Köpa unghäst?

Z

Zeita

Hur erfaren tycker ni man måste vara för att köpa en "unghäst" på 5 år som är inriden o vidareutbildad o som nyligen blivit valack? Förstår att detta är individuellt beroende på hästen i fråga men är man för oerfaren om man har ridit i ca 10 år och som medryttare hälften av tiden? Kommer att rida lektioner minst en gång i veckan och ha hjälp av erfarna personer om det skulle vara något.

Sv: Köpa unghäst?

Har du erfarna människor runt dig som kan hjälpa dig, samt tränar regelbundet för en bra tränare så tror jag nog att det går bra. Någon gång måste ju vara den första !

En femåring är ju faktiskt inte jätteung längre heller. Och fungerrar det inte så kan man alltid sälja hästen.

Ja, spontant så tycker jag att det kanske vore bättre med en mer erfaren och lite äldre häst för dig. Hur kommer det sig att det har blivit aktuellt med en så pass ung häst för dig?

Pansi skrev:
En femåring är ju faktiskt inte jätteung längre heller. Och fungerrar det inte så kan man alltid sälja hästen.
men sen kommer perioden när hästen är sex-sju år och då kan det va ganska påfrestande och tålamodsprövande att ha hästen...
det är mer jobb med en yngre häst, så man får känna efter själv vad man klarar och orkar med.

vad har du får mål med att ha häst?
vad vill du lära dej av hästen?

och om den är nyss kastrerad.....hästar som varit hingstar länge kan ofta vara knepiga i temperamentet.....

stirra dig inte blind på åldern!
det viktiga är att det är en häst du känner att du kan samarbeta med. Och som du vill lägga ner tid på. Och att du är beredd att mottaga hjälp om det behövs.

Jag köpte just en sådan grabb i höstas.
Eller han var 4 då men blev ju 5 nu i år. Det var min första stora häst men jag har haft flera egna ponnyer tidigare. Hade egentligen tänkt köpa en häst på ca 8-9 år men ingen av de hästarna jag provade kändes rätt och sen blev det av en slump så att jag åkte ut och tittade på den här unghästen. Och fastnade direkt! Det var precis en sådan häst jag letade efter!

Som någon tidigare påpekade, det viktiga är att du känner att du trivs med hästen och kan samarbeta på ett bra sätt med den. Mognaden mäts inte enbart i hästens ålder. Det finns tex två 7-åringar i stallet där min häst står som är klart mycket barnsligare än vad han är...

Mitt tips skulle nog vara att se till att prova några andra hästar också så att du har något att jämföra med!

Tack för alla svar. Egentligen har jag tänkt mig en häst som är 7-13 år men så dök den här upp och han är egentligen allt som jag har tittat efter. Dock har jag inte provat honom än så det är inte säkert att det blir av med just den.
Tycker att det är svårt att hitta hästen med stort H. Av alla annonser så är det bara en bråkdel som lockar och de flesta ligger på andra sidan av landet eller har någon fantasisumma.
De hästar jag har kollat på hittills har inte direkt motsvarat det som har skrivits i annonsen, synd att folk ofta förskönar sina hästar... :confused:

Målet är att hitta en relativt "ung" häst att kunna utvecklas tillsammans med. Vill inte att den ska vara över 13-14 år (även om dessa hästar underskattas) eftersom jag vill kunna behålla min häst i åtminstonde 15 år om jag har möjlighet.
Är lite rädd för att köpa en häst runt 14 år ifall jag blir tävlingssugen om några år och att min häst inte håller för det då.

Är den hästen väluppfostrad och bra i tempramentet så att du kan hantera den och uppfostra den vidare så låter det bra.
Om du inte redan gjort det så föreslår jag också att du kollar och läser lite böcker om unghästar och utbildning av unghäst så du verkligen vet lite vad du har framför dig, för det är nästan alltid mer jobb om man köper en unghäst än en äldre.
Lycka till!

Min häst var 5 år när jag köpte honom. Det var min första häst och jag hade nyss kommit igång att rida lite efter ett uppehåll på några år. Men jag blev kär :love: :D

Det har inte varit några problem. Visst var han lite busig i början och jag åkte av ett antal gånger första året men han har alltid varit jättesnäll och lätt att hantera. Nu har jag haft honom i 7 år. Inte ångrat mig en sekund! :) :love:

Det går att ha en unghäst även om man inte är så erfaren själv men har kunniga människor runt omkring som man kan fråga och som kan hjälpa till.

M.

Köpte mig också en femåring som förstahäst, eller ja ponny då.
Det gick ju jättebra, men samtidigt ska du ju förbereda dig på att det är just en ung häst du köper, och att det kan bli kneperier. Men samtidigt är det ju så härligt att kunnat vart med från en ganska tidig början :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama