Köra, fånghäst?

Josssefine

Trådstartare
Min häst har precis fått fång, och undrar en sak..
När man sedan kan börja sätta igång henne igen kan det vra bra för henne att bli körd istället till en början? har längte tänkt jag ska börja köra henne..
Hon är inkörd som åring..

Sv: Köra, fånghäst?

Du kan säkert börja med körning när hon blivit helt frisk o återställd.
Tänk på att konvalesenstiden efter fång är 6-12 månader.

Oki, jo ja vet att det är det, men tänkte det kunde bvara bra att sätta igång henne gen på så vis..

Fråga veterinären vad h*n tycker.

När jag skulle sätta igång våran ponny var det först promenader för hand, ingen belastning. Körning belastar ju hästen.

Sen fick han gå under ryttare på mjukt underlag ett bra tag. Körde honom först nu för ett par veckor sedan. (Han fick halvlindrig fång i juni).

Min häst har också haft fång länge nu !
Jag har börjat promenera med honom nu och ska fortsätta
med promenader och ha vagn på, men EJ sitta i vagnen.
Det blir liksom att slå 2 flugor i en smäll, han får motion ( jag med!)
+ att han förhoppningsvis ska tycka det är kul, han hade precis blivit inkörd när han insjuknade, så det blir liksom att påminna honom lite..
Han har varit sjuk i 3 månader

Hej från hambo

Fråga veterinären vad h*n tycker.

När jag skulle sätta igång våran ponny var det först promenader för hand, ingen belastning. Körning belastar ju hästen.
Jo men det är klart att det belastar, men jag hade ju änkt börja med bara tömmar och sele..alltså ingen vagn eller sullky..

Min häst har också haft fång länge nu !
Jag har börjat promenera med honom nu och ska fortsätta
med promenader och ha vagn på, men EJ sitta i vagnen.
Det blir liksom att slå 2 flugor i en smäll, han får motion ( jag med!)
+ att han förhoppningsvis ska tycka det är kul, han hade precis blivit inkörd när han insjuknade, så det blir liksom att påminna honom lite..
Han har varit sjuk i 3 månader

Hej från hambo
Oj stackare..Min Nora tycker jag rdan mår bättre, men det återstår att se hur det blir efter att medicineringen är slut..

Ett tips är ju o åka o röntga hästen så snart det är möjligt för att se om det finns eventuella förändringar i hovarna, för att därefter kunna bedömma om igångsättning osv.

De kan faktiskt få lindrig hovbensrotation och ändå vara ohalta. Det är därför enormt viktigt att röntga så att hovslagaren får chansen att häva hovbensrotationen (som annars troligtvis kommer att förvärras eller ge följdfel) genom att korta av tån och att man inte belastar hästen vilket kan öka rotationen. Har hon fått rotation kan det ta upp till ett år innan den är hävd.

Om hon fortfarande är halt efter en kur medicin kan hon eventuellt behöva en kur till o definitivt inte sättas igång eller äta gräs

De kan faktiskt få lindrig hovbensrotation och ändå vara ohalta. Det är därför enormt viktigt att röntga så att hovslagaren får chansen att häva hovbensrotationen (som annars troligtvis kommer att förvärras eller ge följdfel) genom att korta av tån och att man inte belastar hästen vilket kan öka rotationen. Har hon fått rotation kan det ta upp till ett år innan den är hävd.

jag är lite nybörjare på sånt här..men... går rotationen tillbaka? min ponny va inne och röntgade och hon hade lite rotation så hon fick tån kapad. nu är hon hur pigg och glad som helst och visar ingen påverkan alls. på kliniken verkade de inte speciellt oroliga och de gav mig inga restriktioner överhuvudtaget.

Hej
jag har en fånghäst här hemma som nu är helt okej.
han blev sjuk förra året.
jag var ute och gick med honom varje dag två ggr om dagen och nu är han frisk men gå ut varje dag på mjukt underlag och en väldigt kort runda.
en bit på 500m kan ta 20min men jag lovar det hjälper. det är jobbigt men du får en häst som fungerar.
min veterin*r i stene*tad gav mig rådet att gå ut och gå så länge det inte blev några förändringar i sulan.
då ska jag tillägga att min häst hade kraftig hovbensrotation jag såg röntken plåtarna och dom var inte vackra men jag var nere och rönkade honom för två vecor sedan och han var helt ok rotationen hade gått tillbaka.
Lycka till jag vet att det kan vara tufft
så många styrke kramar

okej, ja får se hur jag gör, pratadet med hovis idag, och han sa utebox, han sa i alla fall ingen motion, hon skulle vila..
Hon har stått i stället under medicineringen.. men så kom vi på att vi har ett vindskydd..och gör man bara en grind kan hon stå där och samtidigt vara ute:D och dessutom kan den lilla minishettisen med vara ute..

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 456
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka