Kor och hästar??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gruvanmulll
  • Startdatum Startdatum
G

Gruvanmulll

jag har et tdråktigt sto som är beräknad kring midsommar. jag hade tänkt att släppahenne på bete med ett annat dräktigt sto i sommar och har hittat ett jättebra bete tillsammans med kor.

Hur kan de gå? är jag ute och rider är hon ganska rädd för kor, men har hört att de ska vara annorlunda när dom går "fria".

Tänkte mest bara så hon inte stressar upp sig så de kan påverka fölningen på något sett alls...

har någon tips eller vad som helst hade jag varit tacksam för svar!!=)

Sv: Kor och hästar??

Har aldrig haft häst med kor, men med ungdjur och det har fungerat hur bra som helst. Dock har stoet aldrig fölat ute med ungdjuren utan blivit dirsläppt efter.

Mina har gått ihop med kor på bete i flera år, det har gått jätte bra, korna håller sig för sig själva med hästarna som är mer flock intresserade brukar hålla sig i närheten av dom.

Mina damer tittade mycket skeptiskt på dom i ett par dagar och sen brydde de sig inte, hästar är mycket nyfikna djur så om man låter dom vara så accepterar de korna och inser att de inte är läskliga.

mina hästar gick med korna på sommaren innan min unghäst tyckte det var kul att jaga runt de små kalvarna i 190 så att de sprang under stängslet :rofl:
(Stackarna måste varit livrädda.. ) men när de gick i hop så höll sig korna för sig själv och hästarna för sig själva.

Våra hästar går med kor och kvigor på sommaren och det stämmer bra att de mest håller sig för sig själva. Fast min Ninja (2 år i år) älskar att driva runt på dom stackars kvigorna ibland, hon beter sig som en riktig westernhäst:p men men det var ju inte riktigt min plan förstås;)
Inka

Mitt sto med föl gick med kor förra sommaren. Hästflocken höll sig för sig själva. Gick mycket bra. I början var de lite läskiga men det var stor plats så de kunde gå så att de inte såg varandra ;)

tack för svaren hörrni=) men de som ororar mig är om de e så att hon kommer finna sig till ro att föla ute bland korna? vad tror ni??

tror nog inte det skulle bli problem.
beror ju på vadör kor hon är med?
hur stor hagen är?

har haft mina hästar med alla sorters kor/tjurar
hästarna har alltid bestämt över korna.
vare sig det har varit vanliga kossor,kvigor,kalvar
t.o.m de större tjurarna på ca 800-1000kg flyttade sig undan ponnyn.

och aldrig skulle deras horn stött till i misstag heller (är ändå highlandkor med rejält långa horn).

men om ditt sto skulle bli ranglågt kan en fölning bli bsvärligare, då kan kossorna bli intresserade och jaga iväg henne. möjligen.

kan tillägga att vi hade en isis som stal en kalv och låtsades att den var hennes egen:angel:

och då vi flyttade kor med kalvar brevid hennes hage, ojojoj. ni skulle ha sett hur hennes bruna ögon blev ännu större och tittade längtansfullt mot kalvarna
"en sån vill ja haaaaa":love:

ganska off topic men iaf ;)

Jag har haft ett sto som fölat bland kvigor/kalvar och det var inga problem. I och för sig missade jag själva fölningen men när jag strax efter kom ut i hagen var kvigorna på behörigt avstånd och visade inget intresse för hästarna. Stoet var ensam häst där. Senare var ungen glad över lekkamraterna.;)

ja, ja tror nog att det oftast löper den vägen! :)

men om det råkar finnas en ko som är lite "galen" så är det kanske inte så bra.
men hursomhelst, vem skulle sätta sin häst i en hage från första början med en galen ko :p

tusen tack! nu känns de lite lugnare för korna brukar gå med hästar på betet så då hoppas jag att de inte blir ngt problem=)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
863
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka