Koppla tv - dator?

J

JNH

Precis som rubriken lyder, hur kopplar jag ihop tv och dator? Jag vill alltså kunna ha tex. spotify på tv-skärmen. Vad behöver jag för sladdar?

Datorn är en plattskärm av nyare modell och datorn är en hp, också hyfsat ny (om det är av någon betydelse).

Finns det något geni som har lust att upplysa mig? :D Även tacksam över tips på inköpsställe! ;)
 
Sv: Koppla tv - dator?

När jag köpte tv följde det med sån sladd har jag för mig, minns inte va den heter... HDMI kanske?
 
Sv: Koppla tv - dator?

Du behöver en vanlig hdmi sladd som du kopplar direkt i datorn, då får du ljud och bild.

Annars behöver du en scart som du kopplar som skärmsladd i datorn, och sedan ljudsladdar till tvn.
 
Sv: Koppla tv - dator?

Hejsan!

Har själv ny TV som jag funderar att koppla ihop med min stationära dator, och det kan göras med hjälp av, antingen en DVI-kabel (digital), eller en HDMI-kabel (enligt föregående svar). Dessa kan du införskaffa på på ElGiganten, Expert, eller annan elektronikaffär. Kolla din TVs bruksanvisning, så brukar det stå i den tekniska beskrivningen vilka kabelanslutningar som är möjliga, t ex SCART, DVI, HDMI, osv. Gör samma sak med din dator, eller kolla att det finns likadana kontaktuttag på både dator och TV. Har du tur, kanske du fått med en sådan sladd som du behöver till antingen TVn eller datorn! :D

Glöm dock inte att du eventuellt kommer att få gå in och göra vissa inställningar i Kontrollpanelen -----> Display -----> Settings (om jag inte minns helt fel) -----> Advanced, och ställ om så att TVn skall fungera som skärm för dig! Detta om inte datorn ställer om sig automatiskt via Plug&Play.

Lycka till! :)

MvH

PS. Har kollat och en DVI-kabel, 5m, ligger på strax under 300:-
 
Sv: Koppla tv - dator?

Tack allihopa för svaren! :bow:

Verkar finnas HDMI-uttag i både dator och tv, så nu ska det bara inhandlas sladd ;)
 
Sv: Koppla tv - dator?

Glöm inte att ändra source/input via TVns fjärrkontroll, annars händer det ingenting ;)
 
Sv: Koppla tv - dator?

Åh detta problem,har försökt göra samma sak. HDMI i datorn och HDMI i tvn, verkar ju inte så svårt. Sladd inhandlades och kopplades in. Provade alla inställningar som jag kunde komma på, läste instruktionsböcker, googlade, mailade kundsupport men fick det inte att funka. Så tog vi med sladden och datorn till farmor och farfar och så funkade det med en gång.

Vårat problem sitter med allra största sannolikhet i TVn då vi haft vissa problem med den innan, har varit inne på lagning 3 gånger tror jag...

Tvn är en LG plattskärm, inte jättegammal (4-5år?) och datorn är en compaq, inköpt i våras... Någon som kan ha några tips till mig?
 
Sv: Koppla tv - dator?

Vad är det som är problemet då? Hittar den inte alls eller vill den bara inte spela upp eller liknande?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
273
Senast: Anna-Bella
·
B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: BonnieS
·
IT & mobiler På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här...
Svar
17
· Visningar
1 967
D
IT & mobiler Hej! Jag har ett stort problem... Jag har sökt på Google i en evighet känns det som men får ingen vidare hjälp därifrån. Saken är att...
Svar
4
· Visningar
3 581
Senast: dezir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp