köpt häst som verkar varit vanvårad?!

A

Angeliq

Köpte en 5 åring som var besiktigad och röntgad helt UA. När hovslagaren kommer en vecka senare och ska sko så säger han att hästen blivit vanvårdad. Hästen har kraftiga ballförskjutningar och kan inte blivit verkad på över ett halvår! Men ägaren hade sagt att hon tagit av skorna precis innan han kom till mig..

Hur stor chans är det att jag kan häva köpet? Ballförskjutningar är inget jag orkar med.
Nån som har förslag??

Sv: köpt häst som verkar varit vanvårad?!

Men om hästen gått igenom bes helt ua så hade jag litat mer på den bedömningen än din hovslagares bedömning. Ballförskjutning kan man väl påverka en del i rätt riktning genom rätt skoning/verkning? Låter som om du letar efter en anledning att lämna tillbaka hästen..

Förlåt, men som hästägare är man skyldig att ha vissa kunskaper om hästar. Och med dessa kunskaper menar jag att man ska kunna avgöra om en häst inte blivit verkad på ett halvår... Och du har väl både sett och provridit hästen? Har den dessutom gått igenom vet.bes u.a så lär det knappast vara så illa.

Om jag var du skulle jag be om en annan hovslagares åsikt, om den varit lite halvrisigt skodd tidigare är det knappast en stor grej att fixa till på en i övrigt ung och frisk häst.

Undrar också om du snarare letar orsak att lämna tillbaka hästen? Som köpare, om man har en massa krav på att hästen tex ska ha varit perfekt skodd osv, så får man faktiskt se till att undersöka detta INNAN köpet genomförs! Lämpligt att man är med vid bes. och frågar vet. om saker man undrar över, har man sedan inte kunskaper nog att bedöma om hästen är som man vill ha den, så får man skylla sig själv om man inte tagit hjälp.

Jag litade helt på veterinärens ulåtande och att allt var ua. Jag kan liksom inte gå igenom hästen från topp till tå på så kort tid. men jag fullkomligt älskar hästen så nu kom det här problemet och slog ner som en blixt.. kan ju vara så att hovslagaren överdriver och förhoppningsvis kan han åtgärda problemet. det jag blir "irriterad" på är att hästen inte blivit verkad på jättelänge, det sätter sina spår verkligen!
Nu får hästen ta det lugnare då några månader men det känns himla synd eftersom jag precis köpt den och vill komma igång och träna..

Det är bara för din hovslager att verka vad han kan att balancera utt hoven, sätta på ringskor som stödja träkten och träna.
Az

Om man åker och tittar på en häst så lovar jag att man kan se tydligt om hästen inte är verkad på 1år, tror nog vem som helst skulle kunna se detta och om hästen gick igenom vet bes och inte verkad på 1år så tycker jag du ska höra av dig till veterinärerna ifrågasätta deras besiktning....

Man kan som du sa inte kolla allt men en sån enkel sak som hovarna tror jag ALLA kollar.... Tror din hovslagare inte är den bästa eller så har du missförstått....

Har du kollat med ägaren om hur fort din hästs hovar växer? Mitt ena sto verkas var 3e vecka och då klipper vi bort 1 cm. Hon går barfota och rids och ändå så finns det så mkt att verka bort på henne. Kan det vara så enkelt eller är det så att säljarens hovslagare inte tog något denna verkning då han drog av skorna?

När man kommer hem med sin nya häst och är lite skakig och nervös för att ha gjort ett dåligt köp blir man ett lätt offer för folk med starka åsikter. Min erfarenhet är att folk i hästvärlden har starka åsikter om allt möjligt. Hovslagare jobbar mycket ensamma och det händer att de tycker att hovvården inte är bra om de inte gjort den själva. Det finns de som tycker att det bara finns två sätt att göra grejer på: "mitt sätt och fel sätt". Jag vet förstås inget om din hovslagare men hur hovvården egentligen har varit borde vara en lätt grej att kolla upp.

Om hästen hade varit lång i hovarna och inte välskött skulle besiktningsveterinären ha kommenterat detta. Det är en enkel grej att slå honom/henne en signal och fråga hur hovarna såg ut. Säljarens hovslagare har förmodligen också telefon och kan berätta hur hovvården skötts tidigare, om inte ägaren har kvar datum. Så kan du lätt kolla hur många gånger hästen verkats det senaste året.

Häva köpet kan du säkert göra om du kan bevisa att hästen har ett dolt fel som inte upptäckts vid besiktningen men som fanns vid köpet. Men där är du inte än. Lugna dig och försök ta reda på om din hovslagares kommentar har någon betydelse för användingen av hästen. Ett omdöme från en klinikhovslagare kan vara bra i så fall. Och det kanske kan lugna dig och din hovslagare också.

Ja men alltså, en ballförskjutning upptäcker man väl om man böjer sig ner och lyfter på hoven. Det är väl första delen i undersökningen man gör av hästen vid ett köp, åtminstone som köpare. En första inspektion bör man ju själv göra, titta på hovar, klämma och känna på hästen samt provrida. OM dessa delar faller väl ut är det väl dags för en besiktning, även här lyfter man på hovar och jag kan väl tycka att veterinären bör ha gjort någon notering om detta varit ett stort problem.

Ballförskjutning kan hästen även få av felaktig hovvård, så vanvårdad ur det perspektivet behöver det inte vara.

Har du kollat med ägaren om hur fort din hästs hovar växer? Mitt ena sto verkas var 3e vecka och då klipper vi bort 1 cm. Hon går barfota och rids och ändå så finns det så mkt att verka bort på henne. Kan det vara så enkelt eller är det så att säljarens hovslagare inte tog något denna verkning då han drog av skorna?

Jag funderade på samma sak. Jag ligger på 4 veckors sko/verkningsintervall, men tittar man på hovarna efter 4 v ser det ut som det gått 7 v. Måste man pga sjukdom eller annat dra ut på det i 5 v ser det lätt ut som jag har för vana att ringa hovis var tredje månad..

Men TS - var du MED vid besiktningen, det låter inte som du var det? hur länge innan besiktning såg du hästen, och hur såg hovarna ut då?

Man skall akta sig för att använda ordet vanvård:mad:. Om man köpt en häst och missat att den var vanvårdad är man kanske inte en lämplig hästägare.
Däremot om något i hästens skötsel är eftersatt så går det ju oftast att åtgärda tex, hovvård, vaccinationer, lindriga exem, svamp eller om hästen är lite tunn.

Vanvård däremot är betydligt grövre, med följder som kan äventyra hästens liv. Slarva inte med orden...

Jag litade helt på veterinärens ulåtande och att allt var ua. Jag kan liksom inte gå igenom hästen från topp till tå på så kort tid.

Men du, lyfta på hovarna/kolla hur hovarna ser ut och hur hästen rör sig är väl bland det första man gör?!

Du borde ju ha sett om hästen inte är verkad på ett halvår, de flesta hästar skulle då ha utflutna stora blabbor till hovar med sprickor och trasiga kanter.

Antingen ljuger din hovslagare eller så tycker han att alla andras jobb är dåliga jobb.
För nog borde du själv ha sett om hovarna såg konstiga ut? För ärligt talat, kan man inte se när det är dags för hovslagaren så kanske man inte har tillräckligt med kunskap för att ha häst?
Hur mycket tog din hovslagare på hovarna? en cm? två? mer?

Din häst kanske behöver verkas varannan vecka?

Utan hovar ingen häst finns det ett ordspråk som säger och det är verkligen sanningen!

På vilken grund hade du tänkt att du skulle kunna häva köpet? Att hästen har ovårdade hovar är ju något man ser med blotta ögat.

Har hästen gått igenom både röntgen och veterinärbesiktning på din bekostnad så ring veterinären och ifrågasätt varför de inte sa att hovarna var i så dåligt skick.
Kanske får du då en annan version än vad din hovslagare gav och kanske är det en bra ide att byta hovslagare isåfall.

KL
Alla ni som häver ur er att "vem som helst kan se att en häst inte blivit verkad på 1 år" kan väl fundera över detta.
6 av 10 hästar på ett gammalt jobb såg fina ut i fötterna, någon kanske något lång i trakterna men annars helt okej, inget man tänker på. När ägaren till dessa hästar då säger stolt " jaa och dessa har aldrig blivit verkade i hela sitt liv, jo han där förresten en gång för 3 år sedan". Hästarna i fråga mellan 4 och 17 år gamla.

Just detta är väl inget o tjaffsa om, hovar växer olika fort och slits olika, enbart den punkten tycker jag inte man kan hänga sig upp på.

Precis.
Ett rättställd häst som rör på sig, behöver kanske inte alls verkas så särskilt ofta.

KL
Alla ni som häver ur er att "vem som helst kan se att en häst inte blivit verkad på 1 år" kan väl fundera över detta.
6 av 10 hästar på ett gammalt jobb såg fina ut i fötterna, någon kanske något lång i trakterna men annars helt okej, inget man tänker på. När ägaren till dessa hästar då säger stolt " jaa och dessa har aldrig blivit verkade i hela sitt liv, jo han där förresten en gång för 3 år sedan". Hästarna i fråga mellan 4 och 17 år gamla.

Just detta är väl inget o tjaffsa om, hovar växer olika fort och slits olika, enbart den punkten tycker jag inte man kan hänga sig upp på.

Men de hästarna var ju knappast i skriande behov av hovvård, det är ju en helt annan sak.
Man bör ju kunna se när en häst behöver hovvård, oavsett om det är aldrig eller varannan vecka.
Här handlar det ju om att hon ansåg att hon inte kunde se själv att hästen var "vanvårdad" och att hennes hovslagare ansåg att hästen var i skriande behov av hovvård och det är ju det som de flesta har skrivit om.
Hade inte hästen haft behov av hovvård så hade ju tråden aldrig ens funnits.

Ja men alltså, en ballförskjutning upptäcker man väl om man böjer sig ner och lyfter på hoven.

KL antar jag? Eller var det till mig? I så fall förstår jag nog inte vad i mitt inlägg du svarar på. Det verkar tydligt i orginalinlägget att TS själv inte noterat något fel.

Köpte en 5 åring som var besiktigad och röntgad helt UA. När hovslagaren kommer en vecka senare och ska sko så säger han att hästen blivit vanvårdad. Hästen har kraftiga ballförskjutningar och kan inte blivit verkad på över ett halvår! Men ägaren hade sagt att hon tagit av skorna precis innan han kom till mig..

Hur stor chans är det att jag kan häva köpet? Ballförskjutningar är inget jag orkar med.
Nån som har förslag??

Ser man inte något på röntgen?? Eller kan man inte se ballförskjutning där?

Om man kan det så borde man ju sett det där, röntgen plåtarna ljuger ju inte om inte vet. har lämnat fel plåtar, isf frågasätta veterinären, eller låta en oberoende veterinär kolla på plåtarna kanske?

DET är en annan sak, men just det att vem som helst kan se att en häst bör verkas si och så gjorde mig lite fundersam, som sagt finns det andra "riktlinjer" också. En ballförskjutning har jag dock aldrig sett IRL och kan verkligen inte uttala mig om, men det vore intressant att se bilder av TS så kallade vanvårdade häst. För även en veterinär vid en besiktning borde ha sett detta skulle jag tycka, annars frågar man ytterligare en hovslagare om råd.

Skulle även jag gärna vilja se denna ballförskjutning så att man vet hur pass mycket det är....

Att inte ha lyft på fötterna på sin nya häst när man har haft den en vecka???? Allt verkar skumt!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 640
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix