köpa valp, men jag går på kryckor?

Rebeckafalk

Trådstartare
Hej ! finns bara negativa saker inom att skaffa valp nu när jag har kryckor, MEN vi har sällskap av varandra på dagarna, lär känna varandra o.s.v Och så har jag något att göra, har varit kryckad i 11 veckor och var ej läkt så ska ha gips ytterligare 6 veckor.. men få börja gå på benet om 1 vecka.

Så hur dumt låter det ? Visst sambon är ju hemma mellan 16,30- 06,30 på vardagar.. Så kan kan ju ta en längre promenad medans jag kan försöka rasta den på dagarna och umgås med den :)

Kryckorna och gips fick jag efter ett fall av en häst... Så ta det lungt där ute i halkan alla hästtjejer !:)

Sv: köpa valp, men jag går på kryckor?

Hur ser situationen ut när du inte går på kryckor längre? Har visserligen inte haft valp själv, men tror det är sällan en valp är ensamhetstränad och klar efter 6 veckor ;)
Har du hittat en valp som kan vara aktuell redan nu, kollat kennel/uppfödare osv? Är detta ett beslut ni funderat på tidigare, tittat på raser osv?

Hur ser situationen ut när du inte går på kryckor längre? Har visserligen inte haft valp själv, men tror det är sällan en valp är ensamhetstränad och klar efter 6 veckor ;)
Har du hittat en valp som kan vara aktuell redan nu, kollat kennel/uppfödare osv? Är detta ett beslut ni funderat på tidigare, tittat på raser osv?

Ne jag blev ju arbetslös genom att jag bröt foten så ska börja plugga distans hemma efter jag är klar med foten ;P och söka jobb men det lär det ju inte finnas... Men tanken är att börja plugga :)( hemma)
Ja vi har hittat en kull som vi är sugna på, efter många om och men blev det ingen liten chihuaua som jag vill .. men blir en liten stor hund^^ Och har pratat med uppfödarna :)

tja, har ni tänkt igenom saken ordentligt så, och vet hur ni skall lösa det när du får jobb och så, så why not. Men sen har jag ingen erfarenhet som sagt av att ha valp, men kan tänka mig att det inte är helt smidigt (beroende på hur man bor och så) med alla kissepauser som en valp behöver när man går på kryckor. Och sen ifall det är en stor hund kanske man behöver större rörlighet än du kan erbjuda?
Om ni har bra kontakt med uppfödarna kanske de kan hålla valpen åt er tills du blivit av med gipset? Eller åtminstone till du kan gå mer på gipset?

tja, har ni tänkt igenom saken ordentligt så, och vet hur ni skall lösa det när du får jobb och så, så why not. Men sen har jag ingen erfarenhet som sagt av att ha valp, men kan tänka mig att det inte är helt smidigt (beroende på hur man bor och så) med alla kissepauser som en valp behöver när man går på kryckor. Och sen ifall det är en stor hund kanske man behöver större rörlighet än du kan erbjuda?
Om ni har bra kontakt med uppfödarna kanske de kan hålla valpen åt er tills du blivit av med gipset? Eller åtminstone till du kan gå mer på gipset?

ja det låter ju bra :D

Nu har jag aldrig gått på kryckor men de största problemet jag inbillar mig är väl att rumsrenhetsträna. Vet inte hur smidigt det är att lyfta upp en liten valp och "springa" ut på gräsmattan varje gång den behöver kissa om man samtidigt går på kryckor. Personligen tycker jag det där verkar nog jobbigt när man är helt rörlig, helst om man bor några trappor upp i lägenhet. Kanske därför jag valt bort rumsrenhetsträningen med mina hundar. :D

Några längre promenader ska väl valpar ändå inte gå på så det ser jag däremot inte som ett problem.

Senast ändrad:

Jag tycker inte att de låter så dumt. En valp ska ändå inte gå några längre promenader. Gå ut och göra behoven och busa lite räcker första tiden.
Däremot så måste du ut OFTA med den, skulle det funka även fast du har kryckor? :)

Jag har en valp på 12 veckor hemma nu (har haft henne sen hon var 8 v), och jag skulle då rakt inte rekomendera det med kryckor.

Visst GÅR det, men de första 2-3 veckorna fick jag springa ut ca 1 gång i halvtimmen, och då ska det gå fort som attan om ni ska hinna. Lägg därtill, att det iallafall här där jag bor, är snö, kallt, blåsigt och du ska dra på dig jacka och skor också innan du kommer ut med den lille.

Nu vet jag inte hur du bor, men jag som bor i lägenhet, och ändå har fördelen med första våningen, så ska ju inte en liten valp gå i trappor för mycket. Hur funkar det att hoppa på kryckor i en eventuell trappa med en valp under armen?

Usch, jag låter jättenegativ, men med mitt 6 veckorsgips för några år sedan färsk i minnet med en då vuxen hund, så aldrig att jag hade tagit hem en valp i det tillståndet...

Beror självklart på vad för hund också men, om man ser till att alltid gå ut innan den ställer sig och kissar, eller börjar leta kissplats så behöver man inte panikplocka upp valpen när den står och kissar inne, låter ju lite stressigt för även valpen :) Jag har alltid gått ut direkt efter mat, vila och lek. Tog inte länge för någon av hundarna, en staffe och en border. Båda blev rumsrena snabbt, och vi panikplockade max 3 gånger, gick ut innan det hände. :) Syns väldigt väl när valpen tänker kissa, vankar ofta runt lite och letar efter en bra plats, helst matta :)

Beror självklart på vad för hund också men, om man ser till att alltid gå ut innan den ställer sig och kissar, eller börjar leta kissplats så behöver man inte panikplocka upp valpen när den står och kissar inne, låter ju lite stressigt för även valpen :) Jag har alltid gått ut direkt efter mat, vila och lek. Tog inte länge för någon av hundarna, en staffe och en border. Båda blev rumsrena snabbt, och vi panikplockade max 3 gånger, gick ut innan det hände. :) Syns väldigt väl när valpen tänker kissa, vankar ofta runt lite och letar efter en bra plats, helst matta :)

Fast nja... Det handlar säkert, som du säger, om individ, men min lilla har inte visat något om att "leta" plats när hon ska kissa, bara sätter sig när det är dags. Däremot visar hon klart och tydligt när det är dags att bajsa, så det funkar.

Jag har inte heller "panikplockat" henne när hon redan satt sig, men det har hänt att hon ändå gått mot dörren när det är dags att kissa, och då är det panik om man ska hinna ut och kunna få till att kunna berömma och få henne att fatta grejen med att kissa ute;).

Nu har jag aldrig gått på kryckor men de största problemet jag inbillar mig är väl att rumsrenhetsträna. Vet inte hur smidigt det är att lyfta upp en liten valp och "springa" ut på gräsmattan varje gång den behöver kissa om man samtidigt går på kryckor. Personligen tycker jag det där verkar nog jobbigt när man är helt rörlig, helst om man bor några trappor upp i lägenhet. Kanske därför jag valt bort rumsrenhetsträningen med mina hundar. :D

Några längre promenader ska väl valpar ändå inte gå på så det ser jag däremot inte som ett problem.

Hur menar du där? Har du inte rumsrenhetstränat dina hundar?

Hur menar du där? Har du inte rumsrenhetstränat dina hundar?
Det var nog en konstig formulering, jag menar nog snarare att jag valde bort valp när jag skaffade hund och därmed också rumsrenhetsträningen. Jag har två vuxna omplaceringar och även om det hände någon olycka när de först kom så var de i grund och botten redan rumsrena.

Senast ändrad:

Jaha, det kanske jag borde fattat! Tänkte mest att 'vem vill ha en hund som pissar och skiter inne' :D

Liknande trådar

Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
2 021
Senast: dotzie
·
Övr. Hund Hej alla! Behöver nog mest skriva av mig lite... Hämtade hem vår lilla valp för en vecka sedan. Redan första dagen börjar sambon...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Swat
·
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 947
Senast: Fidelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka