Köra in 7-åring?

E

EnWisa

Hej!
Har ett arabsto på sju år och undrar nu om ni erfarna tycker att det är för sent att köra in henne?
Hon är tömkörd sedan liten och älskar det, går jättefint bara man sätter på gjorden!
Försökte i somras att sätta på en slana vid ena sidan men det hela slutade med att hon skenade iväg...
Hur ska jag börja eller är det för sent?
Vet att hon skulle tycka det var superkul att få bli körd om hon bara vågade..!
Är jättetacksam för svar!:bow:

Sv: Köra in 7-åring?

EnWisa skrev:
Hej!
Har ett arabsto på sju år och undrar nu om ni erfarna tycker att det är för sent att köra in henne?
Hon är tömkörd sedan liten och älskar det, går jättefint bara man sätter på gjorden!
Försökte i somras att sätta på en slana vid ena sidan men det hela slutade med att hon skenade iväg...
Hur ska jag börja eller är det för sent?
Vet att hon skulle tycka det var superkul att få bli körd om hon bara vågade..!
Är jättetacksam för svar!:bow:
Hej Enwisa.
Din häst är inte för gammal att köra in men du ska ta hjälp av någon som kan inkörning. Lycka till.
Rolf.

Det är säkert inga problem att köra in din häst, men var inte själv! Och ta hjälp av någon erfaren, det är väldigt lätt att skrämma och förstöra vid inkörning o väldigt svårt att få tillbaka förtoendet. Vid inkörning är man alltid en vid tömmarna o minst två personer till, innan man använder slanor så sätt 2 draglinor i varje sida på selen som 2 personer går o håller i o när hästen känner sid trygg med att ha dom på backen o känna dom på benen då börjar man m slanor.
Lycka till!

Jag övertog en 16 år gammal Irish draught som varit hopphäst. Jag körde in honom när han var 18 år och han var inte ens tömkörd tidigare.

Hej!
Tack för svaren, nu känner jag mig mkt lugnare!
har verkligen så gärna velat köra in henne, men ni har rätt. jag måste ta hjälp av en duktig människa som kan detta!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka