Kör ner nosen och försöker dra tyglarna

M

moldie

Snälla hjälp mig med tips att försöka lösa ett problem.

Har en 5-åring som vid övergång till trav o galopp (ibland också efter en liten stund i trav) ofta - men långt ifrån alltid - kör ner huvudet, gör nosen lång nedåt/framåt, gapar, rusar på framåt och försöker dra tyglarna ur händerna. Sker inte ofta när vi är ute ensamma, rätt ofta när vi har ridsällskap och nästan alltid ifall ridsällskapet är först. Sker inte heller när vi tränar för instruktör på ridbana, utan bara vid uteritt.

Har haft duktig massör som känt igenom riktigt ordentligt, bör ej vara kroppsligt problem.
Kollat mun/tänder av vanlig veterinär (dock ej hästtandläkare) och det ser inte ut att vara något synligt munproblem.
Har provat side-pull, ridkapson och repgrimma, blir ingen skillnad.
Har kollat upp sadeln och enligt både mig själv, flera duktiga hästmänniskor och en kunnig sadelmakare bör den inte orsaka problemet.
Hästen är mjukt inriden vid 3,5 år, sedan periodvis riden med långa vilopauser emellan.
Hästen är väldigt trevlig och positiv för övrigt i ridning och all annan hantering. Kommer gärna till mig i hagen, och verkar fullt nöjd med att sadlas och tränsas, står fint stilla vid uppsittningar, går villigt med öronen fram från stallet även när vi är ensamma, flyttar sig fint för skänkeln, visar inget som helst missnöje i annat fall osv.

Det som brukar hjälpa för stunden är att ställa åt nåt håll, och ta nåt steg i skänkelvikning eller öppna. Men det hjälper bara just för den gången, långsiktigt blir det inte bättre utan det känns som det successivt försämras.

Sv: Kör ner nosen och försöker dra tyglarna

När hästen drar ner huvudet enbart i syfte att komma undan(dumheter)gäller det att vara konsekvent och dra upp huvudet bestämt och ibland får man ta i ....många verkar tolka att hästen har ont när den endast är olydig...En lydig häst är en säker häst,sen kan det ta olika lång tid att nå tid och alla hästar är individer så det som funkar på en kanske inte funkar på en annan...:grin:

När min gjorde så, och han blev väldigt stark, tolkade jag det som att han inte gillade de bett jag provade. Red med hackamore ett halvår, och nu har det gått bort.

I mina öron låter det som en balansgrej. Eftersom du säger att hon rusar iväg och gapar. Dessutom så säger du att det funkar bättre om du ställer eller gör en sidvärtsrörelse.

Vad säger din tränare? Gör hon så med andra ryttare?

Jag skulle rida övergångar till förbannelse och precis som du skriver, flytta henne sidleds exakt i övergången. Detta för att stärka hästen.
Att korrigera hästen som om den vore olydig, när den egentligen bara är i obalans är ju utomordentligt korkat.

I mina öron låter det som en balansgrej. Eftersom du säger att hon rusar iväg och gapar. Dessutom så säger du att det funkar bättre om du ställer eller gör en sidvärtsrörelse.

Vad säger din tränare? Gör hon så med andra ryttare?

Jag skulle rida övergångar till förbannelse och precis som du skriver, flytta henne sidleds exakt i övergången. Detta för att stärka hästen.
Att korrigera hästen som om den vore olydig, när den egentligen bara är i obalans är ju utomordentligt korkat.

Är bara riden av mig själv på uteritter, och det är bara då det sker. Och sällan när vi är själv, utan det är framför allt när vi har sällskap och sällskapet är först eller rider förbi. Min tränare säger som du; gör skänkelvikning eller öppna något steg i övergången.
Och ja, det funkar ju bra, men som sagt bara för just det tillfället sen är det samma sak vid nästa. Det är fullständigt uteslutet att korrigera som i att bestraffa, utan jag försöker bara få tips på fler konstruktiva sätt att försöka lösa problemet utifall någon har liknande erfarenheter. För det känns som om det inte är ett bagatellproblem, utan det skulle kunna utvecklas till något farligt om jag inte lyckas hantera detta rätt.

Det enda jag kommer på är att hästen försöker komma undan obehag. Testa byt bett och se om det blir någon skillnad?

Klart, kan ju vara massa andra saker som de andra skrivier också.

Min gör detsamma ibland när man blir o dra i tygeln för länge. T.ex vid halt måste man med henne genast ge efter när hon ger antydan till halt. Annars sticker hon huvudet ner för att slippa trycket. Samma vid nersaktning från trav till skritt. Genast eftergift vid antydan på nersaktning annar är nosen nere och man själv på halsen.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 130
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar