Köpa unghäst/avelssto på Island!

fettso

Trådstartare
Vad kostar det att köpa en unghäst, säg ett föl eller ett ungsto på Island
med bra stam, bra rörelser?
Vad kostar det att ha hästen kvar på Island?

Jag har ju själv aldrig ens varit på Island, så jag har ju inga kontakter.
Vad kostar det att betäcka på Island ca?

Bara bollar med tanken:angel:

Sv: Köpa unghäst/avelssto på Island!

Fölen på island kostar från 1500-161.000 (är det dyraste jag fått erbjudande om).

Om du ska ha med bra stam ligger unghästarna på från 20' ungefär (1a klass pappa).
Om du ska ha 1a klass mamma OCKSÅ så stiger priset ett par tusenlappar till.
Sen om den har bra BLUP så höjs det ännu lite till.
Rörelserna gör också sitt, ju bättre desto dyrare.

Att ha hästen på island vet jag inte exakt vad det kostar, men om det blir så att vi köper en liten sak så kommer den stå på ett ställe där det kostar drygt 3'/år.

Betäckning på island beror ju helt på med vem du betäcker med ...

Islänningarna har vett att ta betalt för BRA hästar. Spannet i pris är enormt. Har själv köpt en åring nyligen för ca 50000ISK=3000SEK, hon är efter ett andraklass sto och ser fin ut, men är resultatet av en tjuvbetäckning av icke visad hingst... Hennes uppfödare har ett ungsto från samma årskull som de blivit erbjudna 2000 000ISK för, hon har två bra förstaklassföräldrar. Så det är väl prisvariationerna.
Att hålla en häst på bete på island kostar max 500kr/månad, ofta mindre.
Betäckningarna är väl billigare på island, i alla fall blev våra isländska bekanta chockade när de fick höra om de svenska priserna. Men den stora fördelen på island är såklart det stora utbudet av bra hingstar!

Nej, betäckningarna är inte alltid billiga på Island. Är det en välkänd hingst, kan man nog räkna med att få betala långt mycket mer än här i Sverige.
För de mindre populära hingstarna är det billigare, precis om här i Svedala.

Priset varierar vartifrån du köper och om föräldrarna är bedömda högt osv.
Jag kollade på föl som kostade från (med den valutakursen då i mars08) 12 000- 55 000:- med andra eller förstaklassmamma o förstaklass pappa.

Köpte ett sto med fina rörelser och trevlig resning för 12 000:-, vilket jag tyckte var ett jättebra pris:) Hon har en förstaklass pappa (8,74 rideg. 8,15 ext.) som lämnat förstaklassavkommor samt mamma bedömd med 7,81 som fyrgångare och fem år). Så visst kan man hitta bra hästar till billigt pris!

Har henne på Island för 50000 isk/år (var 2900:- svenska häromdagen). Då ingår hantering av Holar-utbildad hästtränare, verkning, vaccinering, foder osv..

Nej, betäckningarna är inte alltid billiga på Island. Är det en välkänd hingst, kan man nog räkna med att få betala långt mycket mer än här i Sverige.
För de mindre populära hingstarna är det billigare, precis om här i Svedala.

Ja verkligen! Vet inte om det stämmer med för några år sedan hörde jag rykten om att en betäckning med Orri låg på 60 000 sek. :eek:

Sen skulle jag kolla upp rätt noga vem jag köpte hästen av och vad som verkligen görs med den, samt om hästen sen blir betäckt med den utlovade dyra hingsten och inte någon egen variant. Det är inte helt lätt att hålla koll och det bör man väl vara beredd på. Inte för att alla gör sånt, absolut inte, men det kan vara bra att inte bli alltför godtrogen.

Fast just Orri har väl en helt egen prissätning....

Min erfarenhet är att betäckningar är billigare på Island även med högt bedömda hingstar. Betäckning med ex Þristur frá Feti kostade i sommras 70000Ikr inkl betesavgift och UL. Dessutom betalar man bara betesavgift om stoet inte ultraljudas dräktigt (dvs ingen språngavgift) och betesavgiften samt UL är mkt billigare.

Hingsthållare rapporterar sen direkt i WF de ston som är dräktiga (och den veterinär som gör UL skriver under) så risken för fusk bör inte vara så stor.

Det kan säkert variera.

Jag har hört rätt höga priser om Eldjárn och Aron också.... Iaf i klass med de dyraste i sverige. Jag tror att en del hästar som värderas höt på island kanske inte alltid är samma som anses vara bäst av oss i sverige också. Jag kan tycka att prissättningen kan vara helskum ibland när man är och kikar på ston till salu till exempel och att det kan variera väldigt mycket från gård till gård. =)

Hingsthållare rapporterar sen direkt i WF de ston som är dräktiga (och den veterinär som gör UL skriver under) så risken för fusk bör inte vara så stor.

Jag har inmporterat ett sto precis, som är dräktig. Jag har ultraljudat henne här i sverige så det är helt säkert, men jag tror inte det står med i WF. Vad händer om det inte står med. :confused:

Före årsskiftet ska hingsthållarna lämna in sina betäckningsrapporter så det borde komma in nån gång i början av nästa år senast. Om inte så har du betäckt henne med en hingst som har en slarvig hingsthållare!
Det är ju ändå ingen fara på taket eftersom alla föl som föds i Sverige ska härstammningskollas med DNA men jag vet inte riktigt hur man gör vid registrering i SIF, men det kan du säkert få hjälp med.

Kan nog stämma, och det finns flera hingstar som betingar mycket höga avgifter. Men precis som Mist skriver så betalar man det om stoet är dräktigt, man använder sig inte av språngavgifter.
Sen är det beroende hur poppis en hingst är, när de blir mindre poppis så sjunker priset också.

Det tycker jag är den viktigaste fördelen med att låta betäcka på Island, det blir en ganska liten summa (kanske 10000-30000 Ikr) att punga ut med om stoet inte blir dräktigt, här i Sverige har jag lyckats betala 8000 spänn utan att stoet var dräktigt (en del av det är dock upprepade UL).

Vi har oftast använt de hingstar vi varit intresserade av utan att kolla in priset (på Island alltså) och aldrig betalat mer än 80000 Ikr. Hingstar som vi använt är bla Andvari frá Ey, Saer frá Bakkakoti (fast han är dyrare nu), Hugi frá Hafsteinsstödum mfl.

Om man inte hänger på "modevågen" så är det nog oftast billigare på Island.

Fast jag måste erkänna att jag faktiskt inte har så bra koll på vad betäckningarna kostar i Sverige. Jag bor lite "ocentralt" och har ganska långt avstånd till lite större urval av hingstar så jag har inte kollat så mkt priser i Sverige.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
238
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
934
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka