Köpa ungt diplomsto eller äldre beprövat?

Hannely

Trådstartare
Hej!
En liten fråga till er som håller på med avel. Det är inte aktuellt just nu, men min dröm är att någon gång kunna hålla på med avel i liten skala, ffa dressyr men gärna så allround som möjligt.
Min fråga är: vad ska man satsa på? Att köpa ett ungt sto, tex som fått diplom på unghästtester och med en intresant stam, eller satsa på ett äldre sto som man vet har gett bra avkommor? Fördelar, nackdelar, prisfrågan, risker med unga/äldre ston osv.
Bring it on!

Sv: Köpa ungt diplomsto eller äldre beprövat?

gällandes unga lovande eller gamla beprövade finns ingen regel. båda lika bra. Det gäller att välja med hjärtat efter individen i fråga. Jag har tittat på både snygga 3-åringar och helt oridna 12-åringar. båda är bra på sitt sätt. Prismässigt är det nog ingen större skillnad även om det äldre stoet borde vara dyrare i mina ögon

Visst är det prisskillnad.... Ett 3-års sto med bra stam och diplom är mkt dyrare än ett äldre avelssto, skiljer rejält.

OM jag skulle börja med avel idag så skulle jag nog försöka hitta ett lite äldre sto med "modern" typ och stam, med egna tävlingsmeriter. Skulle inte göra mig något om det vore ett triangelmärkt sto, såvida skadan är "akut" (dvs inte utdömd pga kotledsinflammationer).
Diplom på treårstest i all ära, men det visar ju inte om stoet har egenskaper som räcker på tävlingsbanan också Och det är väl ändå DIT man vill att avkommorna ska komma, eller?

Kotledsinflammationer orsakas till största del av ryttaren. Det är i alla fall min erfarenhet. Menar du att kotledsinflammation är ärftligt?

Är tävlingsbanan det slutgiltliga beviset för en bra avkomma? Och är det verkligen dit alla avkommor bör komma? Hmmm, det kräver ju faktiskt att uppfödaren, eller annan, fostrar, förbereder, tränar hästen
på rätt sätt inför alla tester som de "bör" genomföra. Detta kräver kunskap, kontakter och pengar.

Vad jag vill ha i en häst (och ev. avkomma) är en sund individ både fysiskt och psykiskt. Dvs har förutsättningar att rent fysiskt hålla för de krav man ställer på en häst i arbete. Arbete behöver inte innebära tävling, men utesluter inte att hästen tränas och rids lika mycket eller mer.

Hållbarhet och sunt psyke är i alla fall mina "honörsord". En bra, hållbar, arbetsvillig häst kan man göra mycket av. Den allmäna uppfattningen idag, internationellt, är att man inte bör avla för en gren eller egenskap; ex. enbart hopp eller dressyr. Idag avlar man på hästar som har dubbeltalang. Av den enkla anledningen att det ena kräver det andra. För man vill väl ha en så komplett häst som är möjligt?

För att även svara på ursprungsfrågan; jag hade nog om, jag var osäker, köpt ett äldre sto med god stam och som gett bra avkommor. Ta reda på så mycket du kan om stoets stam och bakgrund och ev. avkommor.

Har man inte stor erfarenhet är ett tips att åka på så många premieringar, tester, tävlingar som möjligt. Försök hålla koll på stammarna. Läs och fråga ALLA som kan tänkas ha kunskaper.

Ett annat tips är att följa med någon professionell (ex. vet.) för att se så många individer som möjligt. Läs på så mycket som möjligt om anatomi och fysiologi och om hur detta hänger ihop med hållbarhet och prestation inom olika discipliner.

Om det är ditt främsta mål att börja med avel så se till att lära dej så mycket du bara kan! Men var också kritisk och jämför vad olika peroner säger, läs på, och gör din egen uppfattning. Lycka till!

Tack för era svar!
Det är ju inte aktuellt än på ett par år, som student får jag nöja mig med en häst.....

Jag skulle köpa ett sto med egna meriter från tävlingsbanan och/alt. gett bra avkommor. Det absolut viktigaste för mig skulle vara att stoet är dräktigt då jag köper det. Detta p.g.a. erfarenheten att det kostar alldeles för mycket att köpa ett sto i avelssyfte och att det sedan visar sig att den är oerhört svår att få dräktig. Avel är dyrt som det är men ett sådant sto är bland det dyraste du kan ha, så skulle jag börja med avel idag och inte hade obegränsat med pengar så skulle stoet definitvit vara dräktigt vi köp. Det är mina erfarenheter.
Om man köper ett treårssto (diplom) så tycker jag att man skall betäcka henne ett år och därefter ge henne chansen på tävlingsbanorna innan man tar tillbaka henne i aveln, om det visar sig att hon har något att ge där, och då är det ett köp på längre tidsperspektiv anser jag.

Angående triangelmärkta ston p.g.a. kotledsinflammationer så anser även jag det som att det finns mycket värre diagnoser att undvika. Min erfarenhet är också att kotledsinflammationerna ofta uppkommer av felridningar eller avbelastning av någon annan skada och den skadan kan vara av intresse av undersöka rent avelsmässigt. Kotledsinflammationer kan även uppkomma genom en vrickning/stukning och det måste väl räknas som akut?

/Rafaella

Jag skulle absolut välja ett äldre beprövat sto om jag fick välja, särskilt om man är nybörjare. Egentligen spelar det ingen roll om hon har egna meriter om hon bevisligen och dokumenterat har lämnat goda avkommor innan. Det är mycket värt om mödernet i stort har lämnat bra avkommor. Hör dig för om mors och mormors andra avkommor. Sök i resultatdatabasen för tävlingsresultat, läs stamböcker m.m.
Ett yngre sto med diplom eller ett sto som tävlat med framgång kanske inte alls nedärver detta till sin avkomma.
För min del är det OK med ett triangelmärkt sto beroende på orsak. Ett sådant sto kan man oftast få väldigt billigt och eftersom avel inte ger så mycket pengar tillbaka kan man inte köpa dyra avelsston och få några pengar kvar. Tänk dock på att det ska vara "gångbar" stam. Det finns riktiga pärlor att hitta!

Tycker Jarrah resonerar mkt bra här. Hon om någon borde ju veta med dom resultaten hon nått med sin avel.

Själv har jag ett sto som är triangelmärkt och avlar på. Har inga egna tävlingsmeriter och heller inget super starkt möderne. Men var otroligt lovande innan en sparkskada. Därav kotledsinflammation på båda fram, då hon avlastade sitt onda ben.

Har sedan en 3 årig avkomma (sto) som är tänkt som mitt nästa avelssto. Hon är ej visad på 3 års test, men skall gå kvaliten är det tänkt. Får se åt vilken diciplin hon hamnar. Är tänkt att hon skall få en del meriter och sedan in i avelsboxen. Men mkt kan hända på vägen.

Ska man jämföra diplom/äldre sto så kanske det faller lika. Men ska man köpa ett äldre sto (vilket jag föredrar) så är ju inte det viktiga att hon har egna meriter utan att hon lämnat avkommor som kan prestera. Och som sagt, kolla syskon, mammas syskon, mormor etc.

Sen en annan sak, som jag själv insett - det gäller att hitta hingstlinjer (gäller även de man betäcker med) som andra gillar, det är viktigare än att man gillar dem själv ;). Kanske inte de mest poppis, för de finns de ju så många av, men det måste vara kända hingstar. Spelar ingen roll hur bra de är, hur bra stam de har - är de inte kända för "allmänheten" så tror jag avkommorna är svårsålda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka