Köpt minishettis i dåligt hull, tips önskas!

T

tussen

Jag har precis blivit ägare till en söt liten minishettis valack på 5 år. Köpte den som sällskap till mitt halvblod. Tycker att den ser väl tunn ut. Är spetsig över ryggen, tunn hals, bukig mage. Den har knappt fällt någon vinterpäls än.
(Den blev avmaskad förra veckan av gamla ägaren)
Till saken hör att han gått i hop med 5 andra minisar i princip gruspaddock ,och enl dåv ägare var de lite elaka mot honom. Kan han blivit bortjagad vid höutfodringarna o inte fått i sig tillräckligt?

Vad tror ni?
Kan han ha vitaminbrist? Ger man B-vitamin till shettisar?
Ska man be vet titta på honom, kolla tänder etc?
I vilken ände börjar man?

Mkt tacksam för svar!!

Det kan väl vara en bra idé att ta ut veterinären om den inte har fällt pälsen. Den behöver säkert en B-vitaminspruta, och så kan det vara en god idé att ta ett träckprov och se vad den har för mask i sig. Och, som du skriver, att kola tänderna.

Bästa fodret att få upp den i hull med, är med största sannolikhet GRÄS. Men vänj den försiktigt så den inte får fång.

Okej, tack för era svar!
Ringer veterinären först, hoppas det inte är något allvarligt!

Sv: Köpt minishettis i dåligt hull, tips önskas!

Hallå igen, det låter lite som protein brist, öka på höt om det inte är så kraftigt, man får ju självklart akta för fång eftersom dom är jättekänsliga. ge lite mineraler och vitaminer, vet inte vad han står på nu, ge lite groov , ca 2-3 dl per dag, det är bra för magen, annars kan man ju ge lite havre och kornkross plus mineralar, men jag vet inte hur han tål det. Men som sagt kolla först med veterinär :bump:

Sv: Köpt minishettis i dåligt hull, tips önskas!

Tänkte just på avmaskning men det är ju så nyligen den blev avmaskad så man inte märker skillnad.
Den kanske inte kunnat tillgodogöra sig fodret pga dåliga tänder.
Att den är bukig kan ju oxå bero på dålig muskulatur.
Vitaminer är ju viktigt, b vitamin för päls å e vitamin för att underhålla musklerna, men man ska se till att den får i sig alla vitaminer å mineraler.
Jag skulle ge vitaminer i foderform istället för spruta då hästen får i sig vitaminer hela tiden genom fodret men sprutan bara håller kortare stund så man måste vaccinera hela tiden om det ska ha ngn effekt.
Annars är korn bra för magra hästar men jag har faktiskt aldrig varit med om en magen shettis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka