köra ettåring?!?!

confetti

Trådstartare
idag fick jag en smärre chock när jag var ute i min hage... jag såg på ridvägen nedanför mig mina grannar gå och tömköra sin 10månaders fölunge!
kvinnan gick bakom hästen och *styrde* med tömmarna och mannen gick efter henne och drog en sulky. de gick så i ungefär femhundra meter varpå de vände om, satte sulkyn på fölet, satte sig i den och körde iväg!
fölet vart ju helt tokigt (speciellt eftersom det här var första gången hon någonsin blivit tömkörd :mad:) stegrade och bockade mot vagnen. grannarna satt dock lugnt kvar och tvingade den stackars lilla pållen att dra dom ända hem...

hur tidigt får man egentligen börja köra en häst?
hon är ju inte ens ett år!!!

Läste dom två första rader och tänkte, ja lite tidigt men det är ju ok om hästen är redo. Men vafan körde dom??????? Vilka jävla puckon rent ut sakt. :mad:

Låter skumt ... Men är det en travare så är det inte alls ovanligt att man börjar med dem redan vid 10-11-månaders ålder. Fast det betyder ju inte att det är bra ...
Cirka 1,5 år tycker jag är lagom - men det är vanliga hästar det. En del travare ligger ju redan i träning då ...
:p

Allt beror väl på...
Jag dömer inte första taget, utan det finns många sätt att nå ett mål och bara för att det inte liknar det sätt man är van vid så behöver det inte vara fel.

Är vagnen välbalanserad så är det i princip bara för hästen att dra vagnens tyngd framåt, utan att något trycker på ryggen. Handlade det om 500 m tömkörning och 500 meter med sulkyn hem så är det inte någon fara för hästen rent arbetsmässigt även om den är ung.

Tyckte inte att det lät så kul att den stegrade sig och verkade skrämd, för om man börjar så tidigt med inkörning så har man ju alla chanser att göra det på en lugnt och trevligt sätt just för att inte skrämma hästen.

Men som sagt var, håller man sig till att tömköra och kanske åka mycket korta sträckor med lätt vagn med unghästen så behöver det inte vara fel om man börjar tidigt. Det är om man börjar forcera det hela, lägga på tunga lass och långa sträckor som det blir fel.

Jag tycker att det låter alldeles för tidigt!

Jag "känner" en kille som kör in sina då dom är endera 6 månader eller 1 år, kommer inte ihåg riktigt.
Men då tömkör han bara så att dom kan grunderna och låter dom sedan vara tills dom är äldre. Då är dom visst väldigt behagliga att jobba med, eftersom dom lärt sig lite i unga år.

För några år sedan var ett islandssto i min "bekantskapskrets" amma åt ett travföl. När det var dax för avvänjning och dom kom och hämtade den rangliga bebisen (som visserligen redan var högre än sin amma) berättade dom att hon skulle hem och börja köras in. Denna bebis!? Vi blev ju ännu mer chockade eftersom vi är så "sena" inom islandshäst världen och inte börjar på allvar förrens vid 4, bland tom 5 års ålder. Men det är väl så, vi är alla olika. Hoppas bara att dom allra allra flesta använder sundt förnuft och milda händer....

Vill man tämja dem vid vagn så tidigt så kan man väl göra det. För vanliga hästar skulle jag väl rekommendera att man tar det lite lugnare så man får mer tid för varje moment i inkörningen. Men ska den starta som tvååring så kan man väl vänja den vid vagn tidigt och sen ställa den på bete.

Observera dock att jag gör skillnad på att tämja vid vagn och att träningsköra. Det tycker jag inte att man ska göra med en så ung häst. Men låta den gå med en sulky en kort stund vid ett par tillfällen, bara såpass att man upplever att den är trygg mellan skaklarna, och sedan ställa den på ett långt sommarbete och plocka fram den på hösten för att börja en långsam uppbyggnad mot en tvåårsstart, det kan jag tycka är ett vettigt upplägg - om man nu tycker att tvåårsstarter är bra.

Själv brukar jag ägna våren som ettåringar åt att promenera mycket med dem så de får se världen lite, och sen får de tömkörningpromenader på hösten som ettåringar, och bekanta sig lite med vagnen på våren som tvååringar, för att sen börja motionsköras lite försiktigt på hösten. Det tycker jag är ett mer lagom upplägg.

det är ingen travare :(
tyvärr...
tycker precis som svea, en endags-inkörning är nog inte precis det bästa jag vet:S

Vet inte hur det brukar fungera då jag inte har någon direkt vana av unghästar. Däremot hjälpte jag till i ett litet travstall under ca ett halvår. när jag kom dit i början(hösten) hade ägaren just börjat sätta sin ettåring i vagn. Jag fick själv testa "köra" hästen då ägaren gick vid huvudet och såg till att det gick lugnt och fint. Senare den hösten fick jag även testa köra en annan häst samtidigt som ägaren körde unghästen. Visserligen gick allt väldigt lugnt till här, men på den , och hans andra hästar, verkade det inte alls göra något att köra in så tidigt.

Det du beskriver att de verkat göra en inkörning på bara en dag tycker jag låter alldeles förfärligt. visserligen tömkörde travtränaren jag var hos högst en dag inna hästen sattes i vagn, men då hade det tidigare varit träning så att hästen fick gå runt vagnen och stå mellan skaklarna då någon höll i grimman m.m. Jag tror inte att det är särskilt stor skillnad på olika hästraser när det gäller inkörning, men visst, man kan ju ofta se på en häst om den är mogen att t ex köras in. Det är väl väldigt individuellt...

Sv: Re: köra ettåring?!?!

Mn får nog vara berädd på det värsta idag. Har fått frågan om jag kan köra in deras hästar på 2-3 veckor.Men det passar inte mig.

åke skrev:
Mn får nog vara berädd på det värsta idag. Har fått frågan om jag kan köra in deras hästar på 2-3 veckor.Men det passar inte mig.
Men då måste jag få fråga vad man menar när man säger "köra in"?

Vissa hästar kan man ju sätta vagn på efter bara ett par gångers töm körning, medans andra behöver upp till månaders tömkörning? Men att sätta vagn på är för mig inte inkörd? Det är ju bara en del av inkörningen?

Jo visst men jag tycker att det är lite tidigt.Det va det jag reagerade på.

åke skrev:
Jo visst men jag tycker att det är lite tidigt.Det va det jag reagerade på.
Jag förstod faktiskt inte ditt inlägg alls :o Men undrade vad du menade med meningen :"Har fått frågan om jag kan köra in deras hästar på 2-3 veckor"
Och då undrade jag vad man menade med "köra in" och vad för reslutat man förväntade sig efter dessa veckor?
Menade de kanske få hästen i vagn på den tiden?

Jag påbörjar inkörningen med mina på våren som åringar...

Sv: köra ettåring?!?!

Jojo..men det är ju travare det o du är ju kass ;) :D
(vilket jag också är :love: )
Jag tror Åke menade att folk vill ha sin häst tömkörd, satt i vagn och helst SM-kvalad på dessa veckor..och skulle man då ta emot en inkörning på så kort tid så skulle de ju bara bli besvikna om man så har förlängt dygnet till 38 h/dag :D

Dvs folk förstår inte att det tar tid om man gör det grundligt..

Travarna som "vi" körde in var ju satta i vagn tidigt men travaren "finslipas" ju hela tiden och lär sig o mognar allt eftersom träningen fortgår.

Få hästar blir ju satta i vagn på samma tid och går hem som nöjeshästar till sina "oerfarna" kuskar, det är väl det som är skillnaden!

jag förstår inte hur hästen ens accseppterar vagnen och att man kör den utan ledare på en dag???? herregud asså det skulle ju verkligen kunna hända hemska saker...det kommer dröjja innan jag vågar köra min pålle och sitta i vagnen UTAn ledare...usch o endå e han den lungnaste jag mött men man tar ju inga risker...

Trygg skrev:
Jojo..men det är ju travare det o du är ju kass ;) :D
(vilket jag också är :love: )
Jag tror Åke menade att folk vill ha sin häst tömkörd, satt i vagn och helst SM-kvalad på dessa veckor..och skulle man då ta emot en inkörning på så kort tid så skulle de ju bara bli besvikna om man så har förlängt dygnet till 38 h/dag :D

Dvs folk förstår inte att det tar tid om man gör det grundligt..

Travarna som "vi" körde in var ju satta i vagn tidigt men travaren "finslipas" ju hela tiden och lär sig o mognar allt eftersom träningen fortgår.

Få hästar blir ju satta i vagn på samma tid och går hem som nöjeshästar till sina "oerfarna" kuskar, det är väl det som är skillnaden!
Japp det va så jag menade.

Man undrar ju i sitt stilla sinne hur den hästen är att köra idag. Detta var ju en gammal tråd.

KÖRA EN BEBIS?????????? Finns det puckon än??? Usch tänk om Kotte är inkörd så tidigt.Vilken mardröm.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 999
Senast: Mela94
·
A
Körning Hej. Jag har länge varit intresserad av körning men har ingen erfarenhet av detta. Det närmaste jag har kommit är att jag tömkörde min...
Svar
4
· Visningar
799
Senast: flickancarra
·
Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka