Köpt ny sele, behöver HJÄLP!

P

PyseN_

Jag behöver akuthjälp med min nya sele. Beställde en till shettisen för två månader sedan och fick den idag. Det är en standard shettissele från equilex. Allt är givetvis väldigt stelt och däckeln såg inte klok ut på honom när vi testade den men ska smörja upp den riktigt sen. Iaf, bröstan är bra förutom att den sitter lite långt ner. Men jag tror att den blir bra om man gör nya hål sj högre upp. Men vågar man göra det om det nu inte skulle funka och man inte kan ha den? Sedan är det bakselen. remmen som ska sitta ovanpå rumpan vid korset å de sitter framför virvlarna. Det är väl alldeles för långt fram, eller går det att testa köra med den? Är det värt att göra nya hål på bröstan och kanske låta en sko/sadelmakare fixa bakselen så den blir mindre? Jag vill gärna få till hela selen och börja smörja osv imorgon! svara därför snabbt!!!

Sv: Köpt ny sele, behöver HJÄLP!

Du får nog sätta in en bild. Men du kan varken smörja eller göra nya hål om du ska lämna tillbaka den.

Låter som den inte passar.....Lämna tebax den å köp en i mindre storlek?

Men nästa storlek är minishettis å de kan han inte ha. det är shettis som är för stort eller minishettis som är för litet eller skräddarsytt som vi inte har råd med.

Det är så med korta kraftiga hästar som inte "håller måttet", dom passar inte i standard-måttet som går att köpa via internet utan man får gå till en selmakare som ser till att man får en sele som passar, det måste inte bli svindyrt, det beror på vilken selmakare man går till. Jag skulle aldrig våga chansa och köpa på postorder eller liknande, då är det bättre att spara några månader till så man slipper krånglet med att byta och att grejerna inte passar eller att man blir besviken på kvalitén etc.

Vad bra att din sele äntligen dykt upp då:)
Jag har inga erfarenheter av standard selen, de jag sett från equilex har varit hobbyselen.
Går det att höja bröstan så den passar är den ju bra!
Med bakselen är det så att de kan vara lite stora till shettisarna, det skall rymmas en tvärhand bakom låret på hästen, om då övre remmen hamnar lite långt fram är inte hela världen, man kan flytta fram baksele öglorna på skakeln för att harmonera lite.
Passar huvudlaget? Lagomt långa draglinor?
Om däckeln är stel och kanske lite stor (?) blir det bra med ett underlägg av den långa teddyvarianten, är den för trång är det värre...
Lycka till och visa gärna bilder!!!

Min sele jag köpte hos equilex var egentligen för liten. Iofs har jag en ganska stor shettis, men så jä,,,stor e han inte. Bakselen skulle nog va lagom till en mini har jag tyvärr förstått i efterhand.
Gör inga hål utan försök att hitta en som passar bättre, det har du igen. Det blir aldrig bra när man ska börj aplocka om å greja..
Min sele är en senator. Kanske bara den sorten som e mindre i storlekarna..

Kolla med en sadelmakare vad det skulle kosta att ändra på de detaljer som är fel... Då får du ju på sätt och vis en som är skräddarsydd för din ponny...

Tack för alla svar, men nu har vi löst det här. Bröstan tror vi nog kommer funka väldigt bra, och en sadelmakare ska sy in bakselen efter påsk. Ska få lite hjälp av Mariana också så att vi ser att allt sitter rätt. Annars verkar allt sitta som det ska.
Och önska mig lycka till! Idag blir första körturen för oss sen i början av januari!! Har knappt kunnat sova inatt pga av det. :bump:

som underbar sa, idag körde vi utan baksele. vi höll oss på plan mark, vilket inte är så svårt här i platta gävle :/ efter påsk beräknas vi ha en baksele som passar. på tisdag kommer mariana femling och ska hjälpa mig, så då borde jag få bedömt hur pass den passar ;)

Selarna är ju olika liksom täcken.
Min foderhäst har en jätte fin sele som passar honom perfekt.
Men vet hur svårt det är att hitta det perfekta tex täcken.

Liknande trådar

Körning Nu har jag äntligen bytt ut travselen mot en bröstsele, som jag dessutom hittade till ett riktigt bra pris begagnat! :banana: Som en...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: mazariin
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 786
Senast: kolblakkur
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844
Körning Hallå hallå! Jag håller på att köra in min D-ponny och det går helt problemfritt. Han är otroligt trygg i allt vi gör och jag är...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: CoNo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka