Köpt häst - Vilka täcken behöver jag?

Trocadero_lover

Trådstartare
Om allt går som det ska så kommer min häst på fredag:)
Hon är helklippt, svenskt halvblod med lite fullblod så hon är lite känslig för kyla. På torsdag ska jag iväg & handla lite nödvändiga grejer till henne (får köpa lite till att börja med & köpa efter hand det som jag behöver). Tänkte just på täcken, jag funderar på nedanstående, räcker det till & börja med?

- 2 utegångstäcken (Fodrade, inte riktigt lika tjockt som ett vintertäcke, borde räcka nu när det är mellan -3 - +5),kan ju vara bra & ha ett och byta med?
- 1 kombitäcke i fleece/ull/liknande som man kan lägga på när hon är svettig eller står i stallet.
- 1 Rid/ländtäcke

Har ni tips på bra kvalitetstäcken enligt ovanstående? Jag vill inte köpa ett fleecetäcke för 300 spänn med dålig passform eller ett utetäcke som inte står sig en dag i regn/snö. Gärna i olika prisklasser!
Hon har stl 155cm...

Tips emottages tacksamt!

Sv: Köpt häst - Vilka täcken behöver jag?

horseware och shires är bra.:) mias har bästa ridtäcket/ländtäcket! super kvalitet och passform.

jag tycker du ska fråga vad hon har för täcken nu, alltså hur tjocka. båda inne och ute. det kan variera ganska mkt från häst till häst.

Ja horsewares är ju bra men ganska dyra väl! I alla fall rambo? hur är de andra?
Ska kika på Mias, vad ligger dem på prismässigt?

Hmm jaa, hon sa att jag ska ha vintertäcke ute och inne hade hon stalltäcke. Men hon kan ju ha utetäcket inne också till en början :)

Horseware! Jag har rambo som jag älskar, och amigo som är lite billigare. Amigo är väldigt prisvärda men rambo är ju självklart bättre.
Sen hade jag nog satsat på ett vintertäcke också, så att du har för det är inte så länge tills det behövs. Lycka till med din nya häst!:)

Horseware! Jag har rambo som jag älskar, och amigo som är lite billigare. Amigo är väldigt prisvärda men rambo är ju självklart bättre.
Sen hade jag nog satsat på ett vintertäcke också, så att du har för det är inte så länge tills det behövs. Lycka till med din nya häst!:)

Jaa dem är kanonfina ! Väldigt bra också...
Det är sant, ett utegångstäcke & ett vintertäcke så klarar jag mig nu några veckor.

Är ylletäcke bra som svettäcke/stall/Transporttäcke? Transporterar det bort fukt/svett bra?

Ylle är bland det bästa du kan ha i det syftet. Eftersom att det är naturmaterial funkar det superbra och värmer jättebra också. Tycker annars att fleece funkar rätt bra som svettäcke, transporterar bort fukt bra tycker jag. Ett + till med fleece är att det är lätt att hitta bra och dessutom billiga varianter, ylletäcken är ju ofta dyrare.

Jag tycker att fleecetäcken ofta har dålig passform & att de många gånger är dålig kvalité ! När jag hade ponnyn för ett par år sen så handlades det alldeles för mycket skit rent ut sagt...:angel:
Tänkte satsa på ett Ylletäcke om jag ändå är i farten, då får jag det täcket jag vill ha till min häst och det är ju lite bättre kvalité än fleece?

Håller med - kolla upp vad för täcke hästen har nu, så blir det varken för tunt eller för tjockt!
Gör ej heller samma misstag som jag gjorde i fredags, behövde ett nytt täcke, plånboken var tunn och tänkte att jag köper ett billigt slit och släng täcke. använde det första gången i lördags - ett hål.
Jaja, la på det i söndags med, rev upp hela alltet så nu är det oanvändbart och inte värt att laga, så vad du än gör - kolla ripstoppet, hur många denier täcket har!
Detta hade 420, vilket är det minsta av vad jag vet som utetäcken kan ha. Nu har jag lovat mig själv att aldrig köpa ett täcke med mindre än 1000 denier...

Lycka till med den nya hästen!

Precis !!! Ska kolla noggrannt med ägaren vad hon brukar ha.

Exakt, jag tänkte jag skulle satsa på lite bättre grejer. Riktiga innetäcken med bra passform, likadant med ridtäcke, samt utettäcken med minst 1200Denier. Jag tror man tjänar på det i längden?

Jag tycker bäst om ylletäcken men ett stort plus med fleece är att det är lätt att tvätta och det torkar snabbt.

Jag hade nog tittat efter ett billigt fleecetäcke också, jag brukar hitta för 150 kr och ibland billigare.

Bucas! Eftersom din har lite fullblod i sig är den säkert smal över bogen, då kan Bucas säkert bli bra i storleken iaf.

Bucas! Eftersom din har lite fullblod i sig är den säkert smal över bogen, då kan Bucas säkert bli bra i storleken iaf.

Hmm, är inte de väldigt smala över bogarna? Upplever att de är många som fått skav av dem ändå? Det är ju mest halvblod men lite fullblod är det som sagt! Hur är innerfodret? Fastnar de inte mycket hår & liknande? Svåra & tvätta?

Har Amigos på mitt fullblod, de är oxå bra i halsen/över bogarna!

Jag får ev hem en idag, jag har köpt ett innetäcke och ett lite fodrat utetäcke, har sen innan regntäcke till min andra som han kan ha. Tycker om amigos täcken, de är bra kvalité, bra passform men inte hiskeligt dyra! Håller bra till mitt galna fullblod som lever rövare med sina kompisar i hagen varje dag!

Över lag ganska oklokt att köpa en till häst av ett helt annat format, grejorna passar ju inte! :laugh:

Fast Event är skit... Av de 4 jag har haft har samtliga gått till reklamation efter att sömmar har lossnat, täckena har läckt osv. Finns säkert de som inte är måndagsexemplar, men jag skulle aldrig köpa de igen och rekommenderar aldrig dem.

Till TS, jag har 4 stycken Shire utetäcken med halvhals (halvhals tycker jag definitivt du ska ha vilket fall som) som är inne på sin 3 säsong nu. De har aldrig läckt en droppe, sitter där de ska på hästarna och har inte fått något skav alls. Då hade de suttit på mitt nätta halvlod och på mitt lite bredare hbl, ingen skillnad. Så jag håller med Centaur, Shires.

jag har ett thermomaster som jag köpt begagnat, men det håller hur bra som helst mot vatten, min häst stod ute ca 5timmar i hällregn igår och det hade bara läckt in lite vid halsen. tycker det är super och bra i pris.
men vad jag förstått är inte andra så glada i de, men jag rekommenderar dem.

Vilket märke man ska ha är helt beroende på häst. Olika märker sitter bra på olika hästar och det kan ibland också skillja en hel stl från ena märket till det andra. Min hade 135 i vissa och 145 i andra.

Jag gillade mest Källquists och HorseSaver då dessa uteslutande alltid satt bra på min häst och var riktigt bra kvalitetsmässigt.

Började sen köpa flugtäcken från Rusta för att kunna byta ofta och dessa passade också bra på min häst så till slut, när han hade en täckesätande hagkompis, köpte vi även några regntäcken från Rusta. De jag köpte har varit super, dock köpte en kompis en sort som läckte redan första dagarna. De sorterna jag köpte har hållt i ca 6 månader hur bra som helst. De är ju riktigt billiga så absolut värt pengarna efter som att de också satt så bra på min häst.

Ang vilka täcken man behöver så varierar det ju också. Men om du nu har helklippt häst behöver du ju iaf två rediga vintertäcken. Det du ska tänka på är att du oavsätt väder alltid ska ha ett likvärdigt ombyte. Så att du, om ngt täcke går sönder, kan byta direkt. Själv har jag lösdrift så jag har rätt mkt täcken av olika slag. Ffa använder jag alltid dubbla täcken. Jag har alltid regn överst efter som att det är yttertäcket som slits mest och lättast går säönder, så ytterst vill jag använda täcken som är billiga i inköp och att laga. Så regn+fleece/ull/thermo har jag på min eller bara regn/inget alls.

Räkna med att du behöver ett fleece iaf, och kanske ett ull eller ett till fleece. Sen minst 2 regntäcken och sen 2 thermo - antingen regntäta eller bara som du kan ha under regntäckena. Har du klippt halsen på hästen kanske du ska försöka ha halstäcken, jag vet inte hur noga det är. Själv klipper jag aldrig någon häst utan vill att de ska ha så mkt päls som kroppen talar om att de behöver. Halsen blir ju gärna ullig efter som att den inte alltid är täckt. :)

Sen rid och skritttäcke behöver man kanske bara ett av. Jag har 4. :angel: Ett specialgjort som jag kan ha när jag rider barbacka tex.

Så HW's billigare täcken håller ungefär lika hög kvalité som rambo?
Viktigt är att täcket är slitstarkt & håller för regn/snö och värmer samt att det andas!

Fast Event är skit... Av de 4 jag har haft har samtliga gått till reklamation efter att sömmar har lossnat, täckena har läckt osv. Finns säkert de som inte är måndagsexemplar, men jag skulle aldrig köpa de igen och rekommenderar aldrig dem.

Till TS, jag har 4 stycken Shire utetäcken med halvhals (halvhals tycker jag definitivt du ska ha vilket fall som) som är inne på sin 3 säsong nu. De har aldrig läckt en droppe, sitter där de ska på hästarna och har inte fått något skav alls. Då hade de suttit på mitt nätta halvlod och på mitt lite bredare hbl, ingen skillnad. Så jag håller med Centaur, Shires.

DÅ ska jag titta på shires ! Säljer Ek*h*ll*n dem?

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 655
Senast: mackan
·
Utrustning Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när...
Svar
11
· Visningar
1 091
Senast: Buck
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 370
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Ni som har boxer, vad använder ni för täcken till era/har ni täcken på dom? Får hem en 15v tik i början av Januari och tänker på att...
2
Svar
29
· Visningar
2 270
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar