Sv: Köpekontrakt
Om vi bortser från alla om och men, så är grundreglerna solklara. Enkelt skrivet, är det så här:
Man kan, mellan privatpersoner, göra vilka överenskommelser som helst och föra in dom i ett köpekontrakt. Allt är tillåtet och giltigt, under förutsättning att man inte bryter mot andra lagar och regler.
Om endera parten vill ha förbehåll för framtida händelser, går det alltså bra. Men, för att förbehåll ska ha ett reellt värde, behöver dom kopplas till en klausul, som säger vad som händer, om förbehållet inte följs!
Exempel: Om säljaren inte fullföljer ett åtagande enligt förbehåll i kontraktet, säger klausulen t ex, att köparen skall ha 5.000:- som kompensation (eller vice versa). Det är alltså inte fråga om skadestånd eller liknande, vilka kan vara besvärliga att hävda i rätten, utan mer ett fullföljande av affären.
För mig är det en självklarhet att hålla mig till en uppgjord affär, även om den inte är helt, vad jag önskat mig. En fråga om moral! Gillar jag inte villkoren, är det upp till mig, att inte acceptera dom i första hand.
LIA, som hoppas att dom lagkunniga inte protesterar alltför mycket!