Köpa sprutor och kanyler

Z

ZOFUS

Hur är det på era apotek?

Jag hämtade ut ett inringt recept på Penovet (Injektionsvätska) och veterinären hade glömt att även säga till om att jag skulle ha sprutor och kanyler.När jag skulle hämta ut det var klockan 17.50 och apoteket stängde 18.00.Det gick inte att få tag på veterinären.

Apoteket vägrade då att ge ut sprutor och kanyler med hänvisning om att jag kunde vara knarkare.(Säkert att jag då bemödar mig med att få recept inringt på injektionsvätska samt vill ha 1.2 kanyler och 40 ml sprutor,detta gick inte ihop för mig.)

Som tur är hade jag sprutor och kanyler på jobbet så jag hämtade där.Men lite sur är jag över att jag inte fick köpa på plats när det var så uppenbart att det skulle injiceras (det skrev de ju själv på den lilla klisterlappen de klistrade på flaskan)

Så har någon annan här råkat ut för samma sak?Och vad gjorde ni?

Sv: Köpa sprutor och kanyler

Min sambo råkade ut för samma sak idag, men han propsade på att hästen står med 40 graders feber och MÅSTE ha sin medicin.

Han frågade dessutom om apotekaren om hon hade något annan bra förslag på hur han skulle få i hästen injektionsvätska utan kanyler.

Han fick då kanyler, dock är det tröttsamt för jag tycker att veterinärer OFTA glömmer sånt.

Jag blev bara lite sur och undrade om de inte kunde tänka lite själva,för det borde ju vara underförstått att man behöver sprutor och kanyler när man ska injicera i halsmuskeln.Då fick jag till svar att de inte visste vad veterinären tänkt att jag skulle göra,men att det tydligen inte behövdes kanyler och sprutor att ge detta med då det inte var med i receptet.

Där kände jag att jag blev så arg så det var bara att säga att jag tar Penoveten och hämtar kanyler och sprutor på jobbet.Vet ju att de "bara" gör sitt jobb,men kan de inte få tänka lite själva?

Jag köper både kanyler och sprutor hos veterinären.

Sprutor har jag fått köpa på apotek utan recept (då vi använder dem till att göra rent sår, hålväggar m.m.) men fick då skriva på någon slags försäkran om vad de skulle användas till.

Förra gången jag hämtade ut så skrev veterinären "samt sprutor och kanyler".

Jag skulle då ge 35 ml i 6 dagar.Apoteket hade bara 20 ml sprutor.Då ville de ge mig 6 sprutor och 6 kanyler.Jag sa då att jag måste ju givetvis ha 12 sprutor och 12 kanyler då det går 20+15 ml per dag samt en kanyl i flaskan och en annan kanyl i halsen.

Fick det till slut efter protester och efter att jag föreläst om injiceringshygien.

*KL*

Det har nästan alltid stått på mitt recept, däremot har det skiljt sig väldigt hur mkt man fått. Alltså om det bara står + sprutor & kanyler. Ibland har det skrivits mängd och storlek, men oftast står det ju bara just + sprutor, kanyler.

Jag vill inte ha rosa kanyler att sticka med utan gröna och det brukar inte vara några problem. Däremot ibland har jag haft våldsamma diskussioner när jag t ex fått 10 kanyler för 10 dagars kur. Och försökt tala om att om jag hamnar i kärl måste jag sticka om och då vill jag ha ren kanyl, och om jag tappar en kanyl på golvet måste jag ha en ny ren kanyl. Osv. Ibland har det varit som att pressa vatten ur en sten, andra gången har jag inte ens behövt säga ngt utan de langat fram rejält med både sprutor och kanyler.

Den gången det inte stod på receptet var det en vettig apoteksdam som helst sonika tyckte 'har du nålar och så?' varvid jag tyckte 'eh nej', och hon tyckte att veterinären hade nog glömt skriva, och langade över nålar + sprutor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka