Sv: Köpa ungt diplomsto eller äldre beprövat?
Är tävlingsbanan det slutgiltliga beviset för en bra avkomma? Och är det verkligen dit alla avkommor bör komma? Hmmm, det kräver ju faktiskt att uppfödaren, eller annan, fostrar, förbereder, tränar hästen
på rätt sätt inför alla tester som de "bör" genomföra. Detta kräver kunskap, kontakter och pengar.
Vad jag vill ha i en häst (och ev. avkomma) är en sund individ både fysiskt och psykiskt. Dvs har förutsättningar att rent fysiskt hålla för de krav man ställer på en häst i arbete. Arbete behöver inte innebära tävling, men utesluter inte att hästen tränas och rids lika mycket eller mer.
Hållbarhet och sunt psyke är i alla fall mina "honörsord". En bra, hållbar, arbetsvillig häst kan man göra mycket av. Den allmäna uppfattningen idag, internationellt, är att man inte bör avla för en gren eller egenskap; ex. enbart hopp eller dressyr. Idag avlar man på hästar som har dubbeltalang. Av den enkla anledningen att det ena kräver det andra. För man vill väl ha en så komplett häst som är möjligt?
För att även svara på ursprungsfrågan; jag hade nog om, jag var osäker, köpt ett äldre sto med god stam och som gett bra avkommor. Ta reda på så mycket du kan om stoets stam och bakgrund och ev. avkommor.
Har man inte stor erfarenhet är ett tips att åka på så många premieringar, tester, tävlingar som möjligt. Försök hålla koll på stammarna. Läs och fråga ALLA som kan tänkas ha kunskaper.
Ett annat tips är att följa med någon professionell (ex. vet.) för att se så många individer som möjligt. Läs på så mycket som möjligt om anatomi och fysiologi och om hur detta hänger ihop med hållbarhet och prestation inom olika discipliner.
Om det är ditt främsta mål att börja med avel så se till att lära dej så mycket du bara kan! Men var också kritisk och jämför vad olika peroner säger, läs på, och gör din egen uppfattning. Lycka till!