Köpa svårklass ämne.

S

Sannasanna

Hej
Vill köpa häst och börja tävla igen. Tänkte köpa unghäst. Men hur ska jag gå till väga för att hitta ett riktigt bra hopp ämne. Har varit ifrån sporten så länge och har inga kontakter längre. Kan tänka mig att importera en häst men de riktigt bra hästarna verkar gå via kontakter.

Sv: Köpa svårklass ämne.

mitt absoluta tips är att åka och plocka en i holland.

du tar bara kontakt med något försäljningstall i holland, det vanligaste är att de hör sig för vad du vill ha, sen skicka de hem en film med en drös hästar. sen får man höra av sig och säga vilka man är intresserad av sen åker man dit och tittar på de man såg på filmen och på andra som är liknande.

eller det beror ju på vad du ska ha, för mig är en korrekt grundridning a och o, finns ingenting som gör mig så besviken som när man ringer på en annons och människan i andra änden stolt kläcker ur sig "och jag har ridit in den alldeles själv". Nej kompakta, lättridna studsbollar ska det vara.

För det första så behöver du en STOOOR plånbok. Det är riktigt dyrt med bra hästar.
Är du beredd att betala så kan du väl kontakta vilken stor hästhandlare som helst. De Har inte råd att vara oseriösa. Problemet med att handla själv är ju att man inte har några riktiga garantier om det inte skulle passa. Vilken försäljare vill inte ha ett bra rykte. Där byts det till det pasar:)

Finns många lovande hästar här i Sverige också, beror ju på vad du är beräd att betala. Finns ju många välkända ryttare här du kan ta kontakt med som säljer och förmeddlar hästar

Är de stor prisskillnad om man letar häst själv i typ Holland el Tyskland än att köpa en svensk häst på samma nivå?

Letar själv unghäst, men de är inte lätt att hitta ngt som passar och som inte ligger i andra delen av Sverige:(

Ni får gärna pm:a om ni vet bra försäljningsstall utomlands eller om ni vet seriösa människor som importerar unghästar:)

eller det beror ju på vad du ska ha, för mig är en korrekt grundridning a och o, finns ingenting som gör mig så besviken som när man ringer på en annons och människan i andra änden stolt kläcker ur sig "och jag har ridit in den alldeles själv". Nej kompakta, lättridna studsbollar ska det vara.

Så ingen hästägare är tillräckligt kompetent för att rida in en häst väl? :smirk:

hej, ja det är ju svårt att hitta dem :). Jag har hittat en del hästar åt andra men då har det varit i anslutning till falsterbo...lättare att se vad de går för än just nu i ett ridhus tex tycker jag.

Men det är ju inte helt enkelt. Man får ta med någon väldigt erfaren som kan känna på hästen.

Jag undrar oxå om ni har bra tips på bra försäljningstall utomlands med hästar av hög kvalité!:)

Efterfrågningar om specifika handelsstall/försäljare samt efterlysningar om PM-tips kommer ofrånkomligen raderas.

LenaH, moderator

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar