Köpa westerntränad häst?

V

Valkyriaa

Hur ska jag börja nu? Jo, såhär ligger det till:
Jag är på gång att köpa en till häst, jag har redan en häst men då min sambo också håller på mycket så vore det kul om vi kunde hålla på mer tillsammans.
Jag har aldrig ridit western, har inte ens suttit i en westernsadel, men på senare år har jag verkligen fått upp ögonen för denna gren. Jag skulle så hemsk gärna vilja lära mig, det verkar hur kul som helst, och vilken känsla det måste vara! Ja, det kan ju bara ni som vet beskriva förstås, men jag gissar ;)
Så nu till frågan; Är det bäst att köpa en westerntränad häst som kan lära mig, eller ska jag köpa en icke westerntränad häst så vi kan lära oss tillsammans?
Och vad gör jag om jag trots allt inte skulle fastna för denna gren när jag har kommit igång?
Hm, väldigt svårt att formulera en bra text känner jag. Det låter lite fel, men jag kan ju hoppas att ni förstår vad jag menar :)

Sv: Köpa westerntränad häst?

Jag är då bara nybörjare på western.

Men rent logist boder det vara lättare att lära sig på en redan skolad westernhäst. Än att både skola sig själv och hästen samtidigt.

jag gör dock det sistnämnda då jag är på gång att köpa en 2åring, då min älskade ridhäst har blivit utdömd. Men henne hade jag börjat skola om, men gud vad svårt det är att lära om både sig själv och häst.

Jag är nybörjare, och hade jag köpt häst idag hade jag köpt en läromästare. Nu skolas både jag och min häst, och visst funkar det, med en bra tränare (som jag dessutom får ringa och sms:a när som helst, tack gode gud för det!). Och visst lär jag mig mycket, men jag skulle hellre ha en läromästare.

Du kommer fastna, jag lovar dig! ;)

Men, om du mot förmodan inte skulle göra det, så ja, då händer inget annat än att du står med en westerntränad häst som du kan ha hur kul som helst med, även om du inte vill tävla inom western. Det låter väl bra?

Jag tror som de andra att det är bättre att köpa en läromästare och sedan skola sig själv.