Köpa vagn! Om ett år..

Tussilago

Trådstartare
Tränar ju nu min häst för inkörning! O idag pratade jag o tränaren om detta med utrustning. Han sade att han har en vagn jag kan få köpa! Och den var såå Fin! En jaktvagn i trä, men fina lyktor och det går att köra både enbet par och fyrspann med den! Skivbromsar o grejer! Helt ny och oanvänd.. Så nu ska här sparas! Kostar ju 50 000. Men det känns som en stor sporre att veta at den står där o väntar. Sparar nu, o så köper jag den nästa år är det tänkt. Han säger att selen jag bör ha till damen kostar ca 30-35000 oxå. Men vad snyggt det kommer bli såsmåningom!

Sv: Köpa vagn! Om ett år..

Låter som vagnen är väldigt tung om man även kan köra 4-spann med den! Jag skulle välja något annat som första vagn. Inte behöver du lägga 30-35 000:- får att få en fin sele heller! Tycker du ska köpa en bra sele för ca 15 000:- kanske och byta upp dig senare när du ser att körintresset håller i sig och allt funkar.

Han tycker jag ska ha en helcollersele, o de specialbeställs ju vad jag förstår för att passa hästen perfekt.. Tycker oxå det känns lite väl dyrt med en sån sele till en så pass ung häst.. Vagnen är nog inte så tung, det är ju en shire det här, och de klarar ju att dra ett par kilo. Så bör nog inte vara någon fara! nu sparas det för fullt här iaf!

Ååå en Shire. De är vackra! Har du någon bild? Ja, bara man har råd så är det väl inte fel med en helcoller! :love: . Blir nog skitsnyggt!
Lycka till med inkörningen!

Nä jag tycker inte det låter så vettigt...
Tävlar du körning nu?
Men när det gällar mataton då??
En sådan sele och vagn måste du ju ha då eller?

Du måste ju naturligtvis välja det du tycker passar, men jag tycker inte du kan gå efter hur snyggt ekipaget blir...?
Själv tycker jag hållbarhet och funktion går före...

Men har du gott om pengar så ... :crazy:

Tävlar du körning nu?
Men när det gällar mataton då??
En sådan sele och vagn måste du ju ha då eller?
Varför förutsätts hela tiden att man ska tävla i "normal"-körning om man inte kör trav? Tussilago skriver väl inget om det? Ska man tävla med en shire ligger förmodligen brukskörning närmare till.

Tussilago!
Helkollersele verkar helt fel! Den ska just passa hästen perfekt eftersom den inte har några justeringsmöjligheter och en unghäst lär garanterat ändra sig betydligt framöver.
Skaffa dig en (begagnad?) loksele istället, typ finsele, och gå över på t ex (begagnad?) halvkoller när hästen börjar bli färdigväxt. Sådana selar passar utmärkt till vagntypen.

LIA

Vem är denna som säger att du ska börja med 70000 i start kapital när din häst inte ens är inkörd? Lite lustigt när alla andra klagar över att de måste köpa dyra bra selar för 5000 när de upptäcker att de har en skitsele. Helt omvänt :) Kul för omväxlings skull med en som verkligen vill satsa på sin körning.

Men, jag håller med de andra, börja du med en Imperial eller idealsele och sen kan du ju investera i en Henk v d wiel, eller Tärnsjö om du vill för 25000.
Vill faktiskt veta vem denna är, verkar vara en höjdare inom körningen, PMa gärna

Jo men om man tänkt sig en jaktvagn+collersele är det nog inte brukskörning man tänkt syssla med tänkte jag?
Men varför skulle brukskörning eg ligga närmare till pga av att hästen är en shire??
Har förstås inte hört så mkt om just shire som tävlar (maraton-/presision-/dressyr-) körning...

Har förstås inte hört så mkt om just shire som tävlar (maraton-/presision-/dressyr-) körning...
Nej, det har ju inte jag heller. ;) Har t o m svårt att se en sådan hävda sig tävlingsmässigt i den körtypen.
Förstår du inte varför en shire passar bättre för bruks än "vanlig" körtävling? :confused:

Jo men om man tänkt sig en jaktvagn+collersele är det nog inte brukskörning man tänkt syssla med tänkte jag?
Skrev "Ska man tävla ..." med tanke på hästras och inte på vagnen. Man kan ju faktiskt ha mer än en vagn?

Den här frågan vore intressant att få svar på av någon: "Varför förutsätts hela tiden att man ska tävla i "normal"-körning om man inte kör trav?"
Kan ju utveckla till att fråga varför man alls förutsätter tävlande???

LIA

Nej, det har ju inte jag heller. ;) Har t o m svårt att se en sådan hävda sig tävlingsmässigt i den körtypen.
Förstår du inte varför en shire passar bättre för bruks än "vanlig" körtävling? :confused:

Jo en shire har svårare att hävda sig tävlingsmässigt inom den körningen men det har väl shettisar och övriga kallblod oxå?
Shire är ju större och just därför kanske inte kan göra like snäva svängar eller få en bra tid som tex halvblod/varmblod?

Målet är att vi ska tävla såsmåningom, i nån gren!
Får se hur det går! Hon är ju inte inkörd än.. Börjar oxå känna att jag kanske ska ha nåt lite billigare till att börja med. Men men man ska ha stora mål så kommer man iaf halvägs kan man gissa! Nån som ville ha bild, så jag lägger in en..
4435325.jpg

Kortet är taget av Emily Lappin
Förövrigt så har jag planer på att köra bröllop med hästen oxå, o då kan den vagnen kome väl till pass. men jag lär ju behöve en vanlig bröstsele o en marantonvagn oxå om jag ska tävla.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag vill nu äntligen slå slag i saken och köpa en sele och en vagn till min fjording. Hon kördes väldigt mycket av sina förra ägare och...
Svar
3
· Visningar
1 403
Senast: _L_
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30