Kör ni med släphäst?

Djurjouren

Trådstartare
Jag började med det för ett tag sen mest för att jag hade mkt att göra en dag. Sen har jag fortsatt för det är ju som att ha en skrittmaskin, djuret bakom får skritta på utan att vara fixerad i huvud/hals. Måste vara hälsosamt.
Sen körde jag fort i går så, lät dem springa på slingan och jag anpassade intervallerna efter hur hästen bakom mig flåsade, vilket inte alls blev samma intervallfas jag hade valt annars. Det var en liten A-ha upplevelse.
Ska experimentera lite och ha honom som släphäst varje träningspass ett tag och se vad som händer. Det är vallacken som har sånt problem med muskler och rensning av systemen.

Sv: Kör ni med släphäst?

När jag var yngre körde jag mycket gummivagn med pappas kallblod o då hade man en på släp,ingen som slet sig el. nåt,men däremot så var det ett av dessa djur som hade som nöje att sparka på alla postlådor man körde förbi.
Träffsäker var han,så det blev lite jobb att åka tillbaka sen o plocka post på gärderna åt folk:rofl:

Nu skulle jag ej köra med släphäst pga olycksrisken vi bor bredvid väg o tåget går bara fem meter från rakbanan i 600 m

Senast ändrad:

Jag har för tillfället en som jag kör på släp på långsamturerna med. Hon är stingslig, stressad och väldigt skör så jag inbillar mig att hon det är bra både fysiskt (att hon inte behöver den extra bördan i form av vagn) och psykiskt (att hon får följa med bakom sin ledare tror jag lugnar henne mycket)... Hon har faktiskt, peppar, peppar, inte varit halt sedan jag började ta henne på släp istället...

När vi hade en del unghästar på inkörning och var två så brukade vi för att spara tid och träna konditionen ta med dem ut på släp, två i rockarden, den ena som höll i hästen som sprang på släp och den andra som höll i hästen som kördes... På det sättet behövde vi inte heller stressa med att köra in hästarna, konditionen och milen i benen fick de ändå...
Dock skulle jag inte göra det med en unghäst nu när jag är själv... OM något skulle hända...

Nej, dels pga olycksrisken och dels för att jag vill anpassa körningen helt efter den individ jag kör. (klarar inte två saker samtidigt :o :D )

Nej, jag anser att samspelet mellan hästens mun och kusken är alldeles för viktig för att låta hästen springa vind för våg.
Vilket den i princip gör utan bett i munnen.

Dessutom har jag blivit ögonvittne till hur en kille med häst på släp passerade en stolpe på ena sidan, och släphästen på den andra...
Resultat: två lösa hästar....

Har även sett folk kört bil med häst i grimskaft ut genom sidorutan! Ursäkt? Ösregn...

Ösregn :rofl:
*Svarar alla*
Man får ju givetvis ha lite koll men om man har det så förstår jag faktiskt inte olycksrisken?
Jag hade aldrig tagit en häst på släp som inte lyder mina röstkommando till 100 %.
Grimskaftet ska bara hänga där, aldrig sträckas. Jag anser det fel att ha en häst på släp som "pullar" i grimskaftet och springer bredvid vagnen för då drar man dem helt sned. Helt löst hängande grimskaft och släphästen ska gå mitt bakom vagnen, då tycker jag att det är säkert.
En olydig häst på släp som springer bredvid vagnen håller jag med om att det är STOR olycksrisk.

Kan ju tillägga att där jag tränar finns allt från ungar på skidor och lösspringande hundar till ett hundspann :eek: och skotrar plus alla tåg och helikoptrar. :D
En av grannarna brukar rasta sin greyhound på samma åker som vi kör i bland. Kommer vi samma tider blir det lite kaos för hunden är helt övertygad om att hästar är kul att rejsa mot. :crazy:

Vi delar alltså våra träningsrundor med alldeles för många prylar. Fördelen blir rätt härdade pållar men det kommer alltid nåt nytt spännande som de måste lära sig.

Därför anser jag att det finns en betydande olycksrisk hur lydig hästen än är.

Ser inte släphästar alls lika ofta nu längre.

När jag var mindre så "bodde" jag på Åby travbana och en av uppgifterna för oss yngre stalltjejer var att åka med och hålla i släphästen!

Kan inte minnas en enda olycka och då körde vi oftast ut från banan upp till träningsslingan i Balltorp.
Dvs man passerade trafikerade gator, under motorvägen och sedan var du uppe i skogen..så visst var det riskfyllt nu när man tänker efter..hmm

Kanske därför man inte ser släphästar så ofta längre..

Värst var en vi kallade för "advokaten".
Han hade anammat långa tömmar och luta dig tillbaka-hästar-pullar-stilen..långt före Melander.;)

Han hade alltid två pållar på släp och en cigg i käften!:banana:

Han kunde köra med släphäst han..:p

Ja, jag brukar ta stoet på släp om jag har ont om tid och båda ska motioneras.
Funkar utmärkt då hon inte alls blir så stressad som hon kan bli i vagn.
Har testat med valacken på släp också, men han hänger inte med..
han går och tänker på annat och kan få för sig att nita ibland.
Det gör ont i armen kan jag säga..

När jag var i Frankrike körde vi med hästar på släp vareviga dag.
Oftast var vi två i en rockard, en som körde och en som höll den andra hästen.
Men ibland värmde vi faktiskt 3 hästar på samma gång, i speedcart.. en körde en häst, en satt på ena sidan och höll i en häst, och en satt på andra sidan och höll i en annan häst. Och inte gick det långsamt heller. Det var verkligen till att hålla i sig ordentligt.

När jag jobbade på travbanan för en hel del år sedan körde jag med släphäst, men inte sjutton var vi två heller. Var vi två körde vi varsin häst, annars hade man själv en släphäst. Hemma gör jag det inte. En är trafikrädd och vill jag varken ha framför vagn tillsammans med släphäst eller bakom som släphäst. Unghingsten vill jag aboslut inte ha bakom ryggen, han bits och är allmänt påhittig. Behöver dessutom disciplinen att köras. Ungstoet skulle säkert kunna gå som släphäst, men behöver körning mer. Dom äldre skulle säkert kunna gå på släp (fast helst inte gammelhingsten, även om det säkert skulle funka), men det gör jag ändå inte, dom körs istället, finns inte tid får dom hellre stå över. Men hemma på mina vägar skulle det säkert gå annars, men det känns onödigt riskabelt faktiskt.

Men hur har ni dom fastsatta när ni har släphäst? När jag kört med släphäst så har vi haft träns, grimskaftet genom bettringarna och fäst i grimman i "ringen uppe vid öronen". Det fungerade bra, man hade ganska stor kontroll på dom faktiskt. Kom någon lös så sprang dom bara med i alla fall, dom var så vana att gå på släp.

Jag har den ena shettisen på släp, Han tycker det är mkt roligare att träna så.
Det är nog som många andra redan sagt, vanligare förr med släp hästar.

Oj.... Men han hämtade nog in pållen från hagen... På Jägersro har de också hagarna långt bort från stallen, och jag har faktiskt aldrig sett någon gå in med en häst ännu, de kör ut med en häst som de kör motion med och har en eller två hästskötare brevid som tar varsin häst på släp... Spar ju både tid och kraft.... Smart...;)

Eller som i frankrike (tror jag det va) där man tar traktorn... sen spänner man fast ett ex antal hästar bakom en grind och sen kör man motion med dem...

Gör/gjorde inte Ludde så med sina unghästar också?

*Räcker upp handen*

Jag har nästan alltid en häst på släp när jag kör eller rider. Har helt enkelt inte tid/ork att träna alla hästar för sig och dessutom tycker jag det är bra motion och omväxling för dem. Bor man som jag, mitt ute i ingenstans så är det inte så farligt om någon häst kommer lös, dessutom är mina grimskaft så gamla och dåliga att de förmodligen går av om jag tappar en häst som råkar kliva på grimskaftet...

Men jag knyter aldrig fast släphästen i vagn eller sadel, de håller jag i ena handen tillsammans med tömmen om jag kör. Rider gör jag oftast på enhandsfattning så då har jag ju en hel hand till övers att hålla i släphästen med. Det gäller att hästarna är väluppfostrade i grimma innan jag tar med dem ut.

Har tappat släphästen någon gång, men oftast är det bara att stanna och ta fast dem, sällan de märker att de är lösa. En gång i min ungdom hoppade hästen jag red på över ett dike medan släphästen stannade på andra sidan diket. Då fick jag gå hem...:angel: :rofl:

Jenny

Uj, jag hade aldrig vågat ha grimskaftet genom bettringarna i träns när jag kör med släphäst, tänk vad illa den kan göra munnen om man tappar linan och den trampar på den:crazy:
Jag har repgrimma och vanligt grimskaft. Repgrimma för att den är lite skarpare än en vanlig grimma och ingen häst jag nånsin träffat på har hitills gått emot den mer än en gång.

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en häst som har fått väldigt konstiga symptom, ingenting som jag eller någon annan i stallet tidigare har sett. Om ni orkar läsa...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 056
Senast: bravur68
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv