Jag har nog världens klantigaste häst så jag skulle nog inte ha sadel i transporten då min häst säkert skulle ha sönder sadeln eller fastna och skada sig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nog världens klantigaste häst så jag skulle nog inte ha sadel i transporten då min häst säkert skulle ha sönder sadeln eller fastna och skada sig.
Ja det måste man ju verkligen räkna in i ekvationen. Även om man har en jäkligt snäll häst är det ju en risk men den är ju betydligt mindre med en häst som står som gjuten och aldrig rör sig.
Nej, det är den ju inte. Men samtidigt menar jag att det är farligt att tro att alla sätt är bra och att det som regel bara handlar om tycke och smak. Att alla inte gör på samma sätt behöver absolut inte bero på att alla sätt är lika bra, utan kan bottna i att saker och ting utvecklas samtidigt som somliga människor är mer konservativa än andra ifråga om att ta till sig nya erfarenheter och kunskaper. Att du inte varit med om några negativa konsekvenser av att transportera hästar på det sätt du beskriver, betyder strängt taget inte så mycket. Jag har själv t ex aldrig varit med om någon bilolycka där bilbältet spelat roll för mig, men det funkar inte som argument för att det är lika bra att köra utan bälte som med och att det bara handlar om tycke och smak.Svenskar känner jag blir väldigt låsta vad gäller hur andra gör, och det gäller inte minst Buke som gärna gör påhopp om vad som är rätt eller fel utan att inse att alla tycker vi olika och uppfattar saker olika. Världen är inte svart vit.
När det gäller sträcka vs olycksrisk påverkar inte det mitt val om sadling hemma. Jag sadlar gärna hemma om jag har en häst som åker bra, ska lastas ur direkt, ev väder som påverkar vid ankomst osv. Min enda anledning till att ha sadel på endast de kortare sträckorna är för min hästs skull, att hon inte ska ha den tunga westernsadeln på sig för länge. Men sen har jag ju också nu bott här i USA, där vi shippar hästar hit och dit i cattletrailers brevid varandra utan väggar, utan spån, med sadel och träns (och binder fast dem på äkta cowboyvis i tyglarna - vilket jag aldrig själv gör om jag får bestämma) för att vi ska upp och hämta hem korna. Och vet ni vad? Jag har inte *ta i trä* varit med om nån olycka ännu, utan hästarna har faktiskt alla stått bra, så tydligen funkar de gamla cowboysätten än. Alla sätt är bra utom de dåliga och det är väl upp till var och en hur vi gör. I Sverige skulle jag inte våga shippa i nylongrimma till exempel - för försäkringens skull. Svenskar känner jag blir väldigt låsta vad gäller hur andra gör, och det gäller inte minst Buke som gärna gör påhopp om vad som är rätt eller fel utan att inse att alla tycker vi olika och uppfattar saker olika. Världen är inte svart vit.
I Sverige skulle jag inte våga shippa i nylongrimma till exempel - för försäkringens skull.