Koppjärn till Trainers Professional

Ketrawzc

Trådstartare
Jag har en Trainers Professional Ruiz Diaz till min häst, och för ett par veckor sedan skulle den stoppas om. Då visar det sig iallafall att koppjärnet har gått av. :eek:
Det är utbytbara koppjärn på sadeln, så jag undrar om det spelar någon roll vad för koppjärn man sätter i? Finns det speciella till Trainers sadlarna eller kan jag bara gå in på en ridsportbutik och köpa ett?

Ber om ursäkt för min okunskap :crazy:

Sv: Koppjärn till Trainers Professional

Ja det finns speciella koppjärn till deras sadlar. Mycket möjligt att det går att sätta i ett från Wintec eller Thorowgood, men det finns risk att garantin förfaller.
Så för säkerhets skull sätt i ett koppjärn från Trainers.

Jag vet inte hur det ser ut på garantibiten.. Köpte sadeln begagnad hösten -09, och på kvittot står det att det är 5 års garanti på bommen from. ett datum sommaren 2009 då sadeln köptes ny. Gäller det även koppjärnet? Borde det inte stå övrigt material då?

Hur som helst, var kan jag få tag på ett koppjärn från Trainers? Måste jag hitta en återförsäljare då eller kan en vanlig ridsportbutik ta hem ett?

Tack för din hjälp!

Koppjärnet tillhör bommen så det borde innebära att koppjärnet omfattas av garantin.
Kan du inte bara ringa till butiken var sadeln är köpt? Borde väl vara lättast så...

Tack då vet jag! Jag ska ringa sadelprovaren som jag köpte den av imorn och höra, ville bara se om jag kunde få lite koll på läget innan.

Tack så mycket!

Trainers är byggda på samma bom och koppjärn som Anky, Pessoa och Knights sadlarna. Du kan med andra ord använda samma koppjärn som ska vara till Anky och Pessoa sadlarna, eller rättare sagt det är dom koppjärnen man använder. Du måste bara veta om det är X-change eller X-change2 som du har. X-change2 används för det mesta till allround och dressyr medans X-change används först och främst till hoppsadlar. Länkar till grossistsidan så kanske du känner igen vilken färg det är på ditt koppjärn och kan därigenom härleda till vilken sort du ska ha.

http://www.danrider.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=62&lang=sv

Jag håller dock med om att det borde vara ett garanti ärende, men det är ju alltid bra att veta ändå.

Det sitter ett vitt i nu enligt "sadeltanten" så det borde vara det som är XW, men det nya ska vara ett W. Tack för länken, jag ska ringa på måndag ang. koppjärnet.

När hon såg att köppjärnet gått av undrade hon om jag hade gått omkull med min häst eller på annat sätt orsakat skadan, och det har jag inte. Detta borde väl då gå på bomgarantin?

Vad kostar det att köpa ett nytt koppjärn?

Fast då blandar "sadeltanten" ihop Wintec järn med Pessoa/Anky järn för det finns inga vita järn i Pessoa/Anky järnen utan det är Wintec som har det vita som X-wide.. Om du kikar på länken så är det extra vida järnet grått i Pessoa sadlarna och guld i Anky sadlarna.

I länken hittar du oxå alla färger som finns på järnen och det är ju lätt att öppna upp sadeln och se vilken färg som sitter i din sadel. Men jag kan ju spalta upp det så det blir lättare

Pessoa/hopp: Rosa=Narrow, Lila=Medium, Orange=Medium/vid, Grönt=Vid, Grått=Extra vid.

Anky/dressyr/allround: Beige=Narrow, Brunt=Medium, Turkos/cyan=Medium/vid, Silver=vid, Guld=Extra vid.

Dom kommer säkert försöka med "yttre våld" som orsak till att koppjärnet gått av!

Ett nytt koppjärn kostar runt 300:-

Jag har själv inte sett koppjärnet, jag var inte ens med när hon kom och tittade på sadeln då jag låg på sjukhuset! Men hon sa att det satt ett vitt koppjärn i, och hon visste inte om det var något speciellt som skulle fixas nytt, då hon inte hade koll på Trainers sadlar. Trodde att hon kanske bara var otydlig med grått/vitt .. Men ska höra med sadelutprovaren som jag köpte sadeln av, det blir han som får beställa hem ett nytt och då hoppas jag det blir rätt. Det ska då vara en storlek mindre, så altså det gröna koppjärnet.

Trainers är byggda på samma bom och koppjärn som Anky, Pessoa och Knights sadlarna. Du kan med andra ord använda samma koppjärn som ska vara till Anky och Pessoa sadlarna, eller rättare sagt det är dom koppjärnen man använder. Du måste bara veta om det är X-change eller X-change2 som du har. X-change2 används för det mesta till allround och dressyr medans X-change används först och främst till hoppsadlar. Länkar till grossistsidan så kanske du känner igen vilken färg det är på ditt koppjärn och kan därigenom härleda till vilken sort du ska ha.

http://www.danrider.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=62&lang=sv

Jag som är nybliven ägare till en Knights lancelot (allround/allround mot hopp) Lärde mig nyss här att det finns X-change OCH X-change2. Gissar att det är X-change jag har till min sadel...

Om jag får bli lite OT måste jag snabbt fråga - kan man byta koppjärn själv (som med wintec) eller måste man lämna in sadeln? Tog för givet att det går att göra själv, men nu blev jag plötsligt osäker... kunde inte somna, utan för tvungen att googla på nätet ;)

Någon som vet eller kan tipsa om hemsida där man kan få veta graderna till de olika järnen? MW är väl "standard" men jag behöver vidare.. osäker på hur mycket vidare dock. Om jag rör till tråden, så har jag mina funderingar här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1097803

Senast ändrad av en moderator:

Min Trainers tror jag inte man kan byta koppjärn på själv, då man måste öppna sadeln..

KL*

Jag har fått hem min trasiga sedel nu, och koppjärnet är verkligen rakt av mitt under framvalvet. Det är ett vitt järn som sitter i, inte ett silver..
Pratade med sadelutprovaren som jag köpte sadeln av, och han trodde mig i princip inte, det skulle tydligen inte kunna hända..:confused: Så ska åka upp med sadeln så han får se, han tyckte det var intressant, och ordna med grantier. Han sa att tillverkaren förmodligen kommer krångla, men inte han, så det var ju bra, haha. Jag vill mest bara ha en sadel..!

Kommer se lite småkul ut när jag kommer med brutet lårben och starkt hävdar att jag har världens snällaste häst som verkligen inte har orsakat skadan på min sadel...! :crazy:

Jag har lyckats förbruka två ljusgråa koppjärn i X-change serien ! Men har inte en skråma på sadeln.. Det är dock skruvfästena som gått av ,jag fick nya järn från återförsäljaren utan problem..

Hm, på honom lät det som att det var nästintill omöjligt om man inte gått runt eller gått omkull.
Ja han sa att tillverkaren kunde krångla, men det lät som om han (återförsäljare) skulle stå för kostnaderna. Om han hade rätt järn hemma skulle det fixas på plats, annars hoppas jag att han står för kostnaden att låta sadelmakaren som bor mycket närmare fixa det, om han inte har järnet hemma och måste skicka. Jag har inte lust att åka upp en vända till..

Väcker liv i denna gamla tråd.

Undrar om alla trainers sadlarna har utbytbara koppjärn eller från vilken årsmodell började dom med det?

Tacksam för svar :)

Väcker ännu liv i tråden, vet nån från vilken årsmodell dem började ha utbytbara koppjärn? Och när dem "ställde om helt" som det står dem har gjort. Hur byts dem på Trainers sadlar?

Väcker ännu liv i tråden, vet nån från vilken årsmodell dem började ha utbytbara koppjärn? Och när dem "ställde om helt" som det står dem har gjort. Hur byts dem på Trainers sadlar?
Trainers tillverkas väl på samma bom som Lippo och Pessoa? De bytte till nya systemet med utbytbara järn i bommarna samtidigt. Har inget konkret årtal, men 3-4-5 år sen kanske?

Ja det är samma som Lippo och Pessoa vad jag förstått. Men jag har kollat i gamla trådar från typ 2009 där det skrivs om utbytbara koppjärn på Trainers, så det borde vara äldre än så.

Min trainers som tråden från början handlar om köptes 2009 och hade utbytbart järn. Det var ingen ny sadel så absolut innan 2009

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 947
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix