Kopparrör och vatten

S

Stalledräng

Hallå på er !
Vi bygger stall och ska in m vatten nästa vecka. Vås VVS-are har "hört" att det inte är bra m kopparrör som dricksvattenledning till hästar. Stallet är förprövat o klart fast där skrev vi plastslang men vi har ändrat oss och vill ha lite kraftigare kopparrör (samma innerdiameter...) som det skall dras självreglerande värmekabel inuti..
Ledningen går från uppvärmt utrumme ut i stallet så det ska inte frysa... Har dammsugit nätet efter info om kopparrör och vatten men hittar inget. Vår kontakt som granskade förprövningen har semester och det hastar lite...Hjälp, någon !!
Tackar på förhand

Sv: Kopparrör och vatten

Den info jag hittat jämför med maxgräns av koppar till häst tyder på att det är helt ofarligt.
Vill du vara helt säker så ta ett vattenprov o skicka till analys när anläggningen är färdig.
PL

Jag tror att från början är det nog inga problem... men senare. Det blir ju som beläggningar inne i koppar rören (det är en av anledningarna till den nya plaströren) och när dessa "släpper" är det inte så hälsosamt. Vi hade koppar rör i våran sommarstuga. Nu har vi varit tvugna att byta ut dessa pga att det blev för hög koppar halt i vattnet. Är man blond och tvättat håret med det vattnet blir man grönhårig.
Detta är ett gammalt hus så ledningarna är typ 40år eller nått sånt. Men det är iaf vad jag vet.
Personligen skulle jag välja plaströren. Dom må se fjolliga ut och inte framstå som hållbara men på dom rör vi använde var det massor av års garanti.... så jag tror att dom är bra.

Senast ändrad av en moderator:

Riktigt men nivån där man blir grönhårig ligger väldigt långt under den där det börjar bli farligt för hästar. Sen kan det vara bra att veta vilket vatten man har eftersom vattnets hårdhetsgrad påverkar.
PL

Ja, så kanske det är...
Jag är inte så insatt i det där. Var bara "åskådare och åhörare" när det byttes rör i sommarstugan.
Men rent logiskt sett borde det förr eller senare hända nått med rören oavsett vattenkvalitet. Det kanske bara tar längre tid under bra förhållanden.

Går det tillräckligt långsamt är det inget problem.
Utan att vara riktigt säker så tror jag att det finns ett pH över vilket inget händer. Nån kemist??
PL

hur ofta spolade ni rent era rör då? det rekommenderas väl att man bör göra det efter ett tag (20 år eller nåt)..

Det jag har hört som spräckt "myten" om att det blir massa koppar i vattnet är att den stunden vattnet ligger i kopparledningen är så kort så att det inte påverkar vattnet..

som mirjada sa så var det 40 år gamla ledningar som hade börjat ge ifrån sig beläggningar.. så, byt om 20 år.. det behävs kanske en rust då och då kan man passa på att byta rören då också, det ska inte vara så svårt.. i stallet där jag hänger bytte de ut vattennledning till 10 spiltor på 1 dag så..

använd kopparrör du..

Jag vet inte... det är min bror som är rörkrökare som skött detta och det var han som sa att vi var tvungen att byta dom pga beläggningarna som blivit. Det är även min bror som har haft koll på systemet de senaste åren så jag har ingen aning.
Kanske ska tillägga att till huset är en gammal grävd brunn men vattnet var enligt analysen helt ok att dricka mm (prov togs både från brunnen och sedan från kranen inne). Det vattnet som togs inne var olämpligt som dricksvatten. Vet ej vad värdena var.

Tackar för inläggen !! Vi har varit tvungna att borra ny brunn, även för vår egen del, och det ska in både järn o kalkfilter så vattnet lär bli ok. Sedan kommer det ju aldrig att stå stilla länge i rören ut till hästarna...
Undrar om vi inte kör på kopparrör ändå ! Ska fundera en dag eller två till.

Jag är inte så insatt i kopparrör och om de avger koppar till vattnet, men jag vet att pH-kurvan för när koppar börjar utsättas för korrosion är 9,2. Jag jobbar med matarvatten för pannor och turbiner och vi har som larmgräns 8,8 till de gamla turbinerna som innehåller koppardetaljer. Tyvärr kan jag inte den undre korrosionsgränsen för koppar.

läste på litegranna om koppar och hästar, hästar är inte känsliga för koppar och ett överskott på koppar är inte farligt..
så själva oron över att det ska bli för mycket koppar i vattnet gör hästarna är som en myt.. med hål på..

(de enda farliga kopparna är tekoppar som kan gå sönder mot stallgolvet och flisorna kila in sig i hoven men.. )

Tack för hjälpen ! Är nu övertygad om att det inte är nå'n fara för hästarna m kopparrör. I värsta fall får vi väl byta rör efter 30-40 år, eller nå't... :)
Eventuelle tekoppar får stanna i sadelkammar'n !! Hej Hopp !!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka