Koppla bilbatteri till hage utan aggregat, Hur kopplar man?

Sv: Koppla bilbatteri till hage utan aggregat, Hur kopplar man?

Håller med, förutom att jag frågar mig vad du har för klena vägguttag hemma:angel:
PL

Alla kan ju inte ha 35A säkringar, eller hur?

Är det ett misslyckat försök att räkna joule tror du?

Nja, det är typ den ström som en mobilladdare eller en lågenergilampa "plockar ut" från ett vägguttag.

Det kräver ju att man fläskar på med 2 kw innan man kommer i närheten av 10 ampere, vilket är maximalt tillåten strömstyrka i vanliga 230 volt enfasuttag (16 A kräver cee-don och 2,5 kvadratmillimetersledningar).

Har ju iofs apparater som inte är fast anslutna hemma som kräver minst 3 st 25A säkringar (3-fas) men det är en annan femma.

Det är ju faktiskt inte så länge sen som det var vanligt förekommande med 6A säkringar till vägguttag, 6A är fö idag vanligt förekommande i motorvärmaruttag.

I de flesta fall så är strömstyrkorna i hemmen inte så väldigt höga, om man inte har direktverkande elvärme förstås eller får el av dålig kvalitet.

10 A är den ström ett normalt vägguttag ger innan säkringen går!
Om en människa eller häst kortsluter 240 V så blir strömmen visserligen inte 10 A men långt över 0,024 A (jordfelsbrytaren bryter vid 0,03 A)
Att det behövs 2kw för att ge ett strömuttag på 10A är visserligen ganska rätt men irrelevant.
PL

Jag ska, för skojs skull, testa hur det fungerar vid kortslutning av bilbatteri genom en sträcka eltråd. Återkommer om det så småningom.

Kul försök. Min gissning är att det inte händer något speciellt förutom att batteriet relativt långsamt laddas ur. Jordens resistans är för stor för att det skall bli samma effekt som när man råkar kortsluta batteriet med en skiftnyckel eller ett liknande föremål.

Kl.

Är man intresserad av hur det fungerar med spänning och ström i ett elstängsel så kommer man ganska långt bara genom att använda ohms lag.

Spänning=resistans x ström.

Eftersom spänning och resistans är fixa så inser man lätt att det är inte är strömstyrkan som gör stängslet (relativt) ofarligt utan istället pulsens längd, som ju är väldigt kort.

(Med torr hud och liten kontaktyta blir f.ö. strömen genom människokroppen i storleksordningen 0.024A om spänningen är 220V, med våt hud och större kontaktyta kanske tio gånger högre.)

Jag roade mig att mäta resistansen på mig själv, torr hud o liten kontaktyta gav ca 100 kohm. Vilket skulle ge bara 0,0024 A, dock har vi -25 ute vilket ger väldigt torr luft inne så 0,024 skulle säkert kunna vara rimligt vid högre luftfuktighet.
PL

När vi pratar elstängselaggregat så är det inte riktigt så enkelt som att använda ohms lag. Aggregatet kan helt enkelt inte ge så mycket ström som spänningen teoretiskt skulle kunna trycka igenom kroppen. Visst spelar pulstiden/kondensatorns kapacitet in här men även systemets inre resistans.
PL

Kul försök. Min gissning är att det inte händer något speciellt förutom att batteriet relativt långsamt laddas ur. Jordens resistans är för stor för att det skall bli samma effekt som när man råkar kortsluta batteriet med en skiftnyckel eller ett liknande föremål.
Det är som sagt min uppfattning också.

Tyvär sätter det nuvarande vädret stopp för laborerande i hagen, men så småningom återkommer jag. :)

Sido-info. Vid vanlig nätfrekvens så är en strömstyrka genom kroppen via hjärta etc dödlig vid c:a 100 mA. Passerar strömmen endast yttre lemmar t ex så klarar men betydligt mer, även om man då får andra skador.
Kroppens inre impedans är endast en av flera att ta hänsyn till i en krets.

LIA

Jag roade mig att mäta resistansen på mig själv, torr hud o liten kontaktyta gav ca 100 kohm. Vilket skulle ge bara 0,0024 A, dock har vi -25 ute vilket ger väldigt torr luft inne så 0,024 skulle säkert kunna vara rimligt vid högre luftfuktighet.
PL

Båda dina inlägg är felaktiga. Jag nöjer mig dock med att kommentera det ovan.

Mätvärdet i sig kan nog vara riktigt men du förstår inte vad det är du mäter och drar därför helt felaktiga slutsatser. Om någon skulle tro på det du påstår och få för sig att tillämpa det praktiskt är det förenat med direkt livsfara.

Jo jag vet vad jag mäter o skillnaden i resistans vid 240 V o vid ett par volt är inte särskilt stor.
Självklart skall man inte prova eftersom många faktorer påverkar resistansen o det finns folk som avlidit av strömstyrkor om normalt sett är ofarliga dvs under 30mA.
I övrigt vore det intressant att veta vad som är felaktigt. Att den inre resistansen är avgörande för vilken ström en strömkälla kan leverera vet väl alla som läst el på lite nivå!
PL

Egentligen borde jag inte svara eftersom det inte är mitt ansvar att rätta de fel du kommer med. Men eftersom jag började skriva i tråden så ...

Den resistans du mätte gäller vid en väldigt låg spänning. Resistansen vid högre spänningar är mycket lägre, vid 240 V är resistansen endast någon hundradel av vad den är vid den låga spänning som ditt mätverktyg använde.

Så istället 2.4 mA hade du kanske fått 100 mA genom kroppen om du varit dum nog att lita på dina egna slutsatser och testat sticka fingrarna i vägguttaget.

Resten får du fortsätta att fundera på själv utan min hjälp.

Det här med olika resistans vid olika spänningar var har du fått det från???? Missuppfattning av Ohms lag?
Var läste du ellära?
Vid väldigt höga spänningar o därmed följande höga strömmar som bränner sönder huden kan resistansen minskas kraftigt eftersom huden ger relativt hög resistans i förhållande till inre vävnader men då pratar vi inte 240 V.
PL

Senast ändrad:

Ingen kan i varje fall säga att jag inte varnat dig. :)

peter_lundin skrev:
Det här med olika resistans vid olika spänningar var har du fått det från???? Missuppfattning av Ohms lag?
Var läste du ellära?

Vid LTH som Teknisk Fysiker ...

Men då får du förklara för en stackars fd chalmerist (teknisk fysik) varför kroppens resistans skulle minska till en hundradel vid den spänningsökningen.
PL

Vad i huden eller resten av kroppen skulle förklara en sådan otrolig karakteristik?
PL

Men då får du förklara för en stackars fd chalmerist (teknisk fysik) varför kroppens resistans skulle minska till en hundradel vid den spänningsökningen.
PL

Jag är ingen biolog eller medicinare.

Om inte annat så borde en enkel rimlighetsanalys direkt säga dig att du kommit helt snett i dina slutsatser.

Men vill du fortsätta tro på att strömen från 220/240V normalt inte är livsfarlig så inte mig emot. Jag tänker inte argumentera emot något mer.

Jag är medveten om att 240 V är potentiellt livsfarligt men hur många elektriker har inte fått sig en massa kyssar utan att det hänt något.
Vill fortvarande ha någon typ av förklaring till ditt egendomliga påstående att resistansen skulle minska till en hundradel.
Är det ngt speciellt de lär ut vid LTH.
Mina slutsatser är egenligen bara att kroppens resistens under torra förhållanden kan vara väldigt hög o jag skrev även att en högre luftfuktighet säkert skulle minska den rejält.
Ditt påstående är däremot minst sagt underligt för att komma från en tekniker.
Tror du att resistensen allmänt minskar så kraftigt vid en spänningsökning eller gäller detta bara kroppen:confused:
PL

Liknande trådar

Anläggning Har fixat med jordningen till stallets aggregat. Funkade toppen i typ 15 min men sen gick det i alarmläge vilket enligt manualen sker...
Svar
3
· Visningar
505
Senast: ameo
·
Utrustning Nej, jag har inte testat strömmen i tråden ännu. Men nu när jag hade dragit om alla trådarna i hagen och satt igång aggregatet (nät)...
Svar
2
· Visningar
262
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna