Kopparsaltsten

S

Svanhild

Vad kan hända om en häst kommer åt en sån där viltslicksten med koppar i? Är det farligt för dem?

Sv: Kopparsaltsten

Nej. (men inte bra för ev får i hagen). HH

VA? Inte bra för får? Får (de flesta raser) ska ju tom ha koppartillskott! Nja, det har jag svårt att tro, vet många som ger just sådana stenar till får o getter.

Men som sagt hästar, dem brukar man ju ge vanliga vita stenar utan massa annat i.

Då återkommer jag till frågan är de där stenarna med koppar o a-vitamin o andra mineraler i farliga för hästar?

De flesta raser behöver koppartillskott. Det finns nån enstaka annan ras.Texel Och Ostfriesiskt mjölkfår är det väl som är känsliga mot koppar

När det gäller får så är det så att "fri" tillgång via salt eller mineralsten inte rekommenderas till får av de större köttraserna.
Dessa får är ganska glupska och kan överdosera om de får äta fritt. Därför tillverkas speciella stenar till får utan koppar.
Vet att det stämmer, tyvärr och har också tagit reda på mer om. För på bara några timmar så dog tre av mina klipskaste får sedan de kommit åt fel mineralfoder.
Däremot så behöver alla även får koppar i rätt mängd.

Nej de är inte farliga för hästar, däremot har jag fått lära mig att de inte är lämpliga, utan det är bättre att ha saltsten och ge mineraler och eventuella vitaminer i fodret. Detta för att foderstaten ska stämma på bästa sätt och för att inte en del vitaminer/mineraler ska överdoseras/underdoseras.

. För på bara några timmar så dog tre av mina klipskaste får sedan de kommit åt fel mineralfoder.
Däremot så behöver alla även får koppar i rätt mängd.

Min granne har gjort samma erfarenhet. Han råkade sätta in en mineralhink som inte var kopparfri till sina korsningsfår och vips så var den slut och han hade ett par avlidna och flera sjuka tackor.

Hästar har oftare kopparbrist än järnbrist och tar inte skada av kopparhaltigt foder, men väldigt ”goda” mineralhinkar är inte att rekommendera till hästar för dosen av t ex selen och vitamin A kan bli för stor om de slukar den. HH

VA? Inte bra för får? Får (de flesta raser) ska ju tom ha koppartillskott! Nja, det har jag svårt att tro, vet många som ger just sådana stenar till får o getter.

Men som sagt hästar, dem brukar man ju ge vanliga vita stenar utan massa annat i.

Då återkommer jag till frågan är de där stenarna med koppar o a-vitamin o andra mineraler i farliga för hästar?
Vi köper alltid SP horse. Den TROR jag det är xtra koppar i.

OJ, dött?! Det var drastiskt! Såg du några speciella symtom på fåren innan de dog?

Fåren blir svaga och får gulsot.

Så här skriver Hutchinson och Symington i ett arbete från Trentuniversitetet.
”The accidental feeding of mineral supplement designed for cattle or horses will very readily kill sheep.
Mineral copper in supplement for sheep needs to be less than 5 ppm while horses and cattle require in excess of 25 ppm.”

HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 068
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vi har Himalayasaltsten och den lossnar ju från snöret till slut. Då har vi en sån liggande saltstenshållsre där jag lägger bitarna. Nu...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30