köpt en äldre häst än jag trodde

solhattar

Trådstartare
Jag köpte en ponny till mina barn för 4 år sedan en kolsvart häst med endast en stjärn i pannan.hon hade inga papper men vi tyckte inte att det gjorde nått och vi litade på don vi köpte henne av.jag behöver inga moralpredikningar om att man inte ska köpa en höst så,tro MIG när jag säger att jag har lärt mig nått av affären.Ny börjar jag fundera om hon verkligen är endast 12år då hon redan börjar bli grå i ansiktet.för oss gör det ingenting om hon är äldre men det skulle kunna förklara mycket av hennes beteende.undrar också om hästar brunnar hela livet,vår har hoppat över gånger så jag undrar ön det försvinner helt??

Sv: köpt en äldre häst än jag trodde

Ta kontakt med en hästveterinär. Han/hon kan dels ungefärligt åldersbestämma hästen på tänder och skick och svara på din fråga om brunst. Mig veterligen är människan det enda djuret som genomgår klimakteriet och både hästar, hundar och katter brunstar eller löper livet ut om de är friska.

Du bör kunna få hyfsad uppfattning om hästens ålder genom att kolla på tänderna, kan du inte det själv så be någon med mer erfarenhet att göra det.
Gråa hår behöver inte betyda något, våran ena shettis är i år 18 men han har varit grå i ansiktet i ca tio år.

Jag har en svart shettis valack som är 16år, han har varit grå i ansiktet i många år redan

Min fux började få gråa hår i ansiktet vid åldern 13, det är alltid mer gråa strån på sommaren.

Som de andra säger så behöver inte vita hår betyda något.

Min 22åring brunstar på som vanligt i alla fall, så är hästen frisk tror jag inte det är något som är åldersrelaterat.

Gå till veterinär, då borde du kunna få en ungefärlig åldersbestämning.
Men vad står det i passet om ålder?

brunsterna är också starkare under vissa perioder av året.
Cystor och annat kan också påverka och ar inte åldersrelaterat.

Om hästen är 14 eller 16 kan väl spela kvitta så länge den är frisk och fyller sin funktion. Dvs kan användas till vad som var tänkt.

De flesta veterinärer kollar tandstatus/ålder vid en besiktning.
Gjordes en sådan innan köpet?

Pass måste ni ju skaffa till hästen ändå (om ni inte gjort det). Då får veterinär helt enkelt åldersbestämma hästen, även om att kolla tänderna inte är helsäkert borde vet kunna säga på ett ungefär ålder på hästen.

Min 13:åring börjar också bli lite vit på på huvudet och kroppen, började för några år sedan.

Ang. brunsten så brunstar min 26:åring fortfarande, och om jag lärt mig rätt så kommer de precis som Skogstrollet skrev göra hela livet om de är friska.

Min 9 åring har blivit grå på bringan. 18 åringen har inte ett grått hårstrå.

min första ponny var också en utan papper och var nog äldre än dom 18år som vet trodde av att se tänderna.
han var då grå under pannluggen, men han var i alla fall hos mig i 12 år och avlivades 30 år gammal. han var en fantastiskt snäll barn ponny och har lärt både mig och många små kusiner och grannbarn att rida.

så även om ni inte vet åldern så spelar det inte så stor roll om hästen är vad ni ville ha och den är frisk i övrigt. att sälja vidare den blir kanske svårare, men en snäll gammal ponny kan man ju alltid lämna iväg på foder som sällskaps häst i värsta fall.

Vilken ålder står det i hästens hästpass? Om hon inte har ett hästpass är det lämpligt att du tar ut en veterinär som också är ID-kontrollant. Då får du hjälp med åldersbestämning enligt tänder, konturdiagram och chipmärkning. Hästpass till hästar utan stam utfärdas av Svenska Hästavelsförbundet.

En vanlig orsak till utebliven brunst är dräktighet. Du kan be veterinären dräktighetsundersöka ditt sto samtidigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 104
Senast: Nahar
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 232
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur