Köpa ? :(

F

ft_lover

Jag ska börja köra på en travskola och senare ta licens. Men det är såhär att jag har funderat på att köpa en ponny att lära mej med.
Jg har ridit 1 är är hästvan snart 4 år . ( till våren ) och jag kommer ha hjälp av en ursnäll och duktig kompis som kan köra . Tror ni det här är något att satsa på för att senare ha den ponnyn och tävla med .
Det finns tillgång att låna hästarna på travskolan,
men det finns lediga boxar där nu så det skulle passa perfekt tror jag.
Jag har bara haft en orolig känsla i magen av att jag inte är tillräckligt hästvan elr duktig.. Jag kan ju skötsel och så , men inte så mkt om sjukdomar och avmaskning, eller asså jag vet lite.. asså några sjukdomar typ enkla grejer som ringorm, mugg osv osv. Man kan alltid ringa veterinär om det skulle hända nåt men lite vill jag ju ha koll :S bärätta alla sjukdomar ni orkar och vet och hur hästen visar /hur det märks att hästen har dom .
och förklara hur ofta hästen måste avmaskas och rispa tänderna, samt veterniärs kontroll och sånt . hur ofta sker allt .? snälla , säg allt ni kan ! :D Vore tacksam för ärliga svar. vill absolut inte köpa en häst som jag inte är så pass duktig att ta hand om . men jag kommer ha hjälp , som sagt.
Tack .

För att svara på om du är tillräckligt duktig för att köpa en häst så skulle jag vilja säga att, nej det verkar du inte vara. Men å andra sidan så kan vem som helst klara av att ha häst om man har duktiga människor runt omkring sig som kan hjälpa till med alla problemsituationer och vardagsfunderingar som uppstår (foder, avmaskningar, hälsobekymmer, träning osv osv...). Med duktiga människor så menar jag duktiga VUXNA människor med mycket erfarenhet.

Jag skulle vilja råda dig till att passa på att låna häst på skolan om du nu har möjlighet till det. Passa på att lära dig så mycket du bara kan om hästar, läs böcker (man kan lära sig väldigt mycket genom att läsa bra böcker!), försök få bli skötare på nån häst som har en duktig ägare som du kan fråga osv.

Jag tycker att det är mycket positivt att du verkar inse att du kanske inte har tillräckligt med erfarenhet ännu för att ha en egen häst, självinsikt är en väldigt bra start om man skall bli en bra hästägare. Sen kan man ju tillägga att man blir aldrig fulllärd när det gäller hästar, det dyker alltid upp situationer då man inte själv har tillräckliga kunskaper utan måste vända sig till någon annan. Jag tror dock att det är viktigt att man har vissa grundläggande kunskaper och erfarenheter innan man skaffar egen häst så att man slipper utsätta sin häst (och sig själv) för de mest uppenbara misstagen i början.

Lycka till!

tack för din åsikt :)
jo , jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag skulle köpa en häst och den blev sjuk för att jag inte tar hand om den bra. Sjukdomar och sånt är det jag måste studera mest asså.
för sktsel akn jag ju och sånt , utan skryt trodde folk jag ridit längre än jag hade , men man måste väl ha fleeera fleeera års hästvana innan man skaffar häst.
Jag har tänkt nu lite grann och jag hoppas fler kommer komma med sin åsikt. Jag bollas mellan att vilja köpa en egen ponnytravare och lära mig på ellr att köpa efter att jag tagit min körlicens (om jag tar den, förhoppningsvis).. men jag ska prata med min pappa också. tack för det du skrev. :)
Hoppas fler kommer skriva i den här tråden .
Puss ;)

Jag hade 13 års hästvana innan jag köpte min häst och jag kände mig inte alls tillräckligt erfaren i början (gör det fortfarande inte ibland och nu har jag haft häst i många år). :smirk:

Det är egentligen inte sjukdomar som är det svåra med att ha häst, utan det är att utfodra den, sköta om den, välja utrustning till den och träna den så att den inte får några sjukdomar och skador.

Hur mycket kan du till exempel om vad hästar skall ha att äta? Har du varit skötare på någon häst eller hur har du fått den hästvana som du har? Har du gått på ridskola eller har du ridit privathästar? Det räcker inte bara med att kunna borsta sadla och tränsa för att kunna sköta om en häst.

Har du funderat på om du har råd att ha häst? Min häst kostar mig ca 4500 kr i månaden att ha, det är ganska mycket pengar och det är definitivt inga orimliga kostnader om man som jag har oturen att ha en häst som råkar ut för en skada. Veterinärräkningar är väldigt dyrt. Även om man har en helt frisk häst kostar det ofta minst 3000 kr i månaden att ha häst.

Jo , det var på ridskola, ridlägren och sånt, var i stallet varje dag och hjälpte till o fodra, ta ut hästarna osv... ,
jag kommer ju köpa en shettis isf och dom annonser jag kollat på har varit ganska bra pris med utrustning till inklusive rockard . Nej , jag vet att JAG inte har den kunskapen med utfodring och sånt , men jag har tänkt på det också och tänkte att jag ska be om den gammal foderstaten isf . Där jag ska ha den kostar det 1300 i månaden då ingår : havre, betfor hö och spån .
Jag har inte tagit reda på så mkt mer om et stallet men jag anatr att man sätter upp foderstaten på boxdörren så blir hästen fodrad med dom andra ..
Vi har redan en häst . en travare , fast han är i italien nu och tävlar . han kostar 12.000 i månaden och nån månad för ett tag sen 52 :s men det är ju pappa som betalar för honom och han springer ju in pengar och försörjer sig själv . Vi tnkte att han klarar väl av att springa in för en hästkompis och därför ville vi köpa .
Men jag har deftinitivt ändrat mig nu. tror jag .
Jag vet att jag inte skulle klara det själv. jag har inte så mkt kunskap. det är ju det med att min kompis är skitduktig..
tack för hjälpen .puss :D

Tycker du skriver väldigt klokt och jag är säker på att den dag du skaffar en egen ponny kommer den att få det jättebra! :)

Men har du chansen att låna en häst på travskolan så ta den, och så småningom kanske du kan låna en lite äldre ponnytravare från någon att börja tävla med. Det är skönt att slippa ha allt ansvar själv i början, och lånar du en häst från en seriöst person, kan ju ägarna berätta vad den ska äta, hur du ska sköta den och så vidare.

Hoppas det går bra - kul också att er andra häst är duktig tävlingshäst!

:banana:

Hej ¨Jag tycker att du ska avvakta med att köpa en ponny bara för att du kommer att få mycket mer erfarenhet och bli tuffare allt eftersom och då vill du säkert ha en ponny som är mer frammåt och tuffare än vad man vanligtvis brukar skaffa som första ponny så att vänta med köp är nog inte fel, ev. så kan du kanske få ta någon lugn läromästare på foder ett tag till att börja med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 164
Senast: Eurydome
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.