Y
Yuw
Har bestämt mig för att köpa en systemkamera och just nu står det mellan en Nikon D40 och en Canon eos 1000D. Vet att kamerorna är väldigt lika och att det nog spelar mest roll vilken jag trivs bäst med, men har ändå några frågor.
Ni som har en canon med kitobjektiv (18-55), vad tycker ni om det?
Har hört att det ska vara rätt dåligt och eftersom jag inte kommer att köpa ett nytt på ett tag vill jag gärna att det som följer med ska vara bra. Har tittat lite på bilder tagna med båda kameror och det jag har reagerat mest på att skärpan blir bättre med D40. På porträttbilder t.ex är bakgrunden oftast oskarp på ett fint sätt medan jag tycker det ser lite fulare ut på bilder tagna med 1000D. Men det kan ju bero på fotografen, därför undrar jag hur ni upplever det.
Canon eos 1000D har ingen spotmätning, är det något som ni saknar?
Nikon D40 har bara tre fokuspunkter, är det något som begränsar eller är jobbigt ibland?
Hur tycker ni att kitobjektivet är hos Nikon?
Har hört att det ska vara väldigt bra och jag tycker som sagt själv att det blir väldigt fina bilder med det.
Ni får gärna lägga ut bilder tagna med kamerorna och kitobjektiven också!
Ni som har en canon med kitobjektiv (18-55), vad tycker ni om det?
Har hört att det ska vara rätt dåligt och eftersom jag inte kommer att köpa ett nytt på ett tag vill jag gärna att det som följer med ska vara bra. Har tittat lite på bilder tagna med båda kameror och det jag har reagerat mest på att skärpan blir bättre med D40. På porträttbilder t.ex är bakgrunden oftast oskarp på ett fint sätt medan jag tycker det ser lite fulare ut på bilder tagna med 1000D. Men det kan ju bero på fotografen, därför undrar jag hur ni upplever det.
Canon eos 1000D har ingen spotmätning, är det något som ni saknar?
Nikon D40 har bara tre fokuspunkter, är det något som begränsar eller är jobbigt ibland?
Hur tycker ni att kitobjektivet är hos Nikon?
Har hört att det ska vara väldigt bra och jag tycker som sagt själv att det blir väldigt fina bilder med det.
Ni får gärna lägga ut bilder tagna med kamerorna och kitobjektiven också!