Köpa valp efter att hunden gått bort

blizz

Trådstartare
Hur tänker ni kring det, kloka bukefalister?
Min hund gick nyligen bort, alldeles för tidigt på grund av sjukdom. Och jag känner redan en stor längtan efter att skaffa en valp.
Bör man vänta en lite längre tid med det?
Jag vet ju att jag vill fortsätta ha hund, men bör man ändå vänta lite med det och sörja färdigt lite mer innan man funderar på saken?
Ge mig era erfarenheter kring detta är ni snälla!

Sv: Köpa valp efter att hunden gått bort

Man ska göra det som känns bäst för en själv. Jag har varit tacksam för att jag nästa alltid haft två hundar, så jag direkt kunnat lägga min fokus på den hunden som funnits ensam kvar.

När jag visste att tiden för min sista shar-pei var räknad, så skaffade jag min första heeler - som till min glädje kom tidigare än beräknat, så jag slapp perioden som helt hundlös.

Så vill du ha ny hund snarast så kör på - men låt inte det få dig att slarva med vad du väljer, bara för att få hem en fort. Ja du förstår vad jag menar:)

När vi avlivade familjens första hund (-98) så hade mamma och pappa sagt att vi inte skulle ha någon mer hund på ett tag, för sorgen var så stor hos oss alla.

Men efter en vecka, när vi alla fyra (mamma, pappa, syster och jag) hela tiden inbillat oss att vi hörde tassteg i trappan och kom på oss själva att ibland stå och ropa efter hunden, så kunde vi inte klara oss längre utan sökandet efter ny hund började. Och strax därefter hämtade vi hem två nya valpar, en till mig och en till syrran :love:! Sen dess har jag alltid haft minst två hundar (tre just nu). Så som sagt, en vecka klarade vi oss utan hund :D!

Men det är ju som russinbulle skriver, man ska göra det som känns bäst för en själv. Vissa behöver en ny hund direkt, andra behöver en sorgeperiod för att sen kunna ta åt sig en ny familjemedlem.

Det finns inget rätt eller fel.

Känner du att du vill ha en ny hund så ska du skaffa en :) Det kan vara nog så jobbigt att vara plötsligt hundlös, jag skulle aldrig klara av det.
Inte menat att man inte ska vara noggrann i sitt val av nästa hund.

Tack för svar, hörni!

Jag förstår hur ni menar! Min tanke har ända sedan jag skaffade min (familjens) hund alltid varit att jag ska ha en till av samma ras från samma upfödare när denna hund blir äldre. Så att jag (som jag tänkte mig var lååååångt bort i framtiden) inte skulle stå helt utan älskad följeslagare när det var dags för honom att så småningom vandra vidare. Nu blev det ju inte så, men tanken på en ny valp i nuläget tar form allt mer.

Är du valpsugen så finns det väl inget skäl att vänta?

Jag köpte tom valp INNAN min gamle gick bort. För mig är det otänkbart att vara utan hund.

Jag kör helst med föryngring, dvs ny hund innan den gamle är för gammal för att kunna fostra/vara delaktig i valpens/unghundens liv.
En gång vart jag hundlös, det var förskräckligt.

Jag kör helst med föryngring, dvs ny hund innan den gamle är för gammal för att kunna fostra/vara delaktig i valpens/unghundens liv.
En gång vart jag hundlös, det var förskräckligt.

Samma här! Det är hemskt att vara utan hund :crazy:

Nu kan man ju hamna i situationer som TS, dvs att hunden går bort alltför tidigt, men generellt skaffar jag nästa hund medan den "gamle" är pigg och ung nog att orka med valpen.

TS - är du sugen så sätt igång att leta, kontakta uppfödare och finula på valp du, det tar ju tillräckligt lång tid ändå innan man väl har valpen hemma :)

När min gamla hund gick bort, nästan 15 år gammal, kändes det outhärdligt tomt, och jag mådde riktigt dåligt utan hund. Jag lyssnade efter hennes steg och andetag när jag vaknade på natten, såg mig omedvetet om efter henne utomhus. och skogspromenaderna, som jag annars älskar, kändes meningslösa utan hund.

Visst kunde jag ha skaffat en valp medan hon fortfarande levde, särskilt som hon levde "på övertid" sista året, och blev allt tröttare. Men jag ville inte utsätta henne för det, eftersom hon egentligen inte var intresserad av andra hundar, och ganska säkert skulle ha blivit olycklig och stressad av en livlig valp i huset. Så jag väntade.

Men när hon väl var borta tvekade jag inte ett ögonblick. Jag hade redan bestämt mig för ras, och började omedelbart leta efter födda eller planerade valpar. Det här var på senhösten, så det fanns inte så många att välja på, men jag hade tur och fick den sista tiken i första lämpliga kullen jag hittade. Så drygt två månader efter att min gamla hund fått sluta, flyttade min nya valp hem.

Och samtidigt försvann sorgen. En ny valp är den absolut bästa medicinen mot sorg och saknad. Visst saknar jag fortfarande min gamla vän, men man kan bara inte vara ledsen med en valp i huset. Särskilt inte en glad och tokig Welsh Springerspaniel, med ständigt viftande svans och ögon som lyser av livsglädje och odygd.

Så sörj du din gamla hund, men vänta inte med att planera för en ny. Det kan ta tid innan du hittar den rätta. Och du sviker inte din gamla hund genom att skaffa en ny.
Minnena finns ju kvar.

Svarar alla här.
Tack för att ni ger så fina råd. :bow:
Jag hade ju helst velat skaffa en till hund medan den som dog nu i dagarna fortfarande levde, men jag kom som sagt aldrig så långt då han bara blev ett år och elva månader.
Planen nu är att det blir en valp inom en inte alltför avlägsen framtid, som någon skrev så känns det som att den bästa medicinen är en valp.
Det är ju liksom därmed inte sagt att jag inte älskar och saknar den förra hunden otroligt mycket.

Min första egna hund gick bort förra hösten och jag har verkligen inte sörjt färdigt. I maj flyttade det in en valp här och jag är väldigt glad över det :)

Så gör precis som du själv känner!

Jag köpte direkt! Å min lille "skit" e 12 veckor idag :D Så nöjd å glad å hel igen framför allt! Visst sörjer jag min förra som också fick avlivas redan vid 9mån ålder, men det är lättare att bearbeta när huvudet är upptagen med annat. 2 dagar efter min förra hunds bortgång föddes min nuvarande lilla sötnos! Samma ras samma färg å hoppas på mer tur denna gång. Lycka till!!!

Som många redan skrivit så finns det inget rätt eller fel.

Jag fick ta bort min endast 5 åriga hane nu i Juli pga obotbar och kronisk sjukdom, han var mitt livs kärlek. Hans bortgång var det absolut värsta jag genomgått i mitt liv. Och då bör det nämnas att jag förra året tog bort mina två gammlingar pga ålder...

Så just nu sitter jag för första gången i hela mitt liv utan hund, känslorna kring det är oerhört blandade.
Tanken att skaffa "nytt" har slagit mig, men jag har stött ifrån mig den lika fort. Jag är inte på långa vägar redo att ta mig till någon ny, jag har fortfarande inte accepterat min hunds bortgång, på ett sätt så känns det som att jag sitter och väntar på honom.

Så, jag som aldrig varit utan hund och har alltid tänkt och trott att jag kommer skaffa mig en ny vän "direkt" efter den tidigare, hade alltså väldigt fel.

Så, gör det som känns bäst för Dig.:)

Har nyligen förlorat min hund, jag var totalt förstörd och ville ha en ny valp/hund direkt. Det var lugnande effekt att leta runt på blocket efter hundar som fanns till salu, bland kennelsidor på omplaceringar etc. Men jag visste/vet att jag inte har möjlighet att skaffa en hund just nu.

Jag tänker annars så här: Om man är en bra hundägare, som kan ha hund i motgångar så väl som framgångar utan att förlora sig själv i det eller tröttna på hunden även när den tycks leva för att ställa till det för sig. Varför inte ge en annan hund chansen att få ha en så fantastisk ägare? En som ser hunden för vad den är och accepterar dess personlighet. Men jag går mer i omplaceringstankar än valp tankar. Men fortfarande ungefär samma sak.

Det var en torsdag när vi fick avliva vår hund och på lördagen hade vi en ny. Det råkade bli så för jag hittade en omplacerings hund på nätet som jag bara inte kunde låta bli att åka och titta på för han passade mina behov perfekt och var av samma ras som hunden innan så han följde med mig hem och har inte ångrat det en sekund. Han har hjälp oss att komma över sorgen över den andra hunden. Det är inte fel att skaffa ny hund direkt. Varför ska man plåga sig med att vara hundlös om man vill ha hund?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 196
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 593
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka