Koppelträning?

A

Axelle

Jag håller nu på att lära Oskar (hermelinkanin) att gå i koppel. Vi har hunnit så pass långt att vi vant oss vid selen (han inbillar sig inte längre att matte försöker tvinga på honom en strypsnara.. :smirk: ) och vid det klirrande ljudet mellan ringen på selen och haken på kopplet. Nu närmar vi oss alltså själva att-gå-i-koppel-momentet. Det är också här frågorna hopar sig.

Jag har lyckats hitta detta;

"Kaninen ska först lära sig gå i sele och koppel
Sen måste du lära din kanin gå i koppel. I början får du låta den gå dit den vill, så den får snusa runt i sin egen takt. Dra inte i kopplet. Spring inte heller efter kaninen, då kan den bli rädd. Så småningom märker du hur du kan styra kaninen i kopplet, och då är det dags att börja träna hoppning."

Men vart ska jag då hålla till? Mitt rum känns inget vidare lämpligt då jag inte kan hänga med bland diverse skrymslen och vrår. Där skulle vi trassla in oss och kopplet skulle nog uppfattas negativt. Men bör jag testa på detta ute första gången lr är det för riskabelt på något vis?

Sv: Koppelträning?

Gå ut. Hitta en fin lite gräsplätt. Sätt ner kaninen på gräsplätten och låt den springa. Även om kaninen inte är van vid koppel, så måste man från början vänja den vid att det kan dra ibland, så om kaninen vill springa åt ett håll den inte får så håll bara emot, dra inte.Om du inte har en totalt korkad (:angel: ) kanin så borde den ganska snart förstå att när det tar emot så går det inte åt det hållet.
Ta det bara lugnt och var ute korta stunder i början :)

Okej.. Så om jag tar det lugnt och sansat och inte utgår från att Oskar kmr att försöka mörda oss båda så kmr det hela att lösa sig.. :smirk: Ska bara förbereda mig mentalt en aning först. ;)

Jag tycker absolut att du måste hålla mot i kopplet när det behövs. Så länge du undviker att rycka och slita i det så tror jag inte att det blir några problem.:D

Min skrutt var ganska snabb med att accepåtera kopplet, trots en liten händelse i början... Jag lät honom först ha selen på sig när han sprang lös inne i huset, och det var faktiskt aldrig några problem. När vi sedan skulle gå ut i våran trädgård första gången så lät jag honom helt enkelt springa dit han ville men höll honom borta från häcken och trånga ställen. Tyvärr var jag inte tillräckligt observant i alla fall, för mitt på gräsmattan har vi en torkvinda som står, och där trasslade vi såklart in oss! Han blev riktigt rädd, men som tur var lyckades jag trassla ut oss och när han kände att han var fri så lugnade han ner sig. Det hade nog kunnat sluta med att han hade tyckt att kopplet var riktigt läskigt, men jag hade väldig tur och det blev aldrig några problem efteråt..

Jag menar absolut inte att skrämma upp dig med den här historien, jag vill bara hjälpa till så att du inte gör samma misstag som jag gjorde, nämligen att slappna av helt när det verkade gå bra, och därmed tappa kontrollen. Men sålänge du själv är lugn och bara är ute korta stunder i taget så tror jag att det kommer gå jättebra! :D (och akta dig för torkvindor... ;) )

Lycka till!

Oskar var jätteduktig! :) Till en början var han lite betänksam, då allt ju var totalt nytt för honom. Sedan upptäckte han att de där goda maskrosbladen som matte brukar plocka in faktiskt växte på marken och verkade då besluta sig för att en värld klädd av maskrosblad inte kan vara så tokig. :D Sedan skuttade han runt på gräsmattan och tyckte att det hela var jätteroligt, samtidigt som han fortfarande var lugn och sansad. Han var väldigt sugen på att skutta in i syrenbusken ett tag, men när det tog stopp så valde han helt enkelt ett annat håll och sprang vidare. :banana: Min skrutt äger ett visst mått av sunt förnuft som jag inte anat tidigare. Jag är så stolt! Maha! :D

Vad roligt! :banana: Så kul att det gick bra, man blir ju bara så lycklig! :D

Eller hur.. Jag befarade att han skulle bli alldeles hysterisk och att både han och jag skulle jaga omkring uppskärrade till max. :D Hoppas på att det är lite bättre väder imorgon, idag var det så rått och ruggigt ute. Oskar frös efter bara några minuter, han som inte är van vid väder och vind. :crazy: Men det är väl en vanessak.. När buren är färdigmålat och ihopsatt så flyttar han ju ut dagtid. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka