Köra in häst

B

Bamses husse

I hur tidig ålder tycker ni att man skall köra in en arbetshäst (Kanske inte spelar någon roll vad det är för hästras)?
Jag har iallafall en 1-årig ardenner. :banana:

Sv: Köra in häst

Bamses husse skrev:
I hur tidig ålder tycker ni att man skall köra in en arbetshäst (Kanske inte spelar någon roll vad det är för hästras)?
Jag har iallafall en 1-årig ardenner. :banana:

Hej du glade. Nej. rasen spelar ingen roll. Vad menar du med inkörning? förberedelser börjar man med så fort man kan.så som tex. stå,back med mera. Sele kan du börja med vid 1-års ålder,samt tömkörning. Eller tidigare om du tycker att hästen är mogen. Det viktigaste är att hästen litar på dig. Ha de gött. :banana:

Hej, din glada nattsuddare. tack för svaret.
Men när tror du det kan vara dags att spänna för utan att det blir för tidigt, när kan han dra och hur tungt?

Har du int kört in den?

Senast ändrad av en moderator:

Bamses husse skrev:
Hej, din glada nattsuddare. tack för svaret.
Men när tror du det kan vara dags att spänna för utan att det blir för tidigt, när kan han dra och hur tungt?

Våran lille Åke drog stock när han var 1,5år.
Då pratar vi om 1 eller 2 stockar. vad har du tänkt att dra och i vilken terräng? Hur vältränad är hästen och vad har du för sele? Vilken dag tittar du upp till oss? Ha de gött. :banana: jo du, du kan spänna för han när ni båda litar på varandra. Svårt att förklara men du hajar nog vad vi menar.

Hej!

Tömkörning, vänja vid sele, bett kan man ju börja med rätt tidigt om man håller på sisådär en kvart åt gången först.
Förr har man sagt att man började med en ardenner när den var 3 mån!
Visst det går ju bra, men att dra saker kan man ju ta det lungt med tills hästen är ett par år.
Jag har varit med och kört in en ardenner, vi började rätt tidigt med tömkörning, han var runt ett halvår. Vi började lite på kul att prova en shettis loksele och den satt väldigt snyggt på han! :D Inga förstora remmar då inte! Var kul att se att han växte, för varannan/var tredje gång spände vi upp nått hål! :D
Tillslut fick det ju bli en stor sele och då hade vi tömkört en hel del så då fick han dra en släpa.

Mvh Lisa

Hej. när jag började köra in min ardenner så var hon drygt 1,5 år och då började vi med tömköring, sen när vi hade fått ett förtroende för varandra så så började vi med enbart skaklar.. och vid två års åldern så fick hon börja och dra en lätt släde sen blev det vagn. när hon var 3 år så fick hon börja med och gå lite lätt i skogen. Hemma så brukar dom börja lite med tömköringen vid ca 1,5 års åldern på sina ardenner. jag personligen tycker då att man inte ska låta dom få dra något när dom är 1 år med tanke på att dom växer ju mycket då. men det är min åsikt det.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: ufot
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka