Kopparsulfat till hovar - hur blanda?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ashira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 9 741
A

Ashira

Hej. Pålle har börjat få bärrandsröta och jag har upptäckt det i ett tidigt stadie. Har skaffat kopparsulfat eftersom många verkar rekommendera det, även hovslagare.

Fick tips om att blanda med ljummet vatten men nu undrar jag: Ska det inte blandas ut helt? De blåa kristallerna "smälter ju inte"!?

*nä, kemin i skolan var inte min starka sida*

Sv: Kopparsulfat till hovar - hur blanda?

Vet inte riktigt hur du menar, men jag blandade det till en 'gröt' och strök på?

Hmm, jag hoppas jag fått tag på rätt sort? Blåa kristaller?

jo, det smälter. jag blandar 1x4.

Men hur lång tid tar det då? Jag blandade för en halvtimme sedan och vattnet är visserligen lite blåaktigt men det finns massor med kristaller kvar som inte löser sig. Men det kanske är normalt? Allt löser sig kanske inte?

På skolan när hästarna hade strålröta blötte vi små bommulstussar med vatten och doppade dom i kopparslulfat och tryckte ner dom i strålen. Så bytte vi tussar varje dag, och det funkade bra.

Fast ännu bättre funkar det med tussar blötta med lotagen, fast det är på recept. Vet inte hur det funkar på bärrandsröta men till strålröta funkar det jättebra.

Hmm, jag hoppas jag fått tag på rätt sort? Blåa kristaller?

Jag vet inte hur man köper kopparsulfat till hästar men antar att det inte är ngt annorlunda mot en vanlig kemikalieburk .
Kopparsulfat är riktigt klarblå kristaller. De löser sig i vatten om du inte tar massor av det men det kan nog ta ett tag. Jag hade nog tagit ganska varmt vatten och sedan skakat kraftigt.

Ok tack! :) Då är det nog rätt.

Jag tror inte det finns speciell kopparsulfat för hästar. Jag köpte det i en färgaffär. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 034
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 514
E
Foder & Strö Hej Hej! Det finns nog liknande trådar om man letar, men jag ville ha lite mer individuellt på min häst :) Jag har en Nordis-travare...
Svar
11
· Visningar
1 269
Senast: Nica2
·
K
Hästvård Hej. Min häst har fått lamellrandsröta, dvs lite tendenser till det på tre av hovarna och på den fjärde lite mer. Har så klart haft...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 228
Senast: Kalle_Choklad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka