Köra in 9 årig häst

Mirre

Trådstartare
Hur ska jag börja?
ska köra in min kbl travare till brukshäst istället då han inte trivs som ridhäst. Han är väldigt mycket tömkörd och det funkar bra men han blir pigg ute. Men han lyssnar på kommandon och sådär. :)
För det mesta:angel: Men vi tänkte ha en ledare i fram vid tömkörningen ute som leder i lina. Tömkör mycket på volten också och det går jättebra. Det får ta den tid det tar. Men sen då? Hur ska vi gå vidare? Tömkör nu med bara gjord men har en loksele till honom. Ska jag fortsätta med gjorden eller skifta gjord/sele?
(är ju bra att ha gjorden på volten) Ska även ta lektioner i tömkörning. Bra tips på böcker och filmer som man kan kolla på.
Anders Erikssons böcker och filmer är ju bra men finns det fler?
Hur körde ni in era hästar?

Sv: Köra in 9 årig häst

Efter tömkörningen, gjorde jag som så att jag tog med mig en skakel när vi var ut och promenerade. Satte en rem i skakeländen och hade den som en "axelväska" åsså promenerade vi, med skakeln släpandes efter. I början gick jag mellan skakeln och hästen, men eftersom kunda jag så småningom ha skakeln mellan mig och hästen. Detta var ett knep som jag fick ta till då jag helt enklet inte alltid fick medhjälpare med mig.
När sen dessa moment funkade satte jag fast skaklarna i selen(med medhjälpare) och tömkörde med en skakel i taget. Fick där ingen reaktion då hon redan var van att den släpades med(promenaderna). Gjorde helt sonika en enkel modell av släpa, genom att sätta en planka mellan skaklarna bak, och körde den som en släpa, så att hon lärde sig lite hur skaklarna funkar. Sen har jag buggt på övningarna hela tiden tills det bara var att spänna för. hon var då så van vid ljudet och känslan av släpan så hon blinkade inte ens när vi satt vagn/släde bakom.

:bow: ungefär så jag också tänkt göra:)
Har inte alltid möjlighet till medhjälpare utan är helt själv i stallet.

hej !
det låter bra...är nog en vettig övning ...men tänk på att det är bra att vara två...

jodå ska se till att ha medhjälpare så ofta som möjligt. Säkrast så

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur