte henne mer då jag inte ser "det roliga i tävlingar". Jag hade tänkt köra in...
Svar
4
· Visningar
1 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka