Köra brett i hästlastbil?

Zipp2010

Trådstartare
Jag har nyligen skaffat en b-kortslastbil och mellanväggen är en hingstvägg, alltså inget gummi nedtill utan vägg hela vägen. Jag kör oftast en häst. Kan man köra utan mellanvägg? Tänkte om det blir för mkt utymme för hästen? Finns det bommar eller väggar att installera så att hästen kan få åka bredare även i en lastbil?

Sv: Köra brett i hästlastbil?

Man brukar kunna stänga väggen olika mycket, så att det blir brett bak.

i vanliga lastbilar så kan man ta bort en mellanvägg så en häst åker brett i alla fall, sen så i vanliga lastbilar så kan man ibland också flytta hela mellan väggen ett halvt hack men det beror ju på hur mellan väggen sitter fast.

Det brukar gå att flytta väggen olika hack beroende på hur brett du vill att den ska åka.

Nej hade det funnits möjlighet att sätta väggen med olika bredd hade det ju inte varit något problem :d
Är det för brett att låta hästen stå utan mellanvägg? Förstår att det inte är lika säkert som om den står kloss vid en olycka, men det är ju fortfarande trångt nog för att den ska stå hyfsat stilla.

Jag ser inte att det skulle vara några som helst problem att åka utan mellanvägg. en normal tvåhästars transport brukar vara ca 1.65 i innerbredd utan mellanvägg, mycket bredare lär det väl inte vara i lastbilen? det funkar ypperligt att köra en stor häst i utan mellandel i en 1,65 bred tvåhästarstransport, det gör jag alltid med en 170 häst som inte gillar trångt!. de ställer sig snett så som det passar dem, om de vill ha stöd, och sålänge det finns ordentlig uppbindning fram så att du kan bida på bägge sidor så den inte kan vända sig, så ser jag inga som helst problem.

Lastbilarna brukar vara ca 2.10 breda så det blir rätt brett utan mellanvägg, det jag framförallt tycker är problemet att köra utan avdelning när det är så stort utrymme är att binda upp dem på ett vettigt sätt eftersom de har så stor yta att röra sig på det som är lagom om de står rakt blir alldeles för kort om de vill ställa sig diagonalt och iom det backa upp mot bortersta hörnan för att få stöd då måste grimskaftet vara ordentligt långt för att det skall räcka till vilket då blir alldeles för långt om de står normalt.

Till TS vad har du för fastsättning av mellanväggen idag ? Om du har ett fast fäste kan du inte skaffa ett till så att du kan bredda ett snäpp mer de brukar ju redan ha betydligt bredare fack än i transport och har faktiskt aldrig varit med om någon som velat stå bredare vi kan ändra vår vägg med 10 cm skillnad hela vägen baktill (sätts fast i hål nere och en regel in i hål uppe och har alltså hel list med hål över hela bredden så bara att välja och vraka. Men har jag någon gång behövt göra något så har det varit att smala av lite för att någon liten haft svårt att få stöd av väggarna då facket varit för brett.

Jag kör för tillfället utan mellanvägg i min lastbil då mellanväggen rasade när vi var ute och åkte förra hösten... :crazy: (Min lastbil är en ombyggd varulastbil)
Eftersom mellanväggen vägde ton så har jag inte monterat dit den igen utan funderar på andra alternativ på mellanvägg.

Hästen står iaf jättebra utan mellanväggen, var lite orolig då han inte gillar att åka brett i trailer.

Har även kört kolikhäst till djursjukhuset i den utan mellanväggen, gick hur bra som helst.

Har möjlighet till uppbindning mitt i så det problemet gylle nämde har jag inte märkt av alls.

Senast ändrad:

om det snarare är 2.10 så håller jag med - då blir det lite väl brett, mest pga uppbindnings problemet du illustrerar.

Svarar alla:
Utan mellanvägg är det ca. 2m brett.
Jag har en mittstolpe fram och kan fästa hästen med två uppbindningar i var sin sida (väggen och frampå den vänstra framdörren) så det borde bli hyfsat bra.
Jag funderar nog mer på att köpa en begagnad, lättare mellanvägg ( den jag har är grymt tung o rätt opraktisk att stänga)och sätta fästen till den isf lite bredare, kanske som ni föreslog med olika bredd-alternativ, verkar smart, ifall man vill transportera annat med eller små ponnies.
Ska prova får vi se, hons tår gärna brett öht, så jag tror inte hästen borde bry sig om det är brett, själva längden är ju typ 2m så det blir inte långt iaf....

Liknande trådar

Träning Behöver era synpunkter! Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är... 2
Svar
21
· Visningar
3 853
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 721
Senast: _Taggis_
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2