Köpa westerntränad häst?

V

Valkyriaa

Hur ska jag börja nu? Jo, såhär ligger det till:
Jag är på gång att köpa en till häst, jag har redan en häst men då min sambo också håller på mycket så vore det kul om vi kunde hålla på mer tillsammans.
Jag har aldrig ridit western, har inte ens suttit i en westernsadel, men på senare år har jag verkligen fått upp ögonen för denna gren. Jag skulle så hemsk gärna vilja lära mig, det verkar hur kul som helst, och vilken känsla det måste vara! Ja, det kan ju bara ni som vet beskriva förstås, men jag gissar ;)
Så nu till frågan; Är det bäst att köpa en westerntränad häst som kan lära mig, eller ska jag köpa en icke westerntränad häst så vi kan lära oss tillsammans?
Och vad gör jag om jag trots allt inte skulle fastna för denna gren när jag har kommit igång?
Hm, väldigt svårt att formulera en bra text känner jag. Det låter lite fel, men jag kan ju hoppas att ni förstår vad jag menar :)

Sv: Köpa westerntränad häst?

Jag är då bara nybörjare på western.

Men rent logist boder det vara lättare att lära sig på en redan skolad westernhäst. Än att både skola sig själv och hästen samtidigt.

jag gör dock det sistnämnda då jag är på gång att köpa en 2åring, då min älskade ridhäst har blivit utdömd. Men henne hade jag börjat skola om, men gud vad svårt det är att lära om både sig själv och häst.

Jag är nybörjare, och hade jag köpt häst idag hade jag köpt en läromästare. Nu skolas både jag och min häst, och visst funkar det, med en bra tränare (som jag dessutom får ringa och sms:a när som helst, tack gode gud för det!). Och visst lär jag mig mycket, men jag skulle hellre ha en läromästare.

Du kommer fastna, jag lovar dig! ;)

Men, om du mot förmodan inte skulle göra det, så ja, då händer inget annat än att du står med en westerntränad häst som du kan ha hur kul som helst med, även om du inte vill tävla inom western. Det låter väl bra?

Jag tror som de andra att det är bättre att köpa en läromästare och sedan skola sig själv.
Men, även jag är ny på western och sitter med en liten unghäst som ska ridas in.. Fast jag rider endel på andra westerntränade hästar och med en duktig tränare till hjälp så funkar det ju ändå.
Hur som helst tror jag att du fastnar..:)
Lycka till!

Tack för era svar! :)
Jag får se hur jag gör med hästköp, har letat hela våren men inte hittat något intressant. Jag är nog ganska kräsen :angel: Men det ska ju kännas rätt, annars är det ingen mening. Just nu ligger jag lite lågt med hästletandet, går och funderar på om man skulle kunna ta några lektioner (vi har trots allt en westernridskola bara ett par mil härifrån) och se hur det känns där. Nackdelen med det är ju att det kostar en himla massa pengar samt att det tar lite tid, måste ju hinna med att ta hand om min egna häst först och främst. Men prova på tycker jag iaf att jag kan göra! :idea:
Fastnar jag för det så blir det nog hästletande igen, den här gången efter ett westernämne. Jag tror på det där med läromästare..

Hur kom ni westernryttare igång med westernridning? Har ni alltid ridit just western, eller började ni med vanlig engelsk ridning?

Så här kom jag in på western: Jag köpte ett arabsto för ca fem år sen som jag eg skulle rida "allround" på. Hon var både riden i dressyr o hoppning men så sa den tidigare ägaren att hon hade varit tornér-spelshäst innan också "så det går säkert att rida henne på westernvis också", sa dom.
Detta började jag naturligtvis fundera på eftersom jag var lite nyfiken på western..:) så jag köpte en westernsadel o det fungerade hur bra som helst :love: Jag läste en hel del om westernridning också plus att jag red några ggr på en westernklubb i närheten.
Tyvärr fick jag ta bort mitt fina arabsto efter 1,5 år pga en cysta i ett ben men nu har jag en haflinger som jag tränar i western.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 040
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat