Kör ni med släphäst?

Sv: Kör ni med släphäst?

när jag körde in första unghästen (kallblod) hade jag honom mycket på släp, både när jag red stoet o körde henne. det finns många fördelar tycker jag, dels vande han sig vid alla "farliga" saker som E4:an, järnvägen, brevlådor, hundar o.s.v.
förutsättningen är ju att man har en cool äldre häst!
när jag tänker tillbaka så var det nog ganska farligt. knöt fast grimskaftet i rockarden :eek: . när jag red använde jag dock enhandsfattning o höll honom i andra handen.
kan tillägga att han blev världens mest coola häst! vid ett tillfälle när jag red honom (ca 2,5 år gammal) en kort galopp parallellt med järnvägen så ramlade jag av eftersom han tvärnitade när jag bad honom sakta av. inte bara det. tränset for av eftersom jag flög över huvudet på honom! :o panik! vad gjorde han då? :confused: tog två steg o ställde sig o beta :love: han var dock lite förvånad över att jag satt på backen. :cool:
som 1-åring drog han även hem en nyskjuten rådjursbock. :bow:

Ja, det är jättepraktiskt att ha unghästarna på s läp innan man kör in dem, alla "faror" har de redan sett och alla röstkommandon kan de.

Jenny

Är det så mycket trevligare att trampa på en repgrimma som är vass och inte går av?

I alla fall så tror jag inte det var/är någon större fara faktiskt med den infästningen. Trampade hästen på grimskaftet så kom rycket i grimman, grimskaftet gled ju mest genom bettringarna. Inte sjutton lär det vara skönt, men så speciellt illa sig tror jag inte dom gör. Men då var det ju bara att finna sig i vad chefen sa och tyckte. Fungerade bra gjorde det i alla fall.

Jo men det var rätt jobbigt också.
Vissa hästar bets hela tiden eller pullade som galningar och vi hade dom i grimma + grimskaft, hihi.
Man fick akta så inte fötterna åkte in i hjulet och sen så fick man rejält ont i arslet... men tid sparade man verkligen :D

anhe skrev:
Men hur har ni dom fastsatta när ni har släphäst? När jag kört med släphäst så har vi haft träns, grimskaftet genom bettringarna och fäst i grimman i "ringen uppe vid öronen". Det fungerade bra, man hade ganska stor kontroll på dom faktiskt. Kom någon lös så sprang dom bara med i alla fall, dom var så vana att gå på släp.

Binder fast i vagnen såklart :smirk:
Nej, har i grimma och grimskaft, går jättebra.

Kör mkt med släp häst, ser många hästar som fungerar mkt bättre på släp. exempelvis så har hästar med problem med bakknän hållt sig betydligt frächare på släp än för vagn.

Körde ofta med släphäst på förra jobbet.. Har aldrig gjort det hemma då det inte behövts! Har för det mesta funkat bra:angel:

jag brukar ha valacken (korsförl. + dåliga bakknän) med på släp bakom mitt 4åriga sto när jag skrittar och kör motion.

han mår bäst av att röra på sig alla dagar, så det spar massor med tid.han är annars en väldigt stressad och het häst,kan knappt skritta alls med vagn el sadel. men när han går i grimskaft bakom är han jätte avslappnad och fin!!
han lyssnar jätte bra på smackningar och "proo",och det gör också stoet.
dom är båda så snälla att jag vet "var" jag har dom. SKULLE det hända nåt så släpper jag valacken så får han springa till stallet för egen maskin.
vi har väldigt lugnt runt våra körvägar, minimalt med trafik.

har alltid huvudlag under och grimma ovanpå,grimskaftet är fäst i sidoringen på grimman. grimmskaftet håller jag i händerna, som jag håller tömmarna.

Kör ibland med den snälla hästen på släp, det funkar bra, men då är vi alltid två i rockarden, en som kör och en som håller koll på släphästen,

sist vi var ut hade jag kapson på släphästen för att linan inte skulle tvinga honom att hålla upp huvudet men det funkar kanske lika bra att sätt fast linan i en av sidoringarna på grimman, det hade jag bara inte tänkt på :angel:

vi använder en longerlina för att han ska kunna springa i sin egen takt lite lättare då hästen vi kör är snabbare, speciellt de dagar släphästen är lite lat av sig :smirk:

sen är det bara att "fiska in" honom då vi (väldigt sällsynt) möter en bil

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har en häst som har fått väldigt konstiga symptom, ingenting som jag eller någon annan i stallet tidigare har sett. Om ni orkar läsa...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 056
Senast: bravur68
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka