köpt häst som verkar varit vanvårad?!

Sv: köpt häst som verkar varit vanvårad?!

Köpte en 5 åring som var besiktigad och röntgad helt UA. När hovslagaren kommer en vecka senare och ska sko så säger han att hästen blivit vanvårdad. Hästen har kraftiga ballförskjutningar och kan inte blivit verkad på över ett halvår! Men ägaren hade sagt att hon tagit av skorna precis innan han kom till mig..

Hur stor chans är det att jag kan häva köpet? Ballförskjutningar är inget jag orkar med.
Nån som har förslag??

Vad är det som du inte orkar med??? Hästen är, vad jag förstår, inte halt. Den är besiktad u.a. En kraftig ballförskjutning, som din hovis nu nämner, syns direkt du lyfter hoven och det borde du upptäckt. Dock, din hovis får helt enkelt sköta den efter bästa förmåga och kunnande så den fortsätter att vara u.a. i rörelserna d.v.s inte blir halt. Så länge den inte är halt kan du arbeta den som vanligt. Vad är problemet???

*KL*

Är det bara jag som börjar tröttna på att det verkar finnas många hovisar som ser sig själva som experternas experter, som utan vidare dömer ut både vetrinärers, tränares för att inte tala om kollegors uttlåtanden och arbete.

Jag har inte stött på det. Är det så utbrett egentligen??? Jag menar...jag har hållit på i 40 år och bara haft trevliga hovisar som visat ödmjukhet och respekt.

Jag är nog mer förånad att folk bara säger ja och amen till allting. Bara frågan "vad grundar du det på?" brukar kasta en hel del ljus på hur allvarligt man bör ta alla konstigheter.

Till trådskapare: Vad har du för konkreta problem med hästens ridbarhet idag pga av detta?

Jag har inte stött på det. Är det så utbrett egentligen??? Jag menar...jag har hållit på i 40 år och bara haft trevliga hovisar som visat ödmjukhet och respekt.

Bla på att det varit ett flertal trådar här där hovisar "dömt ut" hästar som vetrinär o.k.

Har även varit med om det själv vid ett par tillfällen. Sålde en häst för ngt år sedan till en vänninna (inte värdens bästa idé). Den var både besiktad och röntgad hon hade dessutom ridit den hos mig under en längre tid. Hon tog ut en hovis som lyckades skrämma upp henne så till den milda grad att det slutade med att jag åkte och hämtade hem hästen. Exporterade den sedan utomlands där den rids och tävlas och är ytterst välmående.

Samma sak har hänt en gång tidigare, sålde en häst som gått etta på kvalitets. Med bla en tia på hovarna, naturligtvis besiktad. Köparen ringde mig efter en månad, helt förtvivlad då hennes hovis hävdat att den här hästen kommer aldrig att hålla för annat en promenadridning....:eek: Senast jag hörde från den var den 19 år gammal och still going strong :angel:

Jag dömer inte folk ur en hel yrkeskår p.g.a. vad jag läser på forum utan vad jag möter i verkligheten. Jag har fortfarande inte stött på fenomenet som många skriver om. Jag har köpt häst med problem med hovarna men aldrig att någon yppat nåt negativt i det. Tvärtom har vi slagit våra huvuden ihop för bästa lösning och det har i alla fall gått mycket bra.

Jag dömer inte folk ur en hel yrkeskår p.g.a. vad jag läser på forum utan vad jag möter i verkligheten. Jag har fortfarande inte stött på fenomenet som många skriver om. Jag har köpt häst med problem med hovarna men aldrig att någon yppat nåt negativt i det. Tvärtom har vi slagit våra huvuden ihop för bästa lösning och det har i alla fall gått mycket bra.

1. Har inte dömt ut en hel yrkeskår, jag citerar: "Det verkar finnas många hovisar som...."

2. Jag baserar, som tydligt framgår utav exemplen, mitt uttande på upplevda händelser (två utav flera), som faktiskt gett/kunnat ge allvarliga konsekvenser.

Jag baserar uttalandet på mina erfarenheter där jag alltså inte stött på det under alla år jag hållit på med häst. Att du sen har erfarenheter som säger motsatsen är ju din erfarenhet men fortfarande något jag bara läser på ett forum.

Jag förstår mycket väl att det kan finnas mindre bra folk inom kåren men att det skulle vara "många" har jag svårt att tro. Hur kritiskt har hästägaren synat deras kunnande innan man anlitat aktuell hovslagare? Kanske flera av dessa som beskriver sig ha erfarenhet av dåliga/självupptagna hovslagare, har anlitat samma hovslagare?

Då jag flyttat från Stockholm, till Hälsingland sen ner till Småland och nu åter uppåt till Västernorrland har jag passerat ett antal hovslagare och åter, jag har inte stött på det.

Det är väl jättebra att du endast har goda erfarnheter utav hovisar, det är ju så det ska vara och förmodligen oftast är. Men faktum kvarstår att det finns dom som haft andra erfarenheter. Antar att hovisar är som hästfolk är för det mesta, gärna ställer diagnoser och ibland med vissa domedagsinslag :angel:

Om en vetrinär skulle ställa diagnoser på helt lösa grunder så skulle detta kunna leda till en erinran, detta är naturligtvis inte aktuellt när det gäller en hovis eftersom det inte ligger på dennes bord att ställa vetrinära diagnoser. Trots det så är det ju så att dom flesta hästägare ser på sin hovis som en yrkesman med goda anatomiska kunskaper, därför kan ju ett förfluget uttalande från en sådan få ganska trista konsekvenser. Ngt som jag tror att fler skulle behöva tänka på!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 640
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30