D
Dundret
Har ett arbete jag ska göra i skolan som jag behöver lite hjälp med!
Jag göra en tidsaxel på 1 år, för en mjölkko från att den är nyfödd till 12 månader vad som händer i dens liv då.
Likadant med sugga. Jag ska ha med allt som kan tänkas hända t.ex vaccinering, digivning, betäckning, slakt m m
På mjölkkon har jag skrivit:
0 mån - kalvning (nyfödd) digivning 3-4 dagar, avvänjning 4:e dagen.
4 dagar - 2 månader: pulvermjölk och hö, och successivt med kraftfoder.
Men vad händer sen efter 2 månader till 12 månader?
Går de på lösdrift då eller flyttas de till nåt ungdjurstall och står i bås? Sen har jag ingen aning om när kor vaccineras eller om de avmaskas..
Sugga har jag skrivit:
0 mån - 5 veckor: grisning (nyfödd), digivning. From 3 veckor går de i familjebox med andra suggor och kultingar, börjar även äta kultingfoder (tror jag).
5 veckor - 9 veckor: Avvänjning, står i boxar.
9 veckor - 3 mån: Flyttas in till storbox med andra likgamla kultingar.
3 mån: flyttas till slaktsvinstall
6 mån: slakt.
På de 2 sista punkterna är jag osäker.. För det skulle ju vara en tidsaxel på 12 mån, så vad händer med gyltan när from 3 månader om hon inte ska slaktas? Och när vaccineras dom?
Någon bonde som vill hjälpa mig?
Jag göra en tidsaxel på 1 år, för en mjölkko från att den är nyfödd till 12 månader vad som händer i dens liv då.
Likadant med sugga. Jag ska ha med allt som kan tänkas hända t.ex vaccinering, digivning, betäckning, slakt m m
På mjölkkon har jag skrivit:
0 mån - kalvning (nyfödd) digivning 3-4 dagar, avvänjning 4:e dagen.
4 dagar - 2 månader: pulvermjölk och hö, och successivt med kraftfoder.
Men vad händer sen efter 2 månader till 12 månader?
Går de på lösdrift då eller flyttas de till nåt ungdjurstall och står i bås? Sen har jag ingen aning om när kor vaccineras eller om de avmaskas..
Sugga har jag skrivit:
0 mån - 5 veckor: grisning (nyfödd), digivning. From 3 veckor går de i familjebox med andra suggor och kultingar, börjar även äta kultingfoder (tror jag).
5 veckor - 9 veckor: Avvänjning, står i boxar.
9 veckor - 3 mån: Flyttas in till storbox med andra likgamla kultingar.
3 mån: flyttas till slaktsvinstall
6 mån: slakt.
På de 2 sista punkterna är jag osäker.. För det skulle ju vara en tidsaxel på 12 mån, så vad händer med gyltan när from 3 månader om hon inte ska slaktas? Och när vaccineras dom?
Någon bonde som vill hjälpa mig?